Weet iemand hier de regels van? Ik stond dus bij ThysToys een speelhuisje uit te zoeken en wilde een houten maar toen hoorde ik van een medewerker dat ik wel goed moet weten wat de eissen zijn m.b.t. de kinderopvangeissen. Dus ik bel mijn gastouderbureau krijg ik een nitwit die dus niets wist en me niets kon/wilde vertellen (zal jullie het vreemde gesprek besparen) Kan iemand me vertellen of hier serieus eissen aan vast zitten? Ik heb hier dus nu hoveniers rondlopen om de tuin om te gooien en te vernieuwen. Deze kunnen hem in elkaar zetten voor me en ik kan het huisje nu nog in beton laten gieten zodat hij stevig staat... Maarja dan moet ik het wel weten. Kan nergens eissen vinden ook voor de gastouderopvang... Lijkt me dat dit soepeler is dan kinderdagverblijf toch?!
Heb er nog nooit van gehoord mijn gastouder heeft een plastic huisje staan als het veilig is het goed toch?
volgens mij zijn er niet echt regels wat betreft speelhuisjes maar je kan altijd de ggd eens bellen er voor Zelf denk ik dat het van splintervrij hout gemaakt moet zijn misschien rubberen tegels eronder/omheen?
Ik denk dat zolang je er zelf niet eentje hebt zitten knutselen in een boom op 6 meter hoogte er weinig aan de hand is.
Hier is de GGD toen niet eens in de tuin geweest om te kijken. Dus, volgens mij, zitten hier geen eisen aan.
Oh ze zeiden dat zodra het de hoogte in gaat moet het aan eisen voldoen... Ik wil er eentje met een glijbaan namelijk. Wel een lage voor peuters 0-4 jaar maar wel een met glijbaan...
ik weet wel dat de ggd iemand heeft afgekeurd omdat ze een speelhuisje had wat ze onveilig vonden voor 0-3 jr. Dus ik weet niet wat je van plan bent? Iets op hoogte en dan hele kleintjes volgens mij moet je de trap dan weg kunnen halen (was daar de oplossing van het gob iov de ggd) en schommels zijn ze ook niet altijd dol op (moest ooit van een gob zeggen dat de schommels prive waren en er niet waren als er oppaskinderen waren, moet ook wel zeggen dat schommels gevaarlijk kunnen zijn).
over welke hoogte heb je het? zo`n 3 meter glijbaan? Wij hebben hem snel verkocht toen onze dochter begon te klimmen, veel te link voor die kleintjes. Plank op trap gaan ze ook op klimmen ben ik bang, ze zijn snel he die ukken
Bij ons zoontje in de creche hadden ze gewoon van die plastic huisjes, maar ze keken wel naar het kindje dat erop wou of die er al aan toe waren. De hele kleintjes mochten dus niet op die dingen, die werden dan binnen gehouden of mochten op zo'n babyschommel. Ik schat dat het huisjes van ong. 1m hoog zijn. In BE zijn ze misschien minder strikt dan in NL?
Hier heeft de GGD ook niet gekeken naar de speeltoestellen in de tuin, maar nu heb ik een huisje dat op de grond staat en een peuterglijbaan. Misschien kun je anders even kijken op de site van de Rijksoverheid.
Hier hebben ze de speeltoestellen ook niet uitgebreid gecheckt..ze zagen wel wat ik allemaal had staan. O.a. een plastic speelhuisje en een glijbaan..met 5 treden.
Bij de psz waar mijn zoontje zat, hadden ze ook een huisje staan met een glijbaan en aan de andere kant zo'n stang waar ze vanaf konden glijden. Dat laatste was te gevaarlijk (tot mijn zoontjes grote verdriet, want die vond dat juist leuk) en daar hadden ze steeds zo'n grote plank voor gezet, zodat ze er daar niet af konden. Was ook een houten huisje. Ik vind die plastic huisjes echt niet mooi , kan me voorstellen dat je liever een houten huisje hebt.
Hout of plastic lijkt me niet hetgeen waar de GGD over zou vallen. Meer inderdaad of het niet te hoog is en of het veilig is voor de leeftijdscategorie die je opvangt. Je GOB doet een risico inventarisatie (RIE) en daar staat ook een puntje over speeltoestellen. Daar staat (bij mij dan) kort samengevat, het volgende: - speeltoestel voldoet aan veiligheidsnormen (ik neem aan dat er een bepaalde norm is hiervoor, onafhankelijk keurmerk) - jonge kinderen (0-3 jaar) spelen alleen onder toezicht van de GO op het toestel - zachte ondergrond (bijv. rubber tegels) die doorloopt tot 2 meter in de bewegingsruimte - houten speeltoestellen moeten goed onderhouden worden en splintervrij zijn - bij schommels met schakelketting moet de opening tussen de schakels minder dan 6mm zijn en anders afschermen met een hoesje ivm beknellingsgevaar Hopelijk heb je hier wat aan.
Speeltoestellen worden verkocht voor particulier gebruik, een psz mag dit niet neerzetten. Zij zijn verplicht een proffesioneel toestel neer te zetten. Geen idee of een gob als proffesional wordt gezien. Een trap vd glijbaan afdekken heeft geen zin omdat kinderen ook tegen de glijbaan omhoog lopen. Speeltoestellen hebben wel keurmerken, daar kun je je wel even in verdiepen. Er omheen rubber tegels maar ook val zand of speciaal houtsnippers werkt prima voor de veiligheid