Zwemdiploma C - Wat zouden jullie doen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ammie1984, 12 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Mijn dochter van 6 is momenteel bezig voor haar C diploma. A had ze met een jaar en B ging er vrij vlot achteraan na 9 lessen.

Nu is ze 10 lessen bezig met C. De meeste dingen heeft ze al voldoende, maar ze heeft heel veel moeite met het gat en de borstcrawl. Ze is een kleintje (1m16), dus het mist haar een beetje aan kracht.
    Ze vond A en B echt leuk om te doen en ze ging met plezier naar zwemles. Ik merk nu dat ze het niet meer zo leuk vind.

Ik overweeg om te stoppen met de zwemles. De meeste dingen kan ze en in de praktijk zal ze niet veel met borstcrawl doen of 9m onder water zwemmen. Mijn man wilt echter dat ze doorgaat en dat het een kwestie van tijd is dat ze de onderdelen beheerst.

Ik vind het alleen zo sneu om te zien dat ze er zo'n moeite mee heeft. Ze doet ook aan ballet en wilt heel graag turnen.
    Dus waarom geen genoegen nemen met A&B en haar laten doen wat ze echt leuk vindt. Zwemmen kan ze.

Wat vinden jullie? Is het C diploma een must?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ik zou haar laten stoppen en als jullie het zo belangrijk vinden haar eventueel later nog een keer c laten halen. Ze hebben die kracht gewoon nodig, die heeft ze nu simpelweg niet.

Zelf zoontje voor a 2 jaar lang heen gesleept, tranen met tuiten elke week. Niet voor B gegaan. Jaar later aangegeven dat we B wel belangrijk vinden, zeker als hij op een gegeven moment met vriendjes alleen naar het zwembad wilde. Toen heeft ie in 6 weekjes moeiteloos B gehaald. Doordat ie zoveel sterker was geworden, was het een makkie en vond ie het ook leuk.
    Verder geen c meer. Strijd genoeg gehad.

3. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    C is uiteraard geen must. Wel gingen mijn kinderen pas echt goed zwemmen met C. Maar mijn oudste was 5,5 jaar en de jongste bijna 6 jaar met C. Bij de jongste heeft het ook zeker een tijdje geduurd totdat hij crowl goed kon. Maar nu zwemt hij echt goed en dat telt. Andere sporten waren hier overigens niet afhangkelijk van het zwemmen.

4. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Dochter van , toen 6 , vond het ook erg moeilijk om door het C-gat te zwemmen...
    uiteindelijk is het haar wel gelukt. ( ook samen nog eens geoefend op afstanden ) Hier ong. 12 lessen gehad voor het C...
    Na diploma C vond ik dat ze echt zwemvaardig was.
    Inmiddels doet ze aan wedstrijdzwemmen...

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    #5 NiekeKris, 12 nov 2017
    Laatst bewerkt: 12 nov 2017
    Ik vind C een must. Mijn dochters deden 16 maanden over A, de oudste 8 maanden over B (jongste heeft hem nog niet, maar wordt zeker 9 maanden, eerder is er geen afzwemmen meer) en dan nog C (oudste in 3 maanden in een ander zwembad dan A en B). Ik was al voor ABC, maar sinds ik zag hoeveel beter de oudste in die laatste maanden ging zwemmen helemaal. En nee, het was/is niet altijd leuk, maar van doorzetten en ervaren dat oefenen ed helpt leren ze ook veel. (De jongste is overigens ook vrij klein, 1.12m nu.) De oudste zat naast zwemles ook op ballet en de jongste zit naast zwemles op ballet en paardrijden. Dat zou dus ook nog een optie zijn.

Uuz, Fuddey en Amarens vinden dit leuk.
  6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Met A en B kunnen ze prima zwemmen
    C is hier alleen voor de kinderen die zwemmen echt heel leuk vinden of daar verder mee willen (wedstrijdzwemmen, duiken of waterpolo). Absoluut geen must en zeker niet iets om een ongemotiveerd kind wekelijks heen te moeten slepen. Zou jij wekelijks verplicht willen worden om iets te moeten doen waar je niet goed in bent of geen lol in hebt? Ook jammer van het geld.

Zwemmen leer je voornamelijk door het regelmatig te blijven doen. Dus gezellig samen naar het zwembad. Als een kind A en B haalt mag je verwachten dat z3 zich veilig kunnen redden. De rest is een kwestie van ervaring opdoen. Net zoals een rijbewijs.

pluk, dds en suus1983 vinden dit leuk.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Maar hoe weer je dan zeker dat ze beter zwemt doordat ze voor c gaat en niet simpelweg doordat ze sterker wordt en het daardoor beter /makkelijker gaat?

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Tuurlijk is het (ook) dat ze sterker wordt, maar hoe worden ze dat in korte tijd als ze niet wekelijks zwemmen een aanwijzingen krijgen ed?

Als je als ouder bv. na B wekelijks gaat zwemmen met je kind, is dat natuurlijk ook effectief, maar de meeste ouders doen dat in de praktijk niet.

Fuddey vindt dit leuk.
  9. maliro

maliro Niet meer actief

Ik ben bevooroordeeld. Dat ze zich kunnen redden in het water vind ik het belangrijkste. Mijn zoon is bijna 7 en begint in januari met zwemlessen. Ik zie wel hoe ver hij komt. Iig diploma a.
    Mijn dochter mag niet duiken (ook niet door het gat), niks van de bodem oprapen etc. Zij gaat dus alleen voor een certificaat en van een diploma is sowieso geen sprake.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja dat klopt.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Van ons moeten ze A en B. Zoon heeft ook C omdat hij dat graag wilde. Dochter zwemt volgende maand af voor A en stopt waarschijnlijk na B. Hier hebben ze in groep 4 ook nog schoolzwemmen, dus dan wordt het ook nog extra ingeslepen en opgefrist.

12. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik zou doorzetten. Ze is al zo goed bezig en hoeft nog meer even.

Ook bij turnen en dansen kan het soms moeilijk zijn, maar om iets te bereiken moet je doorzetten. Ze zal enorm trots op zichzelf zijn met haar diploma straks!

13. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Een keer extra gaan oefenen?

Hier nog bezig voor A. B moet van mij en ik denk dat ze ook voor C moeten. Maar dat duurt nog even

14. yaro

yaro Niet meer actief

Hier is C absoluut niet een must.

Dochter heeft A en B en C was voor haar technisch onhaalbaar. Ze heeft compacte grote zware spieren maar weinig kracht. Dus ze zinkt heeel snel en moest A en B beide met ingetapete gewrichten halen.

Zoon is autistisch en extreem hypermobiel en vind het belangrijk dat hij veilig leert zwemmen, als hij een diploma haalt is dat mooi meegenomen.

15. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Bedankt voor al jullie reacties.

Ik heb vanmiddag de zwemles opgezegd. Ze is altijd zo gemotiveerd en als iets niet lukt gaat ze er ook echt voor totdat het wel lukt. Maar nu lukt het gewoonweg nog niet en ze is daar heel verdrietig door.
    We hébben de afspraak gemaakt dat we nu stoppen en regelmatig gezellig gaan zwemmen.

Mijn jongste gaat volgend jaar oktober op zwemles en dan gaat de oudste opnieuw voor C.

16. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Tja ik zeg doorgaan. Ik vind C wel degelijk toegevoegde waarde hebben.
    Oudste dochter is 5 en zwemt volgende maand af voor C. Daarnaast zwemt ze 1x per week bij de reddingsbrigade. Ze is klein, 1.10, en licht, 15.5 kg, dus sommige onderdelen zijn wel echt zwaar voor dr. Maar ze heeft zelf ook de instelling dat opgeven geen optie is, dat scheelt wel. Gaat elke keer weer met plezier naar zwemles.
    Maar idd ze wil ook graag turnen dus ook blij als dat diploma er straks is. Reddingsbrigade blijft ze er bij doen overigens.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vind C geen must. Zwemles is om in geval van nood de kant te kunnen bereiken. Snap van het huidige diploma-systeem dan ook weinig. Met A en B kunnen ze zich, in zo’n geval prima redden.
    Ik zou het met je dochter overleggen. Geeft ze zelf aan er geen lol meer in te hebben, dan stoppen.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar zou ze echt te weinig kracht hebben of gewoon geen zin meer hebben? Hier ook kleine kindjes en vooral de jongste weinig kracht, maar met de juiste techniek en de wilskracht lukte het prima.
    Ik vind het eigenlijk zonde om nu te stoppen nu ze er bijna is, even doorzetten en in het weekend extra oefenen en dan is ze er wellicht na een paar lessen.

19. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik vind C ook geen must. De oudste heeft alleen A. Dat is omdat ze een paar weken voor het afzwemmen voor B haar arm in het gips kreeg. Daarna was het zomervakantie. Ze heeft 6 weken in het zwembad gelegen en kon zich prima redden. Na de zomervakantie is ze dus niet verder gegaan om alsnog B te halen. Ze vond zwemles ook echt verschrikkelijk

20. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    Ik persoonlijk vind C wel echt een must, maar aangezien je dochter wat kracht mist zou ik er haar voor nu af halen en over een tijdje weet proberen.

Deel Deze Pagina