Het is weer zo ver; een sprong. Ik had gedacht dat we er door heen waren,maar daar zijn toch weer alle kenmerken: -minder goed slapen -minder goed eten - NIET ZELF SPELEN, VEEL HUILEN Het lijkt wel alsof mijn zoontje mijn vakanties er voor uitzoekt. Maar nu mijn vraag; is dit de 19 maanden sprong of de peuterpuberteit? Wat zijn jullie ervaringen, hoe lang duurt dit? En we krijgen nu toch te maken met driftbuien, hoe ga ik hiermee om? Mijn zoontje maakt hele drama's als hij zijn speen niet mag. Ik heb gelezen dat je het moet negeren maar ik ben toch geneigd om een time out toe te gaan passen. Onder het eten huilde hij om niks, ik wil hem dan graag op de gang laten afkoelen en duidelijk maken dat dit niet kan. Al ben ik bang dat hij dan alleen maar gekker wordt. Dus,hoe pakken jullie dit aan?
Hier nooit iets van sprongen gemerkt tot rond de 11 maand, toen merkte ik het een beetje. De 14 maandensprong kreeg hij toen hij 15 maanden was en die was erg! Hij had een kreetje, oww my! Dat kreetje kon ik niet meer aanhoren, heb er nog nachtmerries van. Ik kon overal tegen alleen tegen dat kreetje niet. Dat kreetje was ook 50 keer per uur ofzo. Nu is hij 18 maanden en enkele dagen geleden merkte ik ineens veel pruillipjes en nu zit hij weer echt in een sprong en dat kreetje is ook weer terug. Toen ik het weer voor de 1e keer hoorde wilde ik al de voordeur uitrennen Heel snel pruillipjes heeft hij nu als iets niet lukt of iets wil hebben (zijn speen dus) dat kreetje is weer terug maar ik merk ook weer nieuwe dingen. Hij loopt nog niet los maar probeert nu zelf te gaan staan zonder zich vast te houden, kan op de bank klimmen sinds vandaag en zijn woordenschat word groter, of tja werd,...nu met dat kreetje kan hij niet meer gewoon brabbelen maar na die sorong zal dat wel weer omhoog springen Wat het ook is, het is een faaseeeeeee Hier werkt negeren niet, dan word hij echt verdrietig maar dat is bij elk kindje anders. Ik probeer het soms maar bij hem werkt het niet
Ik weet niet of er met 19 maanden een sprong is. Lijkt wel als een dreumes ander gedrag vertoont dat het gelijk "in een sprong zit". Misschien tandjes? Time-out weet ik niet, weet wel dat ze op zulke jonge leeftijd actie-gevolg niet kunnen overzien. Als hij iets uitspookt dan snapt hij niet dat hij er straf voor krijgt. Duidelijke grenzen stellen, simpel uitleggen dat iets niet mag. Op de gang zetten helpt niet in mijn ogen. Nu nog niet iig. En hij mag best driftig zijn, dat is een uiting van gevoelens! Geef hem ook daar de ruimte voor.
Drift en woede aanvallen compleet negeren. En ze uit laten razen tot het helemaal voorbij is. Daarna weer helpen opstarten met spelen indien nodig. Complimenten geven bij gewenst gedrag. Als je je kind aandacht geeft tijdens de driftbui, of zijn zin geeft, weet hij op den duur dat hij met dat gedrag dingen voorelkaar kan krijgen. Dit is mij verteld op cb.