Misschien kunnen jullie mij helpen. Als ik op Facebook bij iemand een reactie plaats en die persoon vindt mijn reactie leuk, dan krijg ik hiervan een e-mailtje op mijn mobiel met het volgende bericht, bijvoorbeeld: Eveline vindt je reactie leuk. Nu vond ik het raar dat vindt dan met dt wordt geschreven en niet met een d. Ik heb altijd geleerd dat als het woordje je achter de persoonsvorm staat, dan krijgt de persoonsvorm enkel een d. Nu dacht een bekende van mij dat het zo was: [FONT="]Toch is er niets mis met de spelling van Facebook.[/FONT][FONT="][/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]De taalregel, die jij beschrijft:[/FONT][FONT="][/FONT] [FONT="]namelijk -T verdwijnt als JE/JIJ achter het werkwoord staat of kunt plaatsen.... die regel geldt alleen in een vragende zin EN als het het onderwerp 2e persoonsvorm is, namelijk JIJ.[/FONT][FONT="][/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Dus: Vindt Eveline iets leuk? [/FONT][FONT="][/FONT] [FONT="]Maar: Vind jij dit leuk?[/FONT][FONT="][/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]De zin "Eveline vindt je reactie leuk" is helemaal correct. [/FONT][FONT="][/FONT] [FONT="]Het is EN geen vraag EN het onderwerp is Eveline, 3e persoonvorm.[/FONT] Als dit zo is, waarom word ik dan gecorrigeerd als ik deze zin op google typ? Op google vind ik het alleen maar weer zonder T. [FONT="][/FONT][FONT="][/FONT]
Eveline vindt je reactie leuk is inderdaad goed. Eveline is onderwerp vindt de persoonsvorm je reactie is hier lijdend voorwerp en heeft dus niks met de persoonsvorm te maken. Maak van je eens jouw en het probleem is opgelost.
Heb het jaren geleden zo geleerd: Als je het werkwoord van tijd kan veranderen (dan is het persoonsvorm) en geldt het volgende: Vul i.p.v. de persoonsvorm waarover je twijfelt d/dt een ander werkwoord zonder t-klank in bijv lopen. Krijg je daarbij een -t dan komt hij er dus bij het andere werkwoord ook achter. Bijv: Vind jij dat ook? (van tijd veranderen wordt: Vond jij dat ook? Dus de regel geldt.) Vul in lopen: Loop jij dat ook? Dus geen -t erachter. Hij vindt dat ook. (van tijd veranderen wordt: Hij vond dat ook. Dus regel geldt) Vul in lopen: Hij loopt dat ook dus wel -t erachter.
Ik ben geen docent, maar gewoon 'juf' en het is inderdaad correct.... Overigens is het ook nog eens zo dat als 'je' er staat als in 'je vader/moeder/kind' etc. het ook met dt is. Vindt je vader/moeder/kind het leuk? Vervang het werkwoord eens door lopen, dan hoor je het vaak ook goed.
In een ander topic (spelfouten op het forum) wordt de -t, dt- regel uitgelegd. Makkelijkste is om het werkwoord te vervangen voor een ander werkwoord, bijvoorbeeld maken (doe ik altijd). Eveline vindt je (jouw) reactie leuk Eveline maakt je reactie leuk Je ziet dat er achter maakt een -t komt, want als je zou zeggen Evaline maak je reactie leuk, klinkt dat niet. Het betekent dat er na de stam (= vind) een -t komt. Bij het andere voorbeeld wordt het dan: Vind jij dit leuk? Maak jij dit leuk? Het klinkt namelijk niet als je zegt: Maakt jij dit leuk. Dit betekent dan dan er achter de stam (=vind) geen -t komt. Als je dit 'foefje' toepast doe je het altijd goed. Ik denk dat google gewoon niet herkent hoe de zin is opgebouwd, vandaar dat het daar anders wordt aangegeven. toevoeging: De stam van een werkwoord is het werkwoord zonder -en. werken -> stam = werk lopen -> stam = loop bloeden -> stam = bloed zorgen -> stam = zorg enz. Even een edit (nav onderstaande opmerking): het klopt dat je in het eerste voorbeeld vervangen kan worden door jouw (en dus bezittelijk is), in het tweede voorbeeld kan het niet vervangen worden.
In dit geval is "je" het bezittelijk voornaamwoord... het is nl te vervangen door "jouw" en niet door "jij"
Euh, hier een docent Nederlands, maar ik heb aan het bovenstaande niets meer toe te voegen Het is inderdaad "Eline vindt.......". Ik kan me voorstellen dat je er in eerste instantie er raar tegenaan keek, dat had ik namelijk ook
Ik doe hetzelfde als GaiaGaia, maar dan met 'gaan' of 'smurfen' (die laatste voor de vrolijke afwisseling). Ik doe het eigenlijk altijd automatisch goed (behalve als ik snel typ, en er met mijn aandacht niet bij ben), maar mijn man heeft er tot een jaar geleden helemaal niks van gesnapt, vandaar.