Speelgoed opruimen/weg doen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Ligero, 22 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Hoe doen jullie dat? Laten jullie soms stiekem dingen verdwijnen of doen jullie dit in overleg met jullie Kind? En waarom kiezen jullie voor deze Manier?

Ik kies ervoor om dingen af en toe te laten verdwijnen. Heb eerder geprobeerd met haar te overleggen maar dan kan er niks weg. En als ze na lang overtuigen wel iets weg doet, kan ze daar weken later ineens erg overstuur van zijn, huilen en nachten niet slapen omdat ze het ineens zo mist (terwijl ze er nooit naar omkeek). Ik voel me er niet erg prettig bij omdat het toch haar speelgoed is en ik aan de andere kant vind dat ze daar ook iets over te zeggen heeft. Maar als niet af en toe iets verdwijnt dan groeit mijn huis dicht :)

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij kopen niet zoveel speelgoed; meeste is duurzaam en multifunctioneel en wil ik zelf ook bewaren :) . Ze heeft 2 kleine dingen die weg zouden kunnen, maar die wil ze houden. Hier gaat het in overleg dus!
    Kan je haar niet iets ouds weg laten doen als ze iets nieuws wil? Dan is de leegte meteen opgevuld ;)

3. sydneys

sydneys Niet meer actief

Van dat klein rommelspeelgoed kan ik wel eens laten verdwijnen als er lang niet naar is omgekeken en het ook echt babyspeelgoed was of zo een plasic rommelding wat hij op de kermis heeft 'gewonnen' en maar een week leuk is.

Echt speelgoed met overleg zoals de toettoet of playmobil123 maar dan krijgt hij wel iets in de plaats. We geven het weg of zetten het te koop en dan gaan we naar de winkel maar dat is nog maar 2 keer gebeurd. 1 keer via marktplaats iets uitgekozen en gekocht, hij was ook heel geduldig voor de postbode. De andere keer naar de winkel gegaan en van het geld playmobil gekocht.

Maar die babytijd is nu om en voorlopig heeft hij alleen speelgoed wat jarenlang meegaat buiten nog een beetje toettoet.

4. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik heb nog niet echt veel speelgoed weggedaan (op kleine pruldingen na, dat gooi ik weg zonder overleg), mijn dochter speelt nu met het babyspeelgoed van mijn zoon. Ik denk dat het erg ligt aan wat voor speelgoed het is. Een puzzel die al tijden op zolder ligt (wij wisselen het speelgoed beneden regelmatig af) zou ik zonder overleg weggeven of verkopen, mijn zoon zijn auto's niet ;)

Wel heb ik een aantal dingen doorgeschoven naar de opa's en oma's, omdat we bv iets dubbel hadden of er teveel van was. We hebben van een kennis een bak megablocks gekregen, haar kleinkinderen speelden er niet meer mee - dit staat nu bij mijn vader. Ik geloof dat er nu weer een speelgoedinzamelingsactie bij de AH is, een goed excuus om het babyspeelgoed eens kritisch te bekijken. Er zijn vast dingen die weg kunnen.

TO, misschien kun je volgend jaar op Koningsdag met jouw dochter op de rommelmarkt gaan staan? Dan krijgt ze geld voor haar speelgoed, misschien dat dat een goede stimulans is?

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Kleine plastic rommelspeelgoedjes gaan in een bak en 1x in de zoveel tijd keer ik m om en doe ik alle kapotte dingen weg. Dat doe ik dan wel stiekum idd.
    "Speelgoed uit een vorige fase" doen we meestal wel echt samen... Grote dingen zijn toch een beetje sneu om zomaar te laten verdwijnen. En afscheid nemen van dingen die je niet meer gebruikt moet je toch ook leren een keer. Mijn zoontjes kunnen nu ook wel inzien dat de little people echt beter af is bij ons kleine nichtje dan bij ons in een kist ☺️

Meer doe ik eigenlijk niet weg .. Alleen kapotte dingen of waar ze uitgegroeid zijn. Dingen waar ze weinig mee gespeeld hebben kunnen toch ineens een hot-item worden en ook andersom kan iets snel uit gratie raken. Ik bewaar alles lekker lang.

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.913
    3.935
    113
    Opruimen doe ik zonder kinderen ;)
    Anders mag er niks weg inderdaad en alles waar ze al weken of maanden niet mee gespeeld hebben daar moet dan ineens wel mee gespeeld worden (voor 1x...)
    Dus zo nu en dan ga ik de bakken door als ze er niet bij zijn. Ik gooi het niet direct weg, ik bewaar het boven in bakken. Heel soms vraagt mijn dochter namelijk nog wel eens om iets wat ik maanden terug heb opgeruimd.

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zo nu en dan kijk ik de bakken na en van het kleinere spul verdwijnt er dan wel eens wat, grotere dingen gaan in overleg. Hebben net z'n Paw Patrol en werkbankje verkocht en het keukentje weggeven en dat wordt dan het meest gemist door vriendjes die komen spelen...'maar ik speelde er wel mee' :D

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.966
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik wissel af. Soms 'verdwijnt' er iets. Als ik er na een paar weken nog niks over gehoord heb, breng ik het naar de speelgoedbank.
    Rondom verjaardagen / Sinterklaas e.d. laat ik wel heel bewust mijn kinderen zelf dingen uitzoeken om weg te doen. Ik vertel dan ook dat zij al veel speelgoed hebben en dat ze binnenkort nog meer krijgen. En dat dit komt omdat hun ouders en grootouders en verdere familie genoeg gelegd hebben om leuke cadeaus voor ze te kopen. Maar dat er ook kinderen zijn met ouders die veel minder geld hebben en dat die kinderen ook graag leuk speelgoed voor hun verjaardag krijgen. Daarom brengen wij het naar de speelgoedbank.

Dan gaat het trouwens nog wel met wat gemopper en gemor hoor ;) maar ik vind dat wel gewoon iets belangrijks om mee te geven.

9. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Het gaat bijvoorbeeld om 1 van de 20 puzzels (nog wel compleet maar ik vind 20 puzzels wat overdreven, krijgt z voor haar verjaardag van anderen) of om een stokpaardje van de kermis, of 1 van haar 3 rugzakken...in ieder geval dingen waar ze er meerdere van heeft omdat ze heeft gekregen voor haar verjaardag ofzo of dingen waar ze nu (in mijn ogen) te groot voor wrdt en nooit meer mee speelt (zo staat er een koets van megablocks op haar speelgoedkast. Wordt nooit mee gespeeld maar als ik die weg doe dan mist ze hem wel. De poppetjes ervan zijn in de loop van de tijd al verdwenen...).
    De rommelmarkt Is wel een tip om dan van het geld wat ze verdient gelijk wat nieuws te kopen.

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ligt eraan, mijn zoon is nu op een leeftijd dat we kunnen overleggen en hij begrijpt nu goed dat je sommig speelgoed (zoals zijn bruder collectie) kunt verkopen zodat je iets anders wat je graag wilt hebben weer kunt kopen. Toch zie ik dat dingen wat voor mij prullen zijn (en dus weg kunnen) voor hem heel kostbaar zijn.

Bij mijn dochter laat ik nog wel eens wat verdwijnen omdat die echt nergens afscheid van kan nemen en ik die verzamel dingen van de supermarkten ook wel eens zat ben (en ze er niet naar om kijkt)
    Wat ik wel vaak doe is het uit het zicht leggen van dingen en dan kijken of het gemist wordt, is het na een paar weken nog niet gemist dan kan het gewoon weg. Mist ze het wel dan had ik het gewoon even lekker opgeruimd en wordt het weer gepakt.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Hier is dat nog niet echt nodig. Het enige wat ik af en toe weg doe zonder de kinderen erbij;) zijn van die mac donalds prullen en knutseltjes.
    Verder hebben wij niet echt prul speelgoed maar grotere sets zoals:
    - duplo
    - playmobil+ 123
    - my little pony's
    - lego
    - little people
    - houten blokken,houten trein en autobaan
    - poppenspullen
    - brandweerman sam
    - spellen
    - puzzels

Dat staat allemaal verdeeld over beneden, slaapkamers en zolder. Gesorteerd en in bakken.

12. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Hier verdwijnt het elk jaar in een goedzak van de albert hein. Nu niet zo veel, omdat door de scheiding al veel is achtergebleven. Heb vooral de spellen, boeken, knutselspul en educatieve speelgoed meegenomen, ex geeft daar niks om. Grote spullen zijn hier multifunctioneel en gaan nog jaren mee, hierna weer voor de baby.
    Kapotte spullen gaan meteen in de prullenbak, vaak mikt ze dat er zelf al in haha. Iets wegdoen doe ik zonder kind, ze heeft ook niet echt de leeftijd om iets af te staan of te delen (haar neef mag niks bij mij thuis), dat zou drama worden.
    Klein spul die ze nu veel pakt laat ik natuurlijk liggen, maar de rest verdwijnt dus komend weekend in een goedzak. Had van vriendin een zak opgeruimde speelgoedjes gehad voor mijn meiden, omdat ik veel achter heb moeten laten. Hiervan heb ik de helft weer doorgeven aan een speelgoed/kledingactie twee week geleden aan de deur!

13. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Als ik merk dat er met dingen echt niet meer gespeeld wordt, zet ik het eerst een tijd op zolder buiten het zicht. Mocht hij er echt niet meer om vragen, gaat het naar de kringloop.

14. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik probeer ook steeds meer in 'sets' te gaan denken ipv losse dingen.
    We hebben nu
    - veeeeeel duplo
    - complete set vtech smartville
    - toettoet
    - playmobil
    - barbies + poppen
    - verkleedkleren
    - keukentje + toebehoren
    - spellen en puzzels
    - knutselspullen

Van sint krijgt ze dingen van pinypon. Ik wil dan proberen de little people weg te gaan doen + wat los spul. Ben benieuwd...

15. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij komen ook om in het speelgoed. De kleine rommeldingen laat ik gewoon verdwijnen. En soms meld ik het gewoon dat ik flink ga opruimen. Ik bewaar het dan nog wel een tijdje.

En in ballonnen prik ik altijd stiekem een gaatje na een paar dagen. Als ie leeg is moet ie in de vuilnisbak. Ik heb een hekel aan ballonnen, maar mijn dochtertje wil die altijd mee nemen uit de winkel.

16. tuc

tuc Niet meer actief

afwisselen scheelt ook...een paar bakken boven of op zolder zetten en dan na een poosje omwisselen met wat voor het pakken staat.
    Ik heb een meisje en een jongen dus van alles wat...van barbies tot auto's en zo probeer ik het te organiseren.

17. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik wissel zeker om hoor. Alleen het playmobil blijft boven ivm de kleine onderdelen. De rest staat om en om in de kamer tot zo er niet meer mee spelen, dan wissel ik het weer voor iets anders.
    Smartville Is ook niet zo populair bij beiden. Zijn ze na een halve dag al op uitgekeken. Maar kan het toch nog net wegdoen. Heb zelf ook wel wat moeite met afscheid nemen dus dochter heeft het niet van een vreemde ;)

18. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.565
    1.866
    113
    Vrouw
    Wij hebben het duplo, puzzels en knutselspullen beneden. De rest van het speelgoed is op hun kamertje. Dat zoek ik om de zoveel tijd uit en wat weg kan gaat vaak naar de kringloop en de rest in de container.
    Soms helpen ze mee met uitzoeken. (al gaat dat heeeel traag :D)

19. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    #19 Victoria30, 26 nov 2016
    Laatst bewerkt: 26 nov 2016
    Nu zijn de kinderen nog klein en kan ik speelgoed laten verdwijnen. Het mooie duurzame spul gaat later de opslag kast in, voor evt volgende kindje.

Zodra ze ouder zijn ga ik uitleggen dat als er iets in komt er ook iets weg moet. Dan mogen ze zelf kiezen wat.

20. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    er was bij de AH een goedgeef zak dus daar heb ik met mijn dochter speelgoed voor uitgezocht, het was uiteindelijk een vuilniszak vol.
    Verder geven we veel aan haar nichtje van 2 jaar jonger, want ze heeft een broertje. Dingen waar ze niet mee speelt gaan meteen op marktplaats, met haar toestemming

Deel Deze Pagina