Hallo dames, Onze dochter is 1 jaar en mag met de pot mee eten maar ik ben op het moment een beetje inspiratieloos. Wat koken jullie zoal voor je dreumes? Onze dochter lust vrijwel alles. Voorheen stoomde ik alles en bewaarde het apart in de vriezer zodat ik kon combineren. 2x per week krijgt ze een potje Olvarit omdat ze dan bij het kdv eet. Wij eten zelf 2x per week een prakkie aardappels/vlees/groente, dan kan ze dus gewoon mee eten. Ik vraag me alleen af of ze al het vlees al mag (gepaneerde schnitzels etc)? Verder eten wij veel wereld gerechten wat natuurlijk behoorlijk gekruid is, lijkt mij nog niet echt een goede keus. Ik heb het boek Opperdepop maar daar staan best aparte gerechten in... Ik ben niet echt een keukenprinses en m'n vriend is elke dag zo laat thuis Als er dan een dreumes aan mn been hangt is ook niet echt ideaal Ik ben dus echt op zoek naar makkelijke alledaagse gezonde gerechten. Alvast bedankt!
pasta is hier favoriet! tomaten, paprika, champignons, gehakt, knoflook en uitje zitten hier er standaard in. Je kan ook doperwtjes of worteltjes toevoegen. en er valt natuurlijk heel veel mee te variëren. Je kan ook een lasagne maken. Wij maken de saus altijd voor 2x dus dat is ideaal met een tweede keer eten, opwarmen, lasagne bouwen en in de oven. Verder eten we bv burritos (zo'n zachte pannekoek). wat we ook vaak doen is inspiratie opdoen dmv de knorr wereldgerechten. dan kun je het los kopen en komt er niks uit een pakje (als je daar tegen bent).
Bedankt voor je reactie. Ik vind het geen probleem dat het uit een pakje komt hoor, maar die werelgerechten lijkt mij te gekruid?
Te gekruid is inderdaad niet de bedoeling, maar pakjes zijn sowieso te zout voor een baby. Het is natuurlijk niet omdat ze mee mág eten, dat het ook moet. Ik deed vaak gewoon wat diepvriesgroenten in een potje en koken, als onze maaltijd voor haar niet geschikt was. Lijkt het vlees je nog niet ideaal, zorg dan dat je altijd wat stukjes kalf o.i.d in de diepvries hebt die je snel kan opbakken.
Niks belet je inderdaad om het nog altijd simpel te houden. Diepvriesgroenten en een aardappel koken, eventueel stukje vlees of vis erbij en je hebt eten. Je kan haar dan stelselmatig laten kennismaken met "jullie" eten. Bijvoorbeeld bij schnitzel gewoon een klein stukje laten proeven van jullie eten. Je hoeft niet ineens een hele schnitzel voor haar te voorzien. Of bij wereldkeuken-dingen een stuk apart houden nog voor je het gaat kruiden of er pikante sauzen over kiept. Je kan haar gaandeweg natuurlijk ook gewoon hapjes laten proeven van jullie bord. Wie weet eet ze net wel graag pikant . (Mijn nichtje was toen ze 1.5 was bijvoorbeeld gek van scampi diabolique.)
Die wereldgerechten bevatten volgens mij wel smaakverstekers ed. Een dreumes mag verder echt wel gewoon gekruid eten hoor, wij eten altijd gekruid en de halve wereld eet natuurlijk flink gekruid . Ben alleen voorzichtig met zout.
Ja die kruiden in wereldgerechten kunnen wel eens erg zout zijn en pittig. nu krijgt ze van bv de burritos als we ze eten uit pak, het zonder de sausjes. Ik ben er verder ook niet zo op tegen om een keer wat uit een potje te maken. Qua kruiden mogen ze alles volgens mij wel, je kan altijd kijken hoe ze er op reageert
Wij eten heel vaak die wereld gerechten of ik maar gerechten met boemboe's maar mijn dochter vindt dat juist lekker. Bij ons eet ze gewoon alles mee. Ik wil haar juist laten wennen aan gekruid eten. Bij mijn zoon deed ik dat niet en die lust zo weinig, zijn zus is een stuk makkelijker.
Miin zoontje is 11 maanden eet veel mee alleen dan zonder zout en ui(wanneer mag je dsr geven eigenlijk? Kipschnitzel haal ik wel de korst af net zoals bij vissticks Rijst,aardappel,pasta etc det hij allemaal mee. Kook ook veel turks veel met tomatensaus etc vind die heerlijk Gehakt gerult met tomaaT etc je kan zoveel bedenkenn Ik heb zoiezo altijd diepvriea groenten in huis zoals broccoli spinaziebwortels zodat ik altijd iets snel op tafel kan zette Hier favorie Rijst,wortel en kipschnitzel Aubergine gebakken in tomatensaus Aardappel blokjes beetje koken in olie dan met water en tomaaT en tomatenpuree zacht laten koken tot het smeuig js beetje stampen nog dan iets van vkees erbij. Pasta met turkse yoghurt of gehaktsaus Turkse kisir met visstick of kabbeljauw
Ik vind het wel handig om basishapjes voor dl te hebben in de vriezer. Soms eten we iets dat zij niet lust. We maken o.a. gehaktballetjes voor in de vriezer, van tartaar of lamsgehakt, met geraspte courgette erdoor en wat kruiden (ui, knoflook etc), in een verse tomatensaus. Dat kan je snel even tijdens koken ontdooien en met een aardappel of een schep pasta of couscous erbij is het al een hele maaltijd.
Opperdepop van Albert Heijn is misschien een tip voor je. Staan veel recepten in voor kinderen (verschillende leeftijdscategorieën). Wat je zelf dan ook kunt eten natuurlijk. Vind het echt een fijn boek!
Ik maakte nog wel eens een prakje van de groente die wij aten met couscous, met of zonder vlees. Couscous is lekker makkelijk en snel klaar en dochter vond het heerlijk!