Baby 8 weken slaapt overdag zeer slecht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fien25, 4 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    Lieve dames,

Hopelijk hebben jullie wat advies voor mij.

Onze zoon van 8 weken doet hazeslaapjes in z'n bed overdag, van gemiddeld 25 minuten.

We bakeren hem in, we hebben een vast bedritueel, en we leggen hem vaak wakker (maar slaperig) in bed. Na zo'n kort slaapje, krijst hij alles bij elkaar, en wil er echt uitgehaald worden. We hebben letterlijk alles geprobeerd, maar hij weigert verder te slapen in z'n bed.

Hij is wel moe, want wanneer ik hem in de draagzak stop, slaapt hij wel direct verder.

Het nadeel hiervan is, is dat hij veel gestoort wordt door geluiden. De kwaliteit slaap is slechter voor hem. Ook wordt hij snel wakker wanneer ik niet loop, en bijvoorbeeld zit of buk.

Hij slaapt voor mijn gevoel heel licht, en wordt snel wakker in z'n slaap. Ook in de wandelwagen wordt hij meteen wakker, wanneer je stopt met rijden.

'S Nachts gaat het relatief wel goed. Hij slaapt van 23.00 tot 08.00 (met 2 voeding onderbrekingen), in z'n bed. Hij kan het dus wel.

Ik ga binnenkort weer aan het werk. De kleine man heeft dan niet altijd de mogelijkheid om te slapen in een draagzak. Graag zou ik hem voor die tijd hem laten wennen aan het slapen in bed.

Maar wat is wijsheid? Hebben jullie goede tips? Zou bijvoorbeeld een oesteopaat uitkomst kunnen bieden?

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

2. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik denk dat je baby heel natuurlijk gedrag vertoont en dat het met een osteopaat ook niet verholpen is. De vraag is ook: wil je wel iets afleren wat je kleintje je al zo duidelijk verteld?
    Er gaan nog veel meer fases komen waarin je kindje moeilijker slaapt, je meer nodig heeft. Het heeft te maken met de ontwikkeling in hun brein. Ze zijn nog zo klein en afhankelijk. Onze maatschappelijke norm; babys die snel doorslapen alleen in hun bedje, is voor veel ouders niet de werkelijkheid. Dit forum staat vol met moeders met deze ‘problemen’.
    Als je je verdiept in het brein en de ontwikkeling en de natuurlijke behoeftes van een baby, zul je zijn gedrag beter begrijpen. Soms is meebewegen, doen wat werkt echt het beste.
    Vaak gaat het op de opvang/bij oma anders dan thuis, andere verzorgers, andere sfeer. Daar hoef je echt niet voor te oefenen.

http://www.dollemoeder.com/opvoeden/slaaptraining-voor-de-opvang/

conejita, Jessi79, nizzie86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    Dank je wel voor je uitgebreide berichtje. Er zit zeker een grote kern van waarheid in. Mijn oudste was altijd een hele makkelijke slaper, ook op jonge leeftijd. De jongste is in dat opzicht heel anders. Dat maakt me af en toe best wel onzeker.

Het enigste puntje wat ik merk, is dat hij vaak wakker wordt in de draagzak, en dat ten koste van z'n slaap gaat. In bed is het vaak zoveel rustiger, en dat zou ten goede komen voor zijn slaapje.

Ik vind het dragen zelf geen probleem. Het is dat ik het voor de opvang straks 'makkelijker' wil maken. Maar je hebt ook zeker daar een punt.

Hopelijk gaat hij het straks zelf fijn vinden, om ook overdag in een bed te slapen:)

4. Yelly

Yelly Bekend lid

26 jun 2019
    647
    575
    93
    Baby's hebben soms veel huidhonger en zo klinkt dit ook.
    Ze zijn maar zo kort klein en fysiek afhankelijk van je nabijheid.
    Het eerste half jaar of langer slapen de kinderen in de drager of op schoot bij ons. Op een gegeven moment merk je vanzelf dat er ruimte komt om op stressloze wijze een andere manier te proberen

conejita en Fien25 vinden dit leuk.
  5. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Al geprobeerd om bij hem te blijven? Naast zn bedje, zodat hij jouw aanwezigheid voelt? Mijn oudste was een mega moeilijke slaper, vooral zelf in slaap vallen. Ik heb het eerste twee jaar heel wat uren door gebracht in zijn kamer, naast het ledikant, tot hij in slaap viel.

Fien25 vindt dit leuk.
  6. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Mijn zoontje was op die leeftijd precies zo overdag nooit langer dan 45 min. en nooit in bed (wel reiswieg en voornamelijk draagzak). Is vanzelf over gegaan. Qua wakker worden en slaapkwaliteit, tja, in de buik schijnt het ook een herrie van jewelste te zijn, dus volgens mij kunnen ze het best hebben. En tegen moeder aan liggen in de draagzak maakt ook weer heel veel goed!

Fien25 vindt dit leuk.
  7. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Onze beide kinderen waren allebei van die spookjes als baby nauwelijks neer te leggen. Hazenslaapjes en ook in de draagzak alleen in rustige omgeving en in constante beweging in slaap te houden. In de nacht vaak bovenop mij.
    Ik vond het heel intens, ook bij de 2e, ondanks dat we inmiddels wel wat gewend waren.
    ik was erg blij met de doeken/dragers die ik had. Want anders zouden ze de hele dag huilen van ellende.
    En het veranderde vanzelf. In hele kleine stapjes. Toen ik weer moest werken, waaronder een avond, heeft mijn man hem voor het eerst een heel blokje in bed gekregen. En oma lukte het met de kinderwagen overdag. En de andere oma lukte het voor het eerst om hem liggend in slaap te krijgen in bed.
    Ik merkte ook dat hij in de avond in een diepere slaap kwam en tot nu toe doet hij dus het langste blokje in zijn eigen bed. Daarna slaapt hij bij me in de cosleeper. Hij is nu bijna 2.
    Het is ook zo handig dat ik nu met hem kan praten. Zo communiceer ik ook wat mijn grenzen zijn en dat werkt beter.

Heb vertrouwen! Als die van ons het kunnen; dan komt het met jou ventje zeker wel goed!

Dat onrustige slapen in de draagzak wordt ook beter. Heb je wel een ergonomische?
    Het hielp hier om een beetje constant geluid te hebben. Zoals de televisie aan, want dan schrok hij niet direct van elk klein geluidje. Als we buiten wandelden, hield ik vaak mijn hand op zijn oortje. Het andere oortje lag dan tegen mijn borst, zo had hij er minder last van. Maar het was een geklooi, zeker als je niet van nature een hippie bent.
    Iets wat ik er van op heb gestoken is dat alle fases voorbij gaan. Of je nou vecht of mee gaat in de flow... het maakt geen bal uit. Maak keuzes die jou en je kindje het minste stress opleveren en maak aanspraak op je netwerk. Het allerbelangrijkste!

conejita en Fien25 vinden dit leuk.
  8. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Oh en kennen de baby sleep sound app? Allemaal white noise geluiden. Ideaal!

Fien25 vindt dit leuk.
  9. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    In slaap vallen is vaak niet het grootste probleem. Het doorslapen na 25 minuten wel. Ik heb wel eens naast hem geslapen 's middags. Maar niet vaak genoeg om te kijken of dit wellicht effect op het doorslapen heeft. Het proberen waard;)

G89 vindt dit leuk.
  10. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Wat fijn dat het bij jouw kids goed gekomen is:). Ik ga er vanuit dat hij uiteindelijk ook overdag in z'n bedje langer gaat slapen. Maar alle tips zijn welkom!

Ik heb een ergonomische draagzak. De Tula free to grow. Speciaal aangeschaft voor zijn slaapjes overdag:D.

Ik heb inderdaad ook overdag vaak de tv aan. Maar de oudste zorgt ook aardig voor een portie geluid overdag. Er vallen geregeld spullen, of hij is over enthousiast in z'n emoties. Hier schrikt de kleine man af en toe van. Ook hier moet ik blijven wandelen, anders gaat hij mopperen:roflmao:

11. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    Voor een korte periode is hij wel rustig wanneer hij die geluiden hoort. Maar uiteindelijk zet hij het toch op een brullen:p

12. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113

Jij zit gewoon in hetzelfde schuitje als ik destijds. Hoe oud is je oudste? Ik liet hem vaak tijdens een slaapje op de iPad oid. Vaker dan sociaal gewenst misschien ;). Maar soms moet je even makkelijk denken. In je eigen belang denken.
    Ook ging ik wel eens onder de afzuigkap staan als de oudste lawaaierig was in zijn spel.

Tula is heerlijk. Had eerst de baby maat en nu toddler. Met zoveel draaguren gunde in mezelf wel zon mooie (dure haha).

En heb je veel speeltuintjes in de buurt? Wij deden wel eens hele tochten. Ik lopend, oudste op fietsje. En als baby onrustig werd liep ik ietsje verder weg al hupsend, dan speelde de oudste gewoon met de andere kinderen. Over een paar weken is een binnenspeeltuin misschien ook wel fijn. Kun je al hupsend baby in slaap wiegen, terwijl de oudste zich vermaakt.

Het voelde bijna oneindig, toen ik er midden in zat. Maar als je over een paar maanden terug kijkt, besef je dat het al weer heel anders is.

Fien25 en conejita vinden dit leuk.
  13. Koeks83

Koeks83 Niet meer actief

Heel herkenbaar wat je schrijft! Ik heb twee wakkere kindjes. De oudste sliep overdag tot 9 maanden slaapjes van max een half uurtje, tenzij ze op ons lag. Het werd vanzelf beter toen ze ging kruipen en inmiddels slaapt ze sinds ze een maand of 15 is nog een keer anderhalf uur.
    De jongste slaapt ook het liefst op een van ons, zn bedje moet hij niks van hebben. Ik leg hem overdag in de wandelwagen in de kamer zodat hij daar kan slapen als ik zn zus ook moet entertainen. Soms, als hij na een half uur wakker wordt, krijg ik ‘m weer in slaap door de kar te wiebelen.

Ik ben t gewend en heb er obv mn oudste vertrouwen in dat het beter wordt. Wat eerder ook werd gezegd; in kleine stapjes gaan we vooruit (de eerste 10 weken sliep hij zelfs niet in de kar, alleen op de arm, dus dit is al winst). Maar het is soms pittig...

Fien25 vindt dit leuk.
  14. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    Mijn oudste is 5 jaar. Hij mag inderdaad ook veel langer op de ipad van ons, dan wellicht wenselijk is, haha:D.

Helaas is hij de laatste tijd minder van de speeltuintjes. Hij vindt het sociaal moeilijk om contact met andere kindjes te maken. En als andere kindjes hem niet kennen, doen ze vaak niet zo aardig tegen hem, omdat hij anders is. Gelukkig heb ik wel een waterspeeltuin op 25 min lopen, die hij wel erg leuk vindt. Met mooi weer probeer ik daar naartoe te gaan. Ook zijn we al 1 keer in een binnenspeeltuin geweest, dat was inderdaad ideaal!

Ik probeer er nu anders naar te kijken, en te accepteren dat de jongste gewoon lekker bij mama wilt slapen. Je wordt inderdaad creatief bij het verzinnen van uitjes. En ik vind de Tula een hele fijne draagzak. Ik heb de free to grow, die met de kindje meegroeit. Ik hoop hem zeker nog lang te mogen gebruiken:p

samarinde01 vindt dit leuk.
  15. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    Dank je wel voor je reactie. Wat fijn om te lezen dat meerdere mama's dit herkennen. Ik hoor overal om me heen dat kindjes zo goed slapen (en overal) overdag, en vaak ook al lekker doorslapen.

Hier helaas beide nog niet. Maar ik geloof ook zeker dat het hier goed gaat komen;). Hij heeft gewoon net wat meer tijd met mama nodig:p

Deel Deze Pagina