2 jaar in groep 1 ?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Athina, 6 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hoi allemaal

even een vraagje voor een vriendin. Haar kindje is van juni 2008 en gewoon in september gestart afgelopen jaar.
    Nu is haar kindje behoorlijk druk en heeft een zéér korte concentratieboog. Stilzitten in de klas is erg moeilijk voor hem en als de juf met hem praat kan hij ook moeilijk z'n aandacht er bij houden.
    Stilzitten en werkjes doen, is dus ook niet aan hem besteed. Puzzelen duurt te lang (heeft hij nooit leuk gevonden- op de psz was dit al een issue bij de juffen, dat hij dit niet deed) en ook rustig kleuren ofzo is niets voor hem. Lekker stoeien en actief bezig zijn dus.
    Ondertussen is hij thuis in alles geinteresseerd en 'leest' hij met mama boeken over dinosaurussen, de planeten, vulkanen. Dat vind hij helemaal geweldig. Daar kan hij ook heel enthousiast (en beeldend :) ) over vertellen, maar dan wel dus op zijn eigen drukke manier - niet altijd helemaal te volgen voor een ander hihi.

Ook denkt hij echt wel na over dingen als de dood en kan daar heel verdrietig over zijn, zodat je bijna denkt 'och mannetje, daar moet je je nu toch nog niet druk om maken.

Conclusie: Cognitief kan hij het wel aan, maar hij is te speels, dus hij blijft nog een jaar in groep 1.

Helaas zijn er wat andere dingen die ook meespelen: Van de 7 kleuterklassen, zit hij in de enige kleuterklas die groep 0, 1 en 2 samen heeft. Als het ware een 'restklas' . Verder zijn er 15 jongens en 8 meisjes. Een aantal van die jongens zit in groep 2 , en zijn ook behoorlijk druk, ook onderling (flink stoeien en stoer de oefeningen van karate waar ze gezamelijk opzitten oefenen en showen met elkaar) . Uiteraard trekt hij zich juist daar aan op. Dit zijn al 6 jarigen die al extra kleuteren.

Eigenlijk wil mn vriendin niet dat hij haar zoontje in groep 1 blijft zitten. Vooral omdat hij het cognitief wél kan. In groep 1 is er geen uitdaging voor hem wat mogelijk verder gaat uiten in vervelender (baldadiger) gedrag.

Maar school zegt: Dit is ons protocol.. nu zijn er natuurlijk diverse opties... wéér een gesprek (maar tegen 'dit is ons protocol' is moeilijk verder praten) andere school? Andere klas, hoewel dit niet echt bespreekbaar is (nog?). Accepteren en afwachten en hopen dat het volgend jaar beter gaat, ook al voelt het niet goed, maar toch vertrouwen op de juf?

Mensen die hier wat mee kunnen, zich hierin herkennen of wat over kwijt willen?

alvast bedankt!

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Je vriendin beslist uiteindelijk....
    De school adviseert slechts.

In de praktijk is dat vaak minder makkelijk...
    Maar ik kan me voorstellen dat als de werkjes te makkelijk zijn... Hij ze slecht zal maken.
    (Zeker als er echt een groot verschil in zit)

"Makkelijk is moeilijk" voor onze dichter
    Wat resulteerde in het feit dat de juf steeds puzzels van 16 stukjes liet maken die ze echt niet in elkaar kreeg.
    100 stukjes was geen probleem :)

E als hij echt te speels is... Kan hij volgend jaar altijd nog langer kleuteren.
    Want pas in groep 3 is stilzitten verplicht.
    Kunnen ze in groep 2 mooi eens experimenteren wat hij doet met moeilijker werk :)

En ik vind blijven zitten omdat hij graag speelt in groep 1 niet echt een best argument :)

3. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Wij hebben als richtlijn dat de kinderen van groep 1 in principe altijd doorgaan naar groep 2. Extreme uitzonderingen daargelaten. Ze krijgen meer zelfstandigheid en taakjes in groep 2. Het heeft volgens ons veel meer zin om een kindje groep 2 nog een keer te laten doen dan groep 1.

Ik zou niet willen dat mijn kind in groep 1 blijft zitten. En ik zou me daar hard voor maken. Juist omdat hij speels is heeft hij die dingen nodig die ze in groep 2 krijgen. En misschien vindt hij dat wel moeilijk, maar als hij het cognitief aankan... Dan kan hij er misschien 2 jaar over doen om minder speels en meer zelfstandig te worden...

Ik zou ervoor gaan om toch haar gevoel achterna te gaan voordat ze spijt krijgt.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Lastig, ik neem aan dat de juf het niet voor niks zegt. Groep 2 extra doen is in dit geval ws geen optie omdat hij te speels is in groep 2 te starten komend jaar. Een kind kan heel speels zijn maar er moet groei in zitten om te bepalen of hij er straks aantoe is of niet.

Als hij nu heel druk is en zich niet kan concentreren en dit een belemmering voor zijn ontwikkeling is zou ik er eerder voor zijn dit punt te laten onderzoeken zodat hij wel mee door zou kunnen.

5. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ook mijn zoontje is druk en speels in de klas maar in groep 1 blijven is nooit als optie benoemd. Hij is van juni 2008 en gaat naar groep twee vanaf komend schooljaar. In dat jaar gaan ze dan kijken of hij t kan of niet. Lukt groep twee werk niet kan hij ook in dat jaar al minder aangeboden krijgen, maar dat is dan in tweede instantie. Er is dus een kans dat hij groep twee nog eens zal moeten gaan doen, maar niet groep een

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik vind de conclusie ook nogal vroeg eigenlijk. De komende maanden kan er nog zoveel veranderen bij een kleuter.
    In groep 1 laten zitten zou ook niet mijn keuze zijn, dan liever met groep 2 meedraaien en evt eens een werkje overslaan als het te zwaar wordt. Een groepswisseling klinkt ook wel goed, dat hij bij die stoorzenders weg is. Juf zou ook moeten inzien dat het voorbeeld ook niet ideaal is zo..

7. knap

knap Niet meer actief

Als ze het zeker wilt weten moet ze hem laten testen.

En ik vind het heel moeilijk om hier een goed antwoord op te geven.
    Een ding wil ik jou en of je vriendin wel mee geven. Moeders weten het vaak het beste wat er met hun kind is ook als een kind idd moeilijker zou kunnen leren ect ect ect. Nu met mijn tweede zal mij nooit meer over komen wat er met mij en mijn eerste gebeurt is. Omdat ik het als moeder altijd goed gezien hebt. Mijn zoon kan leren( wist ik ook wel maar ik wist ook 100 pc zeker dat hij nooit de normale basisschool aan zou kunnen).
    En ik had toen de verkeerde school gekozen, mijn kind draaide helemaal in de soep op de montessori school.
    Dus je vriendin zou ook nog altijd kunnen kijken naar een andere school. Wat voor onderwijs krijgt hij?? Montessori dalton vrije school ect ect.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    bij de "ouder avonden" in oktober/november kwam het zelfs al ter sprake...

Er is ook wel gezegd van: Mocht het ineens beter gaan, dan kunnen we ter zijner tijd kijken of we hem wat extra aan kunnen bieden. Maar de manier waarop het gezegd werd- klonk niet heel overtuigend.. Het is gewoon heel moeilijk omdat ze in november de conclusie al rond had, zo leek het en dat alles wat hij doet, dat alleen maar bevestigd en dat ze daarom ook geen moeite doen verder om hem wel naar groep 2 te laten gaan. Ook omdat dit hun protocol dus schijnt te zijn zoals ze zelf zegt..
    Natuurlijk kan dit ook het gevoel van de ouders alleen zijn- maar wat jullie nu schrijven allemaal - is ook een beetje wat we eerder al lazen op internet.
    Het is nu een beetje het idee van, we gaan uit van een half-leeg glas, in plaats van een half-vol glas.

Verder wil je natuurlijk niet met je kind gaan rommelen, door over te plaatsen naar een andere klas of zelfs andere school (er zitten er 4 tegenelkaar aan, 1 van die 4 was ook een serieuze schoolkeuze kandidaat) - maar het is zo moeilijk om nu uit te vinden wat het beste is voor je kind. De onrust van verplaatsen? Of blijven waar je zit en dan zelf met een rotgevoel blijven zitten om dat je gewoon op dit moment niet achter het beleid staat. Maar je weet natuurlijk van te voren niet of dat beleid achteraf misschien tóch juist is geweest.... -heeft er niet iemand een glazen bol :p ?

Mijn eigen dochter zit op een jenaplan school - 1 van die andere scholen dus. En ik zeg zelf : Kom naar 'ons' dan kan hij z'n eigen inbreng hebben, veel leren door te doen en te zien. Maar ik heb gemakkelijk praten: Mijn dochter kan zich juist voor haar leeftijd lang concentreren en vind puzzelen en werkjes maken erg leuk. Ze observeert ook altijd al veel. Verder zit zij in een vrij rustige klas.
    Toen ik eens toezicht hield in de pauze binnen - was er één mannetje wat rondstuiterde en de rest bleef (redelijk) bij z'n speelgoed van dat moment (de andere kleuterklas is dus ook wat drukker).
    Maar mogelijk is het jenaplan onderwijs , júíst voor het kindje van m'n vriendin véél te 'vrij' . En heeft hij juist structuur nodig omdat hij al drukker is... Dat zou wel logisch zijn.

Nouja, bedankt in elk geval al voor de input... misschien nog meer reacties, eventueel naar aanleiding van bovenstaande?

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    sorry voor de vraag, maar even voor de duidelijkheid precies: Waar(op) en hoe laten testen dan?

10. knap

knap Niet meer actief

Dat kan in groep 2 bij onderwijs advies. Maar dat is ook niet altijd correct.
    Ik zelf ben jeugdzorg binnen gestapt toen mijn zoon in groep 3 zat.
    Hij had al onderwijs advies gehad in groep 2. Daar kwamen geen bijzonderheden uit. Maar bleef het gevoel houden dat er iets niet klopte. Groep 3 was een ramp aan het einde van het jaar kon nog niet lezen en schrijven. En ging hij toch over naar groep 4.

Hij was wel rustig maar had hele boze buien. En kwam niet tot leren. Zie topic van mij bij schoolkinderen pubers. Daar staat iets meer daar over.

o ja dat testen :) op adhd op add op leermoeilijk heden daar kan je je kind op laten testen.

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Goed even kort om te kijken of ik het begrijp.

Tijdens het eerste 10 minuten gesprek kreeg ze dus al te horen dat hij te speels was en het verstandiger was om groep 1 over te doen?

Maar ze kreeg niet te horen wat hun plan van aanpak was om hem te steunen in zijn schoolgang en het hem aangenamer te maken.

Is er al een intern begeleider bij hem in de klas geweest voor een observatie? Zo ja wat is er uit de observatie gekomen?

Hebben ze voorgesteld om vaker bij elkaar te komen ipv van 10 minuten gesprek naar 10 minuten gesprek ?

Op dit moment klinkt het alsof de juf het al opgegeven heeft zonder ook maar iets te doen.

Als ik je vriendin was zou ik een gesprek aanvragen met haar en de intern begeleidster. Dan zou ik er ook op staan dat er een observatie kwam en daarna weer een gesprek.
    Is die observatie afwijkend kan ze nog vragen of een ambulant begeleidster hem kan observeren (een ambulant begeleidster is iemand die de kindjes met een rugzakje begeleid).
    Die heeft vaak wel door of er iets afwijkends is.

Daarna kan ze er nog voor kiezen om hem te laten testen door een orthopedagoge om te kijken of er een diagnose uitrolt.
    Zoals ik zijn gedrag nu lees zijn er dingen die onder een speelse kleuter kunnen vallen maar met de combi van het zeer geintresseert zijn in 1 onderwerp zou je ook zomaar aan een ASS kunnen denken.

Het verhaal lijkt sterk op die van onze zoon, alleen reageerde de school bij ons anders. Een 10 minuten gesprek hebben wij nooit gehaald, wij zaten al eerder in gesprek omdat het gedrag van onze zoon opviel (druk, rare geluiden maken, geen concentratie, kunnen tellen tot 100 en zichzelf leren lezen).
    Na verschillende observatie's en testen bij een orthopedagoge kreeg hij de diagnose Syndroom van Asperger.

De oplossing voor hem was een groep overslaan, dus van groep 1 naar groep 3. Daar kon hij eindelijk doen wat hij wilde, leren. Daar was het rustig (iedereen had een vaste plek) en werd hij rustig (want de prikkel van rondlopende/rennende kindjes was weg)

Hij is nu 6 jaar en zit in groep 4. Als hij deze groep goed doorstaat dan is hij nog steeds 6 jaar als hij naar groep 5 gaat (en stiekem ben ik daar wel heel trots op)

12. Saskia78

Beetje offtopic.. Hebben hier een mooi boek liggen over tsunami's
    Dochter d'r fascinatie van vulkanen leek eventjes naar de achtergrond gezakt... Maar is nu weer helemaal terug.

Ben benieuwd wat hierna komt.. Tot nu toe loopt ze het rijtje mooi af
    Eerst aardbevingen, toen vulkanen en nu tsunami's...
    Een mooi rijtje omdat het dus allemaal met elkaar te maken heeft :)
    En ik heb d'r niet geholpen met uitzoeken..
    (Eerder het tegendeel... Ik heb nog 3x gevraagd of ze echt geen ander boek wilde.. :) )

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.938
    3.954
    113
    Ik vind het wel vreemd dat het nu al min of meer besloten is.
    Het is nu wel de periode om zoiets alvast aan te kaarten, daar kom je als leerkracht niet in juni nog mee aan.
    Maar zoals iemand anders ook al aangaf, het is normaal dat je er een plan van aanpak op zet als een kind niet functioneert zoals het zou moeten. Hij heeft nog een half jaar om zich te ontwikkelen, soms maken kinderen ineens hele sprongen. Je kan bij zulke jonge kinderen niet nu al een beslsissing nemen voor over een half jaar. Dus daar zou ik dan naar vragen. Het kan niet zo zijn dat ze hem nu maar wat 'laten' en dan volgend jaar wel weer opnieuw zien.

14. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Hier ben ik het helemaal mee eens en ik heb de pabo gedaan :)

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Is daltononderwijs geen optie? Dan kan hij op zijn niveau stof aangeboden krijgen en tegelijkertijd nog even doorkleuteren en kan aan het eind van groep 2 gekeken worden of groep 3 haalbaar is of dat hij nog te speels is voor het echte leerwerk?

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    bedankt voor de reacties alvast allemaal, pluk ook, voor de te nemen stappen.

Over ander onderwijs, ik zelf ben er niet zo in thuis - maar onderwijs wat 'vrijer' is, dan regulier, zoals Jenaplan (en ik meen montesorri), dat lijkt niet geschikt voor haar kindje, omdat hij dan helemaal te veel vrijheid krijgt. Wat we nu denken is juist dat hij wat discipline moet leren (en dan bedoel ik dat niet negatief). Ik weet niet wat voor onderwijs dalton precies is? (mn vriendin wel volgens mij) .
    Maar oke- nogmaals bedankt tot nu toe!

athina

17. Saskia78

@athina: dat kan natuurlijk best
    aan de andere kant wordt je bij montessori toch niet geacht meteen 100% zelfstandig te zijn en wordt dat opgebouwd lijkt me?

maar goed.. zij kent haar kindje beter dan wie dan ook...
    en als hij cognitief verder is dan wat ze in de klas doen is het niet gek dat hij door alles afgeleid is en liever druk doet met zn klasgenootjes.
    je zou het zelf niet anders deon denk ik :)

als hij cognitief verder gewoon op een gemiddeld niveau zit is er misschien wel wat anders aan de hand? dat is ook een optie.

maar ik vind welke van de 2 ook het geval is.. het wel erg kort door de bocht om meteen groep 1 maar 2x te doen.
    juist als het cognitief allemaal prima gaat en ze bovendien TOCH in een combiklas zitten.
    beter dan gewoon naar groep 2... gaat het niet dan kan hij altijd geruisloos wat meer werk van groep 1 blijven doen en dan in groep 2 een extra jaartje doen.

snap je wat ik bedoel? zeker in een combiklas lijkt het me onnodig om te blijven zitten.
    en ik merk dat veel kleuters sinds ze "oudste kleuter" zijn ook veel zelfstandiger zijn geworden.
    ze zijn ineens de oudste en voelen dat ze zich ook zo moeten gedragen...

in groep 2 kun je net zo veel spelen als in groep 1 maar oefenen ze wel meer als voorbereiding op groep 3
    dus ook in moeilijkere werkjes waarbij je dus langer zelfstandig moet werken
    misschien is dat juist wel de manier om hem te leren dat hij af en toe ook gewoon op zn kont moet blijven zitten en een werkje te doen. NET als de andere kinderen dus.
    en het argument dat hij het niet leuk vind los je niet op door 3 jaar te puzzelen :)
    sommige kinderen vinden puzzelen gewoon stom.
    (ikzelf moest ook maar een jaar extra kleuteren omdat ik te speels was... in feite had ik gewoon een bloedhekel aan die stomme werkjes en zorgde ik maar dat ik er zo snel mogelijk vanaf was... mijn ouders zeiden: hop naar de basisschool dat kind.. en daar kwam ik uiteindelijk toch nog vanaf met een vwo-advies... juffen hebben dus duidelijk niet altijd gelijk :) )

aan de andere kant mag bij ons elke groep 1 leerling gewoon mee doen met meeste groep 2 werkjes...
    (maar ik merk dat er veel jongste kleuters zijn die vinden dat ze dat niet "mogen" omdat ze geen oudste zijn.. )

het is lastig kiezen.. maar ik zou persoonlijk het besluiten om te blijven zitten nog graag een jaartje uitstellen als ik jouw vriendin was.
    tenzij zijzelf natuurlijk ook overtuigt is dat het beter zou zijn.
    maar dat is niet het gevoel wat ik krijg ik bij jouw verhaal :)

18. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste zit op een montessori school. Nu in groep 2.
    De structuur zit daar niet in de lesstof, maar wel heel erg in de omgang en manier van werken. Dat geeft ook structuur, alleen anders. Mijn jochie is een hele rustige en kan zijn eigen gang gaan. Maar juf stimuleert hem nu wel om wat extra letterwerkjes te doen. Dat doen ze in overleg.
    Een ander klasgenootje is echt een ongeleid projectiel. Maar na een paar maanden onderwijs was dat echt ingeperkt. Oke, hij is nog druk, maar werkt netjes en doet zijn ding op niveau. Alleen tussen de werkjes door moet juf hem soms even bij andere kinderen vandaan halen. Maar dat is echt minder geworden. en de andere kinderen kunnen hem er ook goed op aanspreken.

Het 1e en 2e jaar verschillen nu eigenlijk alleen door het "moet" werkje aan het begin van de dag. Eerst een werkje op niveau (letterlesje, rekenlesje, bouwen met voorbeeld, dus voorbereidend groep 3 dus), en daarna pas de rest (poppenhoek, vrij bouwen etc).

Alle kleuters zitten ook door elkaar. Dus groep1-ers kunnen makkelijk moeilijke werkjes pakken en groep2-ers ook lekker makkelijke werkjes tussendoor. Evt zittenblijvers (zit in ieder geval 1 in mijn zoons klas) gaan gewoon verder waar ze waren.

19. Saskia78

zo werkt het bij ons ook hoor.. (op een normale OBS dus)
    eerste werkje van de dag is verplicht...
    daarna moet je op het planbord aangeven wat je gaat doen...
    en dat ook daadwerkelijk gaan doen :)

verder werken ze ook met een bord waarop het dagprogramma staat... dus weten ze precies waar ze aan toe zijn.

in het begin hoeven ze maar heel kort zelfstandig te werken..
    maar einde van het jaar kunnen ze al een heel uur zelfstandig werken.

en tijdens het zelfstandig werken mag je ook niet continu juf aan dr broekspijp hangen.. want meestal is juf dan ook aan het werk met een groepje.
    op dat moment zit meneer beer er.. en dan kunnen ze vragen stellen bij meneer beer
    (die is van pluche.. dus echt antwoord krijg je niet)
    naar toilet kan als er nog niemand naar het toilet is.. lang leve de wc-ketting.

en kom je er echt niet uit met je werkje.. dan leg je je naamkaartje bij je werkje en ga je zolang een ander werkje doen.
    tot juf bij je komt om je te helpen.

en dat doen ze in groep 1 dus ook al... alleen dan andere werkjes dan in groep 2 :)

enige wat mij opviel is dat ze zelf prima weten of ze in groep 1 of 2 zitten.. en de meeste kleuters dus ook gewoon de werkjes van hun eigen groep pakken en niet meedoen met "die kleintjes" of "de oudsten"
    gemiste kans vind ik...
    maar het KAN wel en juf moedigt het op zich ook gewoon aan..
    maar "don't underestimate the power of people in large groups" zegmaar

20. knap

knap Niet meer actief

Nou ik ben niet zo positief over het montessori onderwijs. Heb echt onder vonden dat ze GEEN verstand hebben wat het betreft als kinderen moeite hebben met leren. En omdat ik zo stom was hem daar op school te doen heeft hij nu nog te kampen met een leerachterstand. Gelukkig is het nu redelijk goed gelopen en heeft hij wel kunnen laten zien dat hij kan en wilde leren. Als ik hem op die montessori had gelaten had hij nu nog geen letter gelezen.

Geef je een tip als het niet gaat na een paar jaar wees dan bereid om verder te kijken. Want er zijn gewoon kinderen door in de knel gekomen.

Wat ze vaak zeggen op het montessori onderwijs is dat ze het beste onderwijs geven. Zal best!! Maar niet elk kind is er geschikt voor wees op tijd alert.

Hier ook een kind dat extra ondersteuning kreeg maar het hielp gewoon niet. Omdat de rest van de klas wat anders doet en mijn zoon bijvoorbeeld dan alleen maar wilde doen waar hij zin in had. Kijk en daar gaat het mis wat betreft het montessori onderwijs. Sommige kinderen hebben structuur en duidelijkheid nodig een geen les per les individueel ook gewoon uit leg per klas niet alleen per kind per keer ect ect. En wat ik ook merkte als er wel slimmere kinderen zaten. Ja ze leren dat ze andere kinderen moeten helpen dat zou andere kinderen aan zetten tot leren. Nou vergeet het maar.

Klink nu wel heel erg negatief. Er zijn er natuurlijk ook zat waar bij het wel een geschikt onderwijs is. Maar sluit je ogen niet als het echt niet gaat.

Deel Deze Pagina