Goedemiddag mama's, Ik heb een dochtertje van 12 weken. Pittig meisje maar ook erg gezellig. Tussen haar slaapjes door wordt ze steeds gezelliger en kan ze meer. Ik kan echter niet wachten tot we over gaan naar 1 slaapje. Het inslapen is namelijk altijd een gevecht. Inmiddels herken ik haar slaapsignalen aardig. Te vroeg op bed leggen betekend spelen en draken en daarna huilen omdat ze niet kan inslapen, maar ook op de juiste tijd is het drama. Ze slaapt dan alleen het spelen en draken over en begint gelijk met huilen en jammeren. Het haar naar bed brengen kost me gemeld zo'n half uur. Daarna is ze bijna altijd na 3 kwartier weer wakker. Het lukt haar niet goed de slaapcyclussen aan elkaar te koppelen. Hierdoor zijn we een groot deel van de dag bezig met haar minst favoriete hobby; slapen. Niet fijn en erg ongezellig. Ze is een buikslaper en pakt geen speen, hierdoor vind ze niet haar troost in het zuigen en slaapt ze dus niet in. Ik bied haar nu vaak mijn pink aan of voed haar in slaap en hoop haar dan slapend weg te leggen. Ik ben nu nog thuis maar ga over 2 maanden weer aan het werk. Ik kan van het kdv en de opa's en oma's niet verwachten dat ze uren bij haar zitten. Dit omdat haar grote broer van 2 ook graag aandacht wil. Ik ben een controlefreak en begin me toch wel zorgen te maken over het; wat als ik weer werk? Vanaf wanneer ging het inslapen makkelijker bij jullie kindjes? Of wanneer vonden ze hun duim voor troost? De oudste lag ingebakerd en was/is gek op zijn speen. Dat was een stuk makkelijker
Overzicht van vandaag; 7.15 wakker 9.00 naar bed, 10 minuten "huilen" (dramme; zeuren maar niet brullen), troosten en erbij zitten. Aaien en na 10 minuten sabbelen op mn pink sliep ze. 10.00 eruit, gevoed, nog erg huilerig dus om 11.00 weer naar bed. Na 5 minuten sabbelen op mijn pink sliep ze. 11.30 weer wakker, even gespeeld en na n uurtje weer moe. 12.30 in slaap gevoed (half uur over gedaan, sliep om 1 uur), bij wegleggen wakker en jammeren maar is gaan slapen. Wel onrustig. De oudste roept nu al "Nee niet zusje halen" als ze het weer op t brullen zet. Hij vind het niet grappig zoveel alleen te moeten doen.
Hier niet heel veel herkenning maar een spuugdoekje met ons luchtje in t knuisje werkte wel goed. We gooien deze naar bed als ze wit wordt en wallen gaat krijgen, slaapsignalen als ogen wrijven of gapen komen veels te laat. We hadden eerst een hydrofielluier met ons luchtje over t hoofdgedeelte maar ze ging rommelen en trok die los. Vinden wij dat ze moe is en naar bed moet terwijl zij nog in de 'party modus' is dan geef ik dr nog een knisperboekje mee waar ze los op kan. Die pak ik wel af wanneer ze slaapt, spuugdoekjes mocht ze houden (gebruiken we inmiddels niet meer, knuf is belangrijker)
Hier was onze zoon ook heel lang aan het huilen als we hem overdag op bed legden, of ie nou slaapsignalen aangaf of niet.. Hier ook geen duimer of speensabbelaar. Hadden wel altijd een beertje met daarin lavendel bij zn bedje staan. Dat zou kalmerend moeten werken... , nou, mooi niet dus haha. Vervelend is het wel om de hele tijd aan te moeten horen en kan me voorstellen dat je het voor je kindje ook niet leuk vind dat hij/zij de hele tijd aan het huilen is. Vwb. je zorgen of de oppas/kdv/etc. het straks wel aan kan: vast en zeker wel. En zo niet; leg het naast je neer. Je zult je mettertijd toch moeten leren focussen op je werk en je niet moeten bezighouden met of je kind het de oppas niet al te moeilijk maakt. Over een poosje weet je niet beter en zeg je tegen jezelf: 'ah fijn, ik mag weer werken, dan kan ik ook even bijtanken' En voel je dat niet zo en geef je mogelijk zelfs je baan op om bij je kind te zijn, dan kun je in ieder geval tegen jezelf zeggen 'ik heb het geprobeerd, maar dit past nu eenmaal beter bij me'. Slaapcyclussen koppelen komt vanzelf wel. En het naar bed brengen vind ik echt lang zo gek niet bij je gaan overdag..
Heb je meerdere speentjes geprobeerd? En pakt ze hem uiteindelijk ook niet als je haar helpt door hem zachtjes tegen haar mond te duwen zodat ze hem niet gelijk uittuft? Wat vindt ze ervan als je haar vingertjes in haar mond stopt ipv jouw pink, desnoods die ook weer even op hun plek houden?
Eventjes laten huilen? Werkt niet bij ieder kind. Mijn oudste had het echt nodig, max 10 min (en dan echt niet steeds op volle sterkte) en dan was ze vertrokken. Bij mijn jongste werkte dat weer niet, die werd gelijk compleet overstuur. Die had weer veel aan zijn knuffel en speentje. Kwestie van proberen! Succes!
Speentje aan blijven bieden? Mijn dochtertje pakte de speen ook pas met 3 maanden, en toen is ze beter gaan slapen! Nu ook nog niet echt een speen meisje, overdag heeft ze hem niet nodig alleen even met inslapen! En een knuffel indd, goede afleiding en heeft ze toch iets bij der, en met jullie luchtje erop! Mijn dochtertje sliep de 1e maanden ook slecht overdag, heel vermoeiend! Maar het is hier vanzelf goed gekomen, maa r daar heeft de speen wel bij geholpen! En laten huilen werkte bij ons niet, en ben ik ook zeker geen voorstander van. Maar sommige kindjes hebben dat toch nodig om de prikkels te verwerken
Ik herken het wel, in slaap vallen was hier rond die leeftijd ook een gevecht en nu nog half. Ze slaapt hier nog steeds overdag vaak niet langer dan 50min ('s nachts wel goed). 's Ochtends is het nu makkelijk: broek uit, slaapzak aan, liedje zingen en in bed en dan slaapt ze zelf binnen 5 minuten (dat is 2x in de ochtend omdat ze zo kort slaapt). Begin van de middag kost het ongeveer een half uur om haar in slaap te krijgen. Eind van de middag eindigt meestal in de draagzak of kinderwagen want dan is het echt drama. 1 dag passen mijn ouders op: gaat exact hetzelfde. 1 dag gaat ze naar kdv en daar slaapt ze de ene keer 3x 45min of 3x 15min of opeens 2x 2uur... Dat probeer ik los te laten (moeilijk want ook ik ben een controlfreak). Het komt vast goed. Hier is de duim trouwens nooit gevonden Speentje pakt ze echt alleen Bibi Hapiness dental (tip van lactatiekundige) alle anderen worden geweigerd.
Mijn "tips"/ideeën: Meerdere merken spenen geprobeerd? Ze heeft wel een bepaalde zuig behoefte lijkt het, aangezien ze op jouw vinger wel in slaap valt. En in even laten huilen inderdaad. Gecontroleerd laten huilen zoals ze dat noemen. Je hebt huilen, en huilen.
De eerste en nu de tweede zoog/zuigt ook t liefst op mn pink... oudste heeft echt nooit n speen gepakt alleen een beetje een soothie dat is zon ronde speen die ze ook in ziekenhuis gebruiken. De jongste heeft ook t liefst pink maar pakt ook een soothie, iig beter dan dr zus. Ik heb m in variant met knuffel eraan de wubbanub, toen voor dr zus gekocht, gevonden na een lange zoektocht. Nu hebben ze ze ook bij bol.com Avent heeft ze nu tegenwoordig ook
Bedankt voor jullie reacties! Hebben een heel arsenaal aan spenen liggen. Ze zuigt er gewoon niet op. Het is meer bijten/knagen wat ze er op doet. Alleen als ze heel moe is zuigt ze er op en dan pakt ze hem dus wel. Vaak gaat dit alleen in combinatie met huilen waardoor de speen weer kwijt raakt hihi. Maar ze is gewoon niet zo'n zuiger helaas (pakt de fles ook niet, een groter probleem haha). Laten huilen doen we, ze heeft de pech dat ze nog een grotere broer heeft die ik niet elke keer een half uur alleen kan laten. Ze huilt dan ook niet echt maar moppert en lijkt boos? Wel probeer ik zo veel mogelijk bij haar te zitten en haar wel te troosten. Vandaag hebben we er 4 slaapjes van een half uur op zitten. Ze sliep nu wel om 18.30 maar is eigenlijk te moe en valt dan heel onrustig in slaap.