He meiden, Dean is een klein ventje van net 2, maar kletst al een tijdje best aardig ( denk aan 4 tot 6 woorden in een zin) Maar sinds een week of twee stottert hij steeds vaker. Soms aan het begin van een zin, soms twee woorden later. Hij hapert en blijft hangen wat hij eerder nooit zo had. Ik ben zo benieuwd of jullie dat ook herkennen ( misschien ook oudere kindjes) of dat ik toch wat meer alert moet zijn. ( wat ik al wel ben, hou het goed al in de gaten) Ik kan me het niet herinneren van Dominique, dus ben daarom des te meer verbaasd en een beetje (over?)bezorgd....
Hoi. Is het niet zo dat je mannetje teveel in 1 keer wil vertellen wat uiteraard niet kan en het daarom lijkt op stotteren/happeren?
Jazeker herkenbaar!! Onze dochter heeft t gedaan tussen de 3 en 4 jaar.... Zomaar ineens....en idd ook vooral aan t begin van de zin. Terwijl ze altijd heel erg goed praten, al vanaf dat ze een jaar was. Ben er zelfs een keer mee naar de logopediste geweest, die zei me geen zorgen te maken. Vooral omdat het met name aan thet begin van de zin was. Wel wil ik je meegeven, om het TOTAAL te negeren. Wanr ik was dus in t begin ook zo; is niet erg, rustig praten etc. En hoe meer je er de nadruk op legt, hoe goed bedoeld ook, hoe erger het werd. Toen we er niks meer mee deden, zwakte het af en nou totaal geen last meer van. Als je ook maar enigzins twijfelt of je zorgen maakt, dan zou ik je adviseren om ook eens naar een logopedist te gaan
Bedankt meiden. Ik heb het nog niet naar heb benoemd richting hem, het is nu nog meer een constatering. Misschien is het wel idd veel hij teveel in een keer wil vertellen.
Mijn oudste dochter ging binnen 1 week enorm stotteren, zelfs echt hakkelen zodat ze amper meer kon praten. Ze was toen ong 2,5 jaar. Dit is na een paar weken over gegaan. Je merkt er nu echt helemaal niets meer van. Mijn jongste dochter is nu ruim 2,5 ging ook binnen 1 week stotteren (niet hakkelen), blijft op de eerste letter of lettergreep hangen. Dit wordt nu al weer minder. Wij schrokken er ook heel erg van, maar ik geloof dat het van voorbijgaande aard is. Ik lees ook dat veel kinderen op die leeftijd stotteren en dat uiteindelijk maar een klein deel van de kinderen blijft stotteren.
Hallo Angel1980, ik kan je geruststellen: het is heel normaal tijdens de spraak- en taalontwikkeling dat sommige kindjes een tijdje hakkelen. Mijn dochtertje had het ook toen ze 2 jaar oud was en ik heb het toen aangekaart op het cb. Ik weet niet meer exact wat ze toen zeiden, maar het komt er op neer dat je kindje zoveel wil vertellen maar er nog niet toe in staat is. De hersenen / gedachten gaan dan sneller dan hij/zij deze in woorden en zinnen kan omzetten. Het gebeurt vooral wanneer je kindje te gehaast of te gespannen iets wil vertellen. Dan struikelt hij over zijn woorden. Wij kregen het advies om het volledig te negeren en rustig (geduldig) te luisteren als ze wat vertelde. Dus niet helpen als ze niet uit haar woorden kwam, omdat er dan te veel nadruk op wordt gelegd. Hier ging het vanzelf over na een paar weken (precies zoals ze op het cb ook hadden voorspeld).
Thanks, goed om te horen. We houden het in de gaten en als het niet overgaat dan idd contact met een logopedist.
Hier precies hetzelfde, Tim sprak met 2 jaar ook al echte zinnen en begon rond die tijd ook met stotteren. Moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe lang het geduurd heeft, omdat wij het op aanraden ook gewoon genegeerd hebben. Hij is nu 2,5 en stottert totaal niet meer. (al enige tijd niet meer). Dus ik denk dat het idd een fase is waarin ze teveel in 1 keer willen vertellen. Lfs