geobsedeerd door de tablet

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ALeV84, 14 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Waar ik erg bang voor was en wat voor mij een reden was om geen tablet aan te schaffen, komt uit, mijn zoon is de hele dag bezig met tablet. We hebben de tablet nog maar een maand of twee en hij is er nu al aardig aan verslaafd geraakt. We hebben sowieso al vanaf ht begin de regel '1 uur per dag' maar op uren dat hij er niet op mag, is hij er de hele tijd mee bezig. Zeuren of hij niet nog een keer mag, of continu het hebben over hoeveel munten hij heeft gescoord of over de boerderij (hayday). MIjn dochter mag er ook een uur op en dan zit hij heel irritant naast haar om te bemoeien over alles wat zij erop doet, wat haar ook enorm irriteert. s Ochtends is het eerste wat hij doet, de tablet pakken. Hij staat er zelfs te vroeg voor op. Als hij dan sochtens een uur erop is geweest, dan is het na schooltijd een drama, want dan is het alleen maar zeuren om de tablet ook al weet hij dat hij het niet krijgt. Nu hadden we sinds een paar weken ook de regel 'sochtns geen tablet maar alleen na school'. Had hij het toch gevonden in de ochtend toen wij nog sliepen en nu gaat hij elke ochtend de tablet zoeken. Hij heeft dus helemaal de lak aan onze regels wbt de tablet.

Ik overwoog om de tablet maar helemaal weg te doen, want het is niet leuk meer. Maar ja is dat nou echt de oplossing? Vroeger ging hij nog bordspellen spelen met zijn vriendjes, of met dinos of iets bouwen met zijn lego's. Of even een kinderatlas pakken en samen met papa landen bekijken. Nu is hij al deze interesses kwijt. We gingen oefenen met letters en cijfers schrijven en dat vond hij erg leuk, maar nu is dat alles saai en doet hij het met een grote tegenzin.

Gisteren kreeg hij een werkje mee naar huis. Een heel simpel opdrachtje wat hij heel goed zou moeten kunnen, maar hij was compleet fout gemaakt. Ik ben er erg van geschrokken en vraag me af of dit ook met de tablet te maken heeft. Mijn man is het ook goed zat en zegt dat we het maar weg moeten doen voorlopig. Volledig uit beeld dus. Ik zit te denken om alle onnodige spellen eruit te gooien en er alleen leerzame dingen op te zetten zoals Squla (schrijf je dat zo?) bijv. Ik weet wel dat met mijn oplossing hij dan blijft zeuren om de spelletjes en hij alsnog zijn desinteresse in andere dingen blijft houden.

Eigenlijk heb ik reuzespijt van mijn keuze om dit aan te schaffen!! Is/was dit bij jullie ook zo ernstig en wat zouden jullie doen in mijn geval.

2. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Mijn zoon van 6 heeft het ook de oplossing hier als de batterij leeg is niet opladen ;) soms ligt hij dus dagen met lege batterij.
    In het weekend mag hij er wel op doordeweeks nooit.
    Ik heb niet echt een tjd limiet omdat de batterij toch snel opraakt en ja dan is het klaar.

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hier een meid (van bijna 7) die er ook het liefst de hele dag achter zit. Ze gebruikt hem voornamelijk om filmpjes te kijken, dus in plaats van de tv. Gewoon consequent zijn en regels stellen. Zo lang mag je en niet langer. Ze kan zeuren, maar nee is nee. Als ze weet dat je het meent, stopt het zeuren vanzelf.

Op een gegeven moment hadden we het idee dat ze 's middags uit school liever met de tablet wilde, dan dat ze met vriendinnetjes wilde spelen. Toen hebben we als regel gesteld dat ze 's middags uit school helemaal niet meer met de tablet mag. Als een tablet vervanging wordt voor spelen met vriendinnetjes of buiten spelen, ben je niet meer gezond bezig. Ook die regel werkt prima. Ze mag nu 's ochtends en/of 's avonds even, verder niet.

4. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Hier heeft het ook een hoge verslavingsfactor. De meiden kwamen allebei steeds eerder uit hun bed en renden naar beneden om maar als eerste de ipad te kunnen pakken. Nu hebben ze, heel decadent, zelf een tablet bij elkaar gespaard en is die stress in ieder geval over.
    Wat hier wel helpt, is dat we vaste momenten hebben waarop het mag: 's ochtends mogen ze om 6.45 uit bed en pas als álles klaar is voor school mogen ze op de tablet. Ook 's avonds als ik ga koken mogen ze nog even. En in het weekend na het opstaan een uurtje. Verder NIET. En bij gezeur leg ik het ding op de kast. Werkt eigenlijk heel goed.

5. Het is voor volwassenen al heel verslavend, dus laat staan voor kinderen. Ik zou hem inderdaad gewoon wegdoen. Ik ben zelf verslaafd aan internetten, vind het héél moeilijk om eraf te blijven. Bij mij is het in mijn jeugd begonnen met de Gameboy, daarna de Nintendo, daarna spelletjes op de computer en nu zit ik met de gebakken peren en vind ik het héél moeilijk om gewoon even zonder prikkel van de laptop, TV etc te zijn. Ik wil echt beter voor mijn zoontje

6. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oei dat is wel heel vervelend.

Maar ik zou zeggen 1 uur per dag. Klaar is klaar, begin je er nog een keer over? blijf je zeuren om de tablet? Prima pak ik je uur voor de volgende dag af. Aan jou de keus. Of je houd nu op? Of je zeurt erover door.... jij mag kiezen morgen wel of niet met de tablet.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Hoe oud is hij...vanaf een jaar of 5 of een pientere 4 jarige zou ik geen tijd per dag maar per week geven;) bv 7 uur per week. Timertje erbij zodat hij kan zien hoeveel tijd hij op neemt. Is hij er in 2 dagen doorheen?? Prima,dan 5 dagen geen tablet.

8. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Herkenbaar Bolkje, ik ben echt prikkelverslaafd en vind het moeilijk om even rustig op de bank te zitten zonder tv of radio aan en geen gsm of tablet in de hand.

Afhankelijk van de leeftijd zou ik hem of helemaal afnemen of voor de oplossing van tuc gaan, werkt dat niet kan je hem alsnog volledig innemen.

Neefje is ook zwaar verslaafd aan tablet, gsm en Nintendo, hij is 10 en heeft gelukkig voetbal als hobby anders kwam hij helemaal niet meer buiten vrees ik.

9. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    daar had ik korte mette mee gemaakt en gezegt 1 uur per week. de rest van de week gewoon niet, zeuren? prima dan helemaal niet.

Of gewoon de batterij leeglaten gaan en de rest van de week niet meer opladen..

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Hier mogen ze 20 minuten per dag. Zeuren ze er om, dan mogen ze helemaal niet meer. Bij ons was het namelijk ook al snel een obsessie, eerst mochten ze vaker, maar ik vond hun gedrag er niet fijner op worden, dus geminderd. Helemaal wegdoen, wil ik ook niet, het hoort bij deze tijd en ik gebruik hem ook. Probeer er liever een balans in te vinden.

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier zo'n halfuur tot uur per dag voor de oudste, maar ook dagen niet. Krijg weleens de vraag of ze er op mag. Soms kan dat, gaat ze Squla doen en daarna nog een spelletje, soms stel ik gewoon andere dingen voor of is het 'nee, nu niet'. Is dan soms een pruillip en een enkele keer een driftbui, maar bij gezeur of boos zijn: morgen niet. Helpt meestal prima hier.

12. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Jij bent toch de ouder? Dan is er toch geen discussie?

Het is JOUW iPad, hij moet er ook helemaal niet zelf bij kunnen om te pakken.

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Hier mogen ze iedere dag 1 uur op de tablet, spelcomputer of pc. Hebben een rooster hangen. Is uur vol dan is het ook klaar. Geen gezeur want nee is nee en blijft nee. Dit weten ze dus zeuren heeft geen zin. Is het echt slecht weer spreek ik extra tijd af . Moet wel zeggen dat ik ook moeite heb om me telefoon met internet weg te leggen dus ik mag per dag 5x 10 min op de telefoon :) . Net zo goed en natuurlijk als de Kids op bed liggen dan zien ze het niet.

Gelukkig knutselt dochter heel veel en nu het mooier weer wordt zitten ze veel in de tuin dus laat de le te maar komen

14. Miron

Miron Fanatiek lid

6 feb 2009
    2.349
    106
    63
    hier 2 kids van 5 en 3 en ze zijn er beide mee opgegroeid dat er 1 tablet is en er zijn vaak dagen bij dat er niet naar gevraagd wordt.
    Sinds kort hebben we ook squla afgesloten zodat er ook educatieve spelletjes op de tablet gedaan kunnen worden

En ik zou het zo doen. Zeur je om de tabled dan gaan er 5 minuten van het uur af. Pak je de tablet zonder te vragen dus smorgens vroeg dan een week geen tablet.

15. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    E. Heeft zelf een tablet maar kijkt er totaal niet naar om. Denk dat ze maximaal uur per week er aan zit..

Zou de manier van tuc proberen!

16. adi

adi Niet meer actief

Wij hebben al die educatieve apps inmiddels van de tablet gehaald en vervangen door echte educatieve spellen: memory, moeilijke puzzels, spellen van de bieb, Werkboekjes ed.
    Ik merk dat de kinderen zo veel actiever bezig zijn met hun spel, en ook samen spelen.
    Ik werd echt kriebel van zo'n hangend kind op de bank in een verkeerde zithouding die memory op een scherm speelt.

Tablet wordt hier wel nog gebruikt, enkele keren per week, maar dan meer voor de lol. Ik heb liever dat ze achter de laptop werken, zo leren ze ook met toetsenbord en muis omgaan en zitten ze rechtop.
    Op de laptop doen ze dan nog wel af en toe spellen en kijken filmpjes ed

17. tuc

tuc Niet meer actief

O ja kan mij het helemaal voorstellen. Wij hebben er mede om die reden geen. Zie het vaak als ik ergems binnen kom...tuurlijk kan dat kind er net een kwartiertje opzitten...dat weet ik niet maar die houding op de bank zo onderuit gezakt wat jij zegt dat zie ik zo voor me.

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier weten ze gewoon dat als ze erom zeuren het feest dus niet door gaat. We hebben niet echt tijdsafspraken erover, soms zijn er dagen dat ze er helemaal niet op zitten en soms zijn er dagen (vaak regenachtige dagen) dat ze er 1,5 uur achter zitten. Maar beiden geven de voorkeur aan de computer ipv de tablet.

Wat betreft zoon van TS. Hele duidelijke grenzen stellen en consequenties aan het overtreden van deze grenzen.

Bij zijn zusje zitten te bemoeien - zij krijgt jouw tijd erbij
    tablet 's morgens al pakken - rest van de week geen tablet meer

19. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Hier mogen ze alleen op de tablet als ik aan het koken ben. Is maximaal een half uurtje per dag. En als het echt de hele dag regent of als ze ziek zijn dan mogen ze overdag wel eens educatieve spelletjes erop spelen (juffrouw Jannie en Bobo).

Ze mogen de tablet nooit zomaar zelf pakken, moeten het eerst vragen, anders wordt er helemaal geen tablet gekeken die dag. Het is onze tablet, dus onze regels gelden!

20. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Heel herkenbaar, hier gaat de tablet gewoon de kast in, als ze zeuren dan een week geen tablet.

Zelfde met PlayStation, mijn zoon word er gewoon Agressief van. Was zo kwaad van de week, heb alle stekkers eruit getrokken en dat stomme ding weg gehaald en die komt de komende maanden ook niet meer terug

Deel Deze Pagina