Hallo allemaal, Mijn dochter is bijna 8 maanden en ik heb wat vragen: - ze maakt nog geen aanstalten om te kruipen. We stimuleren haar (met speeltjes e.d.), maar verder dan van haar rug op haar buik rollen komt ze niet. Ook terugrollen snapt ze niet. Ik hoor van andere moeders dat hun kinderen rond de 7 maanden al konden tijgeren. Moet ik me zorgen maken? - Dochter slaapt niet. Overdag pakt ze soms een uurtje, maar meestal lukt het niet. Afgelopen nacht heeft ze ons de hele nacht wakkergehouden. Het kdv belde me vanmiddag dat ik haar maar op moest komen halen, omdat ze het zonder slaap niet tot 18.00 uur vol zou houden. Wat zouden we kunnen doen? (al geprobeerd: liedjes, muziekje, bedlampje, wiegen, en ook Kindival; niets helpt, ze is en blijft mega druk). - Sinds een aantal weken doet ze niets anders dan schreeuwen. En dan bedoel ik niet huilen, maar gewoon keihard roepen, "whaaaaaaah!" In het begin dachten we dat ze haar stem misschien aan het testen is, maar het blijft maar op hetzelfde niveau en we worden er soms helemaal gek van (ook 's nachts als ze niet slaapt dus). Ze heeft nergens last van, we zijn al heel vaak naar de ha geweest. Herkennen jullie dit, en gaat het vanzelf weer over? Sorry voor het lange verhaal, maar het is allemaal een beetje vermoeiend de laatste weken, dus ik dacht, wie weet kan ik hier wat ervaringen lezen. Dank!
Misschien wat tips om slaap te vatten: - Lekker buiten wandelen, in badje, flesje, naar bed. - Vast ritueel aanhouden. - Even laten huilen. ( niet krijsen) - Misschien oververmoeid/overprikkeld? Dat gillen doet ons mannetje ook... Maar dat ik volgens mij echt aandacht trekken. Het is niet gillen van de pijn zeg maar. Kruipen/tijgeren: Ons mannetje is bijna 8 maanden, en wilt heeel graag tijgeren/kruipen maar het lukt het gewoon niet en word daar soms best gefrustreerd van hoor! Rollen, doet hij alle kanten op, en blijft maar doorgaan. Dit kan hij al vanaf dat hij 5 mnd is. Maar elke kindje is anders, en zou me echt geen zorgen maken hoor!! Kruipen is meestal pas rond de 10 maanden toch?? Het zijn maar tips, wat ik zo even kan bedenken, hoop dat je er iets aan heb! En misschien gaat het slechte slapen vanzelf weer over.
Ik zou me zeker geen zorgen maken over het kruipen!! Dat is wel erg vroeg! De meeste kinderen kruipen en tijgeren echt nog niet met acht maanden hoor. Hier pas met 10 maanden, met 11 maanden kruipen en nu met veertien maanden lopen. En terug rollen kon onze kleine man pas met negen maanden. Het slapen is een ander verhaal.... Is ze niet gewoon oververmoeid? Omdat ze te weinig slaapt? Ik kan me zo voorstellen dat ze daarom zo schreeuwt. Probeer haar toch op bed te leggen als je vermoeidheidssignalen ziet. En heel consequent zijn met rust en regelmaat. Altijd hetzelfde ritueel met naar bed brengen en met het troosten.
Helemaal mee eens! Sinds wanneer slaapt ze zo slecht? Als je zegt dat ze overdag amper slaapt en 's nachts ook zo slecht, dat is het arme kind helemaal doodop, en kan waarschijnlijk van vermoeidheid ook niet in slaap vallen.
Dank je wel voor jullie reacties! Echt, ik had niet gedacht dat ik me door andere moeders zou laten beïnvloeden (het lijkt die reclame wel "mijn kind gaat vanavond..." ). Maar goed, als je steeds hoort dat kinderen met 7 maanden al gingen tijgeren, ja, dan ga je toch snel denken 'waarom kan mijn dochter dat dan niet'? Maar jullie reacties stellen me wel gerust! Ik las ook nog op sites van het consultatiebureau dat het inderdaad pas vanaf 9 maanden een rol gaat spelen, dus inderdaad: waar maak ik me druk om? Het slapen is inderdaad wel een dingetje. Het is gewoon heel wisselend. We houden ons aan een strak schema, maar de ene dag slaapt ze dan wel, en de andere gewoon niet, ookal was niets afwijkend.
Hmm lastig. Ontwikkeling verschilt per kind en daar zou ik me geen zorgen over maken. Komt wanneer het komt en ze er aan toe is. Slapen: Tja een heel ander advies dan.. Een strak schema werkt hier (ook..) niet. Kind doet niet aan schema's. Slaapt ze ook niet als ze bij jou in de draagdoek of mei tai zit? Of in de wagen tijdens het wandelen? Of net na (of aan) een borst/flesje, lekker buikje vol en in bed? Als je er naast blijft zitten met een hand op haar hoofdje? Of ('s nachts) als je haar tussen jullie in legt?
Hee JuJu, Slapen in de kinderwagen of in de draagzak is net zo verschillend als gewoon in haar bedje. De ene keer wel, de andere keer niet. Ik heb een tijdje geleden de babyslaapgids gedownload en die tips volgen we op (niet uit haar bedje lichten, niet tegen haar praten als we haar speentje terug in haar mond stoppen, even laten huilen, etc.). Dat helpt vaak, maar soms ook helemaal niet. Er is geen pijl op te trekken.
Onze dochter van 8 maanden kan ook nog niet tijgeren/kruipen. Ze wil het wel graag, maar snapt het gewoon nog niet . Ze rolt de hele kamer door en speeltjes trekt ze gewoon via het kleed naar zich toe. Op deze manier krijgt ze alles voor elkaar haha. Ik zou me er echt nog geen zorgen over maken. Wij hebben hier thuis een vast ritme kwa slapen. Laura laat tegenwoordig niet meer zien dat ze moe is en ik merk ook dat ze nu veel langer wakker kan blijven. Een maand geleden was het nog 2 uur wakker en dan weer slapen, maar nu kan ze gerust 3 a 4 uur wakker blijven zonder echt moe te zijn. Wat ik eigenlijk altijd doe is haar s'ochtends na de fles van 7 uur nog even terug leggen. Ze slaapt dan ongeveer tot half 9 en dan leg ik haar altijd standaard na 2 a 3 uur weer op bed. S'middags geef ik haar altijd eerst nog een half flesje en dan gaat ze rond 15.00 a 16.00 nog even naar bed. Als ik het flesje niet geef dan wordt ze standaard na een half uurtje huilend wakker. Geef ik het flesje wel dan slaapt ze gemakkelijk 1,5 uur. het is dus een beetje zoeken wat het beste is voor jou kleintje. S'avonds hebben wij een vast slaap ritueel. Na het eten nog even kroelen/spelen en dan naar boven. Dan gaat ze in bad/douchen met een van ons of in haar eigen badje. Daarna pyjama aan en een flesje. Nog even kroelen en we gaan vaste plekjes langs. Ze zegt de spiegel weltruste, ze zegt de kat weltruste en de beer die op haar deur is geplakt zegt ze weltruste. Ik zeg dat ze lekker gaat slapen en dat papa en mama er morgen weer zijn. Ze heeft een nachtlampje. Meestal valt ze wel gelijk in slaap en als ze dat niet doet dan halen we haar eruit en houden we haar 10 minuutjes bij ons op bed. We gaan dan niet spelen, maar alleen kroelen. Dan gaan we alle plekjes weer langs met weltruste zeggen en daarna valt ze eigenlijk wel altijd in slaap. Laten huilen is voor onze dochter echt geen optie dit werkt perfect. Ook als ze niet in bad/douche is geweest gaat ze niet slapen, dat hoort er nu echt bij. Bij opa en oma slaapt ze trouwens veel slechter overdag... soms zelfs maar 45 min maar die wachten ook echt tot ze moe is. Heb het al 100 x gezegd maar dat is een ander verhaal hihi . Ik denk dat ze niet meer in slaap kan vallen omdat ze dan eigenlijk te moe is misschien geldt dit ook voor jou kleintje? Als we weg moeten ergens heen dan doe ik de kinderwagen helemaal plat en dek ik haar goed toe, speentje erin en dan valt ze standaard na 5 minuten in slaap misschien ook iets om uit te proberen? Lekker wandelen? Lastig he als ze niet willen slapen... ze zijn dan zelf niet te genieten en je wordt er zelf ook gespannen van... Dat schreeuwen doet mijn dochter trouwens ook.. die gilt de hele boel bij elkaar van plezier... heb ook het idee dat het steeds harder wordt hihi. Hoort denk een beetje bij de leeftijd?! Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal!