Mijn dochter wordt twee in december maar praat nog steeds niet. Ze kan heel netjes papa en mama maar doet dit nooit. Ze zegt de hele dag bah en die en dat is het. Ook dierengeluiden doet ze niet na. Ik snap er niks van alle kinderen zelfs jonger dan mijn dochtertje praten al behoorlijk. We doen alles om haar te stimuleren lezen, benoemen ect ect. Maar het lijkt maar niet op gang te komen. We kunnen haar alles vragen ze begrijpt echt alles en doet probleemloos alles wat we van haar vragen. Wat moet ik ermee? Zorgen maken? Of op zijn beloop laten nog....
Hier ook een late prater.. pas met 2,5 had mevrouw er zin in! en toen was het ook opeens binnen 3 weken van enkele woordjes naar 3 woord zinnen en nu 2 jaar en 9 maanden kan ze kletsen als brugman en hebben we een soort nieuwe papegaai in huis Zou me de eerste tijd dus nog maar geen zorgen maken! bij het CB gingen ze ook pas verder kijken als ze na 2,5 nog steeds weinig praten/ geen zinnen maken. Overigens waren wij ook al jong bezig met voorlezen, zingen, benoemen etc. hielp allemaal helemaal niets, vond ik zelf echt heel erg frustrerend. Op een gegeven moment heb je het idee dat je iets verkeerd doet terwijl je toch alles volgens het boekje doet. Probeer het los te laten, als je dochter je goed kan begrijpen dan komt het vanzelf!
Dat was met onze jongste ook...en die ging met 2 jaar en een paar maanden gelijk goed praten... Hele zinnen Geef het even tijd...de 1 is vroeger en de andere weer later...
De mijne is net 3 maar is voor 75 procent nog onverstaanbaar ze zit overigens al wel een jaar al op logopedie. Meestal zijn er andere dingen die ze weer heel goed kunnen die van mij fietst sinds tweeënhalf al los en was net 2 toen ze dag en nacht zindelijk werd. Die van mijn vriendin praat prima maar die is 4 en fietst nog steeds niet los. Elk kind heeft dingen waar hij of zij goed in is en dingen die ze later leren, is prima elk kind ontwikkeld zich natuurlijk anders.
Net als Bosi: Voor de 2e verjaardag kwam er nog weinig uit en 1 maand na de 2e verjaardag zei iedereen: Goh ze loopt wel voor met praten he! - volzinnen ineens... Mijn oudste is sowieso een kind wat alles iets later dan gemiddeld doet, maar dan wel gelijk goed, zonder ongelukjes, zonder problemen (zindelijkheid, fietsen, lopen)
Hier zegt dochter al sinds 15-16 maanden woordjes. Elke keer was het meer. Met 17-18 maanden zelfs 2 woorden zinnen en 1-2 keer 3 woorden zinnen. Nu is ze 20 maanden en kletst veel. Niet super verstaanbaar maar ik begrijp het. Praat 3 woorden zinnen. Ze kan vertellen wat ze wil in woordjes. Als ik vraag hoe gaat het zegt ze zelfs gaat goed. Dit zijn wel allemaal in het turks, soms nederlands. Het komt nog wel denk. Kinderen die nog niet praten, die gaan alles in een keer doen dus het komt goed ts.
Mijn middelste begon pas rond zij 3 de normaal te praten. Weet niet of jouw kindje een speentje heeft maar merkte wel dat dat het praten bij mijn zoon tegenhield. Toen die speen weg was sprak hij prima.
Ja onze dochter ook Was met alles eerder...maar deed er langer over ( eerst woordjes, paar woorden.., kletsen...) Zoon lijkt later maar alles gaat dan wel meteen goed. Observeert denk ik meer.
Nee geen speenthe hier ook nooit gehad. Dus daar kan het niet aan liggen. Ik snap ook niet waarom ze nog naar praat. Snappen doet ze alles, of nou ja alles is overdreven natuurlijk.
Hier ook een late prater.Ze is net 2 jaar en gaat nu pas 2letter zinnen zeggen.Ze begrijpt echter wel alles wat je zegt.Mijn oudste was ook traag met praten en dat begon met 2,5 jaar pas ergens op te lijken.De middelste was heel vlot met praten.Ik maak me er geen zorgen over.Ze begrijpt wat ik zeg en kan opdrachtjes doen.Pas wanneer een kind dit niet zou doen dan moet je verder kijken.
Sommige kinderen hoeven ook nog niet zo nodig te praten. Ze begrijpt jou, waarschijnlijk begrijp jij haar meestal ook wel... met 'die' kun je een hoop duidelijk maken , zeker aan papa en mama. En die zijn het belangrijkste want die zijn het meest bij haar.
eerste praatte hier met 1,5 echt prima, vaak moeilijkere woorden en meteen meerdere woorden koppelen en verstaanbaar. En nu nummer 2 ook 1,5 jaar en zegt alleen maar pappa (ook tegen mamma en tegen alle dieren ) of beeeeeeee (ook tegen alle dieren ) Tsja, ik vind het ook wel frustrerend. Ze snapt alles wel en wij doen dan ook vaak spelletjes; waar is pappa, waar is mamma wie is dat? Etc... Veel boekjes lezen we ook met haar... Tsja, ik hoop maar dat het er een keertje uit gaat komen, begint mij ook wel wat te frustreren en haarzelf ook wel. Ze wordt echt een beetje nijdig soms als we haar niet begrijpen... Ze lijkt ook wel dingen te zeggen als kiekeboe en Huh? Maar echt helder is dat niet...
Onze dochter was echt "eng snel" en iedere keer kregen we ook op het cb te horen dat ze echt heel erg snel was met praten. (en zitten, en staan en lopen) Maar ons neefje, nu 2 jaar en 3 maanden, spreekt nog steeds weinig tot niet, met die en dat, mama en papa komt hij een heel eind. Nicht en neef, beide leuke kids, maar ook gewoon verschillend op die manier. Nu zei mijn schoonzus wel, na een weekendje bij ons logeren, dat hij opeens zo aan het praten was (niet perfect maar wel meer en nieuwe woordjes) Misschien komt het inderdaad omdat papa en mama hem toch wel begrijpen, misschien het voorbeeld van zijn oudere nichtje wat doet volgen, en inderdaad hij zal bij ons iets duidelijker moeten zijn want bij 5 keer die weten wij het nog steeds niet Maar aan het eind van het verhaal is het ene kind het andere niet, als het echt eng word kan je natuurlijk naar een logopedist oid gaan, maar verschil moet er wezen toch? (of haar een weekend bij een gezin met oudere kletserige kinderen neer zetten hihi)
Lucas wordt in januari 2 en daar kotm ook nog bijna niets uit, we zijn afgelopen week met hem naar een audiologisch centrum geweest maar die konden niet ontdekken (oren goed en orthopedagoog was goed tevreden over de rest van zijn ontwikkeling) dus gewoon een laatbloeier met praten. Dat geeft wel rust. Ze gaf aan dat indien nodig we zelf een hulp traject met logopedie en eventueel VVE kunnen starten in de toekomst maar het is afwachten totdat hij de knop omzet
Mijn zoon zei een paar dagen voor zijn tweede verjaardag voor het eerst 2 woordjes achter elkaar. En nu gaat het heel snel. Dus het komt vanzelf....
Aan haar oortjes scheelt niets, ze doet alles wat we vragen, voert alle opdrachtjes probleemloos uit, als je haar roept kijkt ze direct, vraag haar waar haar neusje, mondje, buikje, naveltje, voetjes, oortjes, tandjes zijn en ze wijst ze allemaal aan, ook bij mij, als ik vraag hoe doet een hondje gaat ze grommen dus aan haar oortjes twijfel ik geen seconde. Gisteren tijdens het eten zei ze ineens super netjes en duidelijk mama en papa wel een paar keer. Dus ze KAN het wel gewoon, verder is het dus hele dag 'bah' en 'die' en Thats it tot nu toe...... Met haar verdere ontwikkeling gaat het ook helemaal goed! Ze deed de laatste keer op het bureau al dingen die ze pas met 2,5 jaar hoeven te laten zien. Ze is een super vrolijk, lief en knuffelig kindje. Alleen dat praten......
Hier ook nog geen woord op haar tweede verjaardag (Zelfs geen mamma/pappa). Dit begon pas paar maanden later. Inmiddels is ze drie en spreekt ze prima. Er zijn kindjes die duidelijker praten, maar de peuterspeelzaal gaf gisteren nog aan dat ze prima op niveau zit en dat alle kindjes eigen kwaliteiten bezitten! Geen zorgen maken dus..