Mijn meisje is nu 5 maanden. Ben nu 4 weken bezig met fruit en groente en wat diksap maar ze vindt het allemaal vreselijk vies. Kokhalzen enz. Ik bied het dagelijks aan maar als ik nu de lepel naar haar mond breng doet ze d'r ogen al dicht van elende haha. Ze vindt het echt echt echt heel vies allemaal. Hebben jullie tips?
Waarom stop je niet even? Als je het al zolang aanbied kun je denk ik beter even een pauze nemen voordat eten nu al dramatisch word.
Ze vindt het niet vies... ze is er niet aan toe. Stoppen en over een maand weer beginnen, rustig aan met alleen groenten. Babies kennen smaken niet, daarom zullen ze iets niet vies vinden maar hooguit niet kennen. Diksap heeft ze al helemaal niet nodig. Gewoon melkvoedingen geven en even demvaste voeding en andere dingen achterwege laten.
Oke!!! Ga ik doen! Had t idee dat ze d'r wel aan toe was. Smakken, eten uit m'n mond kijken enz. Maar dan stop ik d'r mee
Dat zijn typische standaard ontwikkelingen. 'He, wat doe jij nu?' En immitatie gedrag het smakken. Steek regelmatig je tong uit en ze doen het na, maar zonder dat het een betekenis heeft.
Ik denk inderdaad ook dat ze er dan nog niet aan toe is.... Als ze 6 maanden is zou je ook kunnen proberen om haar een stukje te geven, bijvoorbeeld een stronkje brocolli. Dan kan ze het in haar eigen tempo gaan oefenen en proberen
Inderdaad stoppen. Mijn jongste wilde er ook niet aan. Vanaf 5 maand af en toe geprobeerd. Vanaf 6 maand wel echt dagelijks geprobeerd(prut en stukjes), maar geen dwang verder. En met 7 maand at hij op vrijdag opeens 3 happen en na het weekend porties van normaal formaat.. Toen was hij er echt klaar voor..
Ik zou inderdaad stoppen, Ivm reflux raadde de arts bij onze middelste aan met 4 maand te beginnen, maar gezien in met onze oudste dat gedaan had was ik niet zon Fan geworden van zo vroeg eten geven, maar goed scheen beter te wezen voor reflux kindjes dan kwam het zuur niet zo omhoog, maar ze wou echt niet, dus gestopt en met 7 maanden weer begonnen en toen wou ze wel, Met mijn jongste idem, we hebben het geprobeerd maar ze wou gewoon niet, met 6 maanden stukjes/ geprakt eten neer gelegd maar ze deed er niets mee, pas nu ze 8 maanden is en ons ziet eten pakt ze haar eten en stopt het in haar mond, Ik zou dus indd stoppen en het later weer proberen
Bij mijn dochter was ik tussen 4 en 5 maanden begonnen met de eerste hapjes (groente) met een lepeltje. Naar mijn idee was ze er ook echt aan toe: smakken, mijn eten van mijn bord kijken, handjes in de mond etc. Na een hoopvolle eerste keer (met natuurlijk wel een vies gezicht, maar het ging tenminste naar binnen), was het daarna elke keer drama om een paar hapjes (echt niet veel) naar binnen proberen te krijgen. Op een gegeven moment heb ik de lepel gelaten voor wat het was, en heb ik zachte (gekookte) groente of fruit (bijv. banaan) gewoon in kleine stukjes gesneden en die stukjes met mijn hand voorzichtig in haar mondje gedaan. Dat ging véél beter. Ze had natuurlijk nog geen tanden, maar met hun kaken kunnen kleintjes verbazend goed 'kauwen'. Ik heb (achteraf) het idee dat ze de lepel gewoon niet snapte. Een paar weken later hoorde ik op het kinderdagverblijf dat ze zo goed fruit at en vroeg ik of ze het nog steeds in stukjes aanboden (zoals ik na bovenstaande ervaring tegen ze had verteld). Ze bleken het met de lepel te geven (ik vond dat niet erg, juist fijn dat ze daarmee geoefend hadden!) Vanaf toen heb ik haar eten met de lepel gegeven en is het altijd goed gegaan. Natuurlijk ontwikkelt elk kindje zich weer anders, maar misschien heb je iets aan mijn verhaal. En de melkvoedingen blijven het belangrijkste op deze leeftijd!
Ik sluit me aan bij bovengenoemde dingen, stoppen en over een maandje nog eens proberen. Misschien zelfs rapley? Kinderen zijn goed zelf in staat om te experimenteren met eten en kunnen echt heel veel kauwen zonder tanden. Het zelf op laten eten, in hun mond laten doen en ermee bezig zijn is voor meerdere gebieden goed. Kokhalzen is overigs geen teken dat ze het vies vind, haar slikreflex zit nog heel ver voorin haar mond en die moet naar achteren en dat gebeurd door te eten en te kokhalzen.