Hallo! Mijn jongste dochter Isabel word over 1.5 week 1 jaar! Mijn oudste dochter word 6 weken hierna 3, nu is ze nogal een peuterpuber en eigent ze dus ook best wel alles.. Zij wil jarig zijn en zij wil cadeautjes etc. Nu hoop ik natuurlijk dat op Isabel der verjaardags feestje dat dit allemaal soepel verloopt maar ik ben zo bang van niet, en dat het hysterica word omdat zij niet in het middelpunt staat die dag. Maak ik me nou zorgen om niks ? of is het ergens wel gegrond? Hoe waren jullie ervaringen en hebben jullie mogelijk nog tips?
Mijn dochter is ook wel een beetje zo en krijgt ook graag cadeautjes maar op de verjaardag van haar broertje wist ze heel goed dat hij jarig was en dus de cadeautjes kreeg. Nou namen heel veel mensen voor haar ook een kleinigheidje mee dus mevrouw was zeer content, maar ze was ook heel blij steeds voor haar broertje als die een kado kreeg. We hebben van te voren ook wel voorbereid, van 'het is het feest van L.', dan wordt L 1 jaar. Misschien kun je haar laten helpen met slingers ophangen en ballonnen enzo? Evt. taart bakken weet ik veel, dat ze zich toch een beetje belangrijk voelt als grote zus.
goh ja ik zou haar dat dus wel heel duidelijk maken. En scenes ofzo zou ik echt niet accepteren. Ook al heeft de jongste er nog weinig weet van, dan zou ik het echt niet goed vinden dat de oudste constant in het middelpunt staat en dat zou ik haar ook heel gauw duidelijk maken. Dat ze maar lekker naar bed gaat ofzo als ze zulk gedrag gaat vertonen. En... ik ken jouw vrienden en familie niet, van te voren duidelijk maken dat men alleen voor de jongste cadeautjes mee neemt. Om het voor de oudste duidelijk te houden, andersom uiteraard ook op haar verjaardag. Ik zag bij een ouder neefje en nichtje dat men ook voor de ander steeds cadeautjes meenam, dat vind ik zulke ongelooflijk grote onzin dat ik dat meteen duidelijk gemaakt heb hier.
Wij doen juist wel een kleinigheidje voor zus, want het is voor haar ook feest, ze is dan namelijk zoveel jaar zus! Verjaardagen vallen hier net voor carnaval en aan het eind van de grote vakantie, dus is vrijwel altijd een praktisch cadeau wat ze toch wel zouden krijgen: carnavals outfit of nieuwe schooltas/broodtrommel/gymspullen, afhankelijk van wat ze nodig hebben. Doen we al jaren zo en heeft nooit problemen opgeleverd, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keus of je dat wel of niet wil.
Eens! Anders zit je volgend jaar met hetzelfde gejengel, zou idd duidelijk maken dat ze normaal mag doen en anders lekker naar boven. Duidelijk maken dat hysterisch worden gewoon geen optie is!
Mijn dochter vond het juist heel leuk dat haar broertje jarig was. We hadden haar dan ook voorbereid dat HIJ jarig was en niet zij. Al dat bezoek en lekker taart eten (mama helpen taart bakken). En van ons kreeg ze ook een klein cadeautje, maar dat is echt aanzienlijk kleiner dan de cadeaus van haar broertje hoor. Echt een kleinigheidje. Oma nam ook wat voor dochter mee, maar de rest van het bezoek uiteraard niet.
Bij ons thuis was het altijd zo dat de kinderen die niet jarig waren ook een kleinigheidje krijgen. Ik kreeg altijd iets als mijn zusje jarig was en andersom ook. Ook opa's en oma 's gaven de niet jarige een kleinigheidje. Op een bepaalde leeftijd is het natuurlijk wel gestopt maar als ze zo klein zijn. Volgende maand is mijn dochter jarig en mijn nichtje van 4 komt ook......er zijn familieleden die dan ook iets voor mijn nichtje meenemen. Zelfde als met kraambezoek dan neem ik ook altijd iets mee voor de oudere kinderen.
Oh ik begin daar echt niet aan, kados geven aan kinderen die niet jarig puur omdat ze 'iets moeten krijgen'. Maar ik ben überhaupt heel erg tegen het hele 'als 1 kind iets krijgt, moet de ander ook wat' idee, dus zou daar vanaf de geboorte van het tweede kind in get gezin al niet aanleren. Het zijn maar spullen en kados zijn niet iets wat je mag verwachten als iemand anders ze toevallig krijgt. We gaan inmiddels gerust naar een speelgoedwinkel met 3 kinderen omdat D een kado mag uitzoeken voor haar eerste grotemensentand. En dan gaan we met zn allen gewoon met 1 kado naar huis. Ts: ik sluit me dus volledig bij tuc aan
Dit inderdaad. Geen drama accepteren, dat gaat ze naar lekker op de gang of boven doen. Duidelijk maken dat dit de dag van haar kleine zusje is. Hier krijgen ze ook geen cadeautje als de ander jarig is, vind dat echt onzin.