Mijn man en ik zijn allebei Christelijk opgevoed. Ik heel streng en hij minder streng. We gaan allebei niet meer naar de kerk, eigenlijk doen we er maar vrij weinig aan, maar we geloven wel in God en doen daar iets mee op onze eigen manier. We willen onze dochter dan ook wel iets meegeven, dat ze in ieder geval weet wat het geloof is en niet raar opkijkt als er ergens gebeden wordt of iets dergelijks. En zodat ze later zelf de keuze kan maken of ze er iets mee doet of niet. Maar hoe doen we dat? Bestaan er kinderbijbels/verhalen die te begrijpen zijn? Bij mij was het zo streng allemaal, dat zelfs de kinderbijbel niet te begrijpen was en dat is niet wat ik zoek. Ik wil ook met haar bidden voor het slapen gaan. Hoe introduceer ik dat? Heeft iemand daar ervaring mee en tips?
Hier deels hetzelfde verhaal. Een kinderbijbel hebben we wel, maar doen er nog weinig mee. Er zijn echt hele leuke karton-boekjes van de meest bekende verhalen uit de bijbel. We zijn begonnen met Noach. Hebben ook de playmobiel-boot van Noach. Het fenomeen god benadrukken we nog niet zo expliciet. Onze oudste is net 3 en ik denk dat dat echt nog te abstract is. Met kerst hebben we een kerststal en een boekje over kerst. Hierin is een grote rol weggelegd voor de engel. Deze is toch meer grijpbaar (door poppetje op de stal en tekening) dan god. Zo introduceren we steeds wat meer. Anne-lynn is dol op 'baby jezus'. 'Baby Jezus is zoooo lief mama!' Zegt ze dan. Voor menig christelijke ouder zullen wij misschien niet actief genoeg zijn in onze geloofsopvoeding, maar in mijn overtuiging heeft ze daar haar hele leven nog voor. Zelf ben ik niet-christelijk opgevoed (mijn vader is zelfs anti) en ik ben er ook gekomen. Ps. Wat betreft bidden zijn wij begonnen met het zingen van 'ik ga slapen ik ben moe' voor het slapen gaan. De term 'Here' hebben we echter ook niet specifiek uitgelegd. Komt vanzelf. Als ze maar weet dat als ze slaapt, dat ze dan niet alleen is en er iemand op haal let. Koop een kinderbijbel met veel plaatjes. Zo kun je, zonder soms letterlijk het verhaal op te lezen, zelf ook een beetje het verhaal maken. Zo vind ik het echt niet nodig dat bij de geboorte van Jezus te vertellen dat alle kleine kindjes werden vermoord. Ik zeg gewoon dat de koning 'niet zo blij was' dat jezus geboren werd. En bij Noach ga ik echt niet glashard voorlezen dat alle andere mensen dood gingen...
En koop een leuke cd van Elly en rikkert! Succes verzekerd!!! Heel laagdrempelig en vrolijk. Vragen komen vaak ook vanzelf merk ik hier. Bv over Daniël bij de leeuwen (=is liedje van Elly en rikkert)
Ter aanvulling, ken je deze? bol.com | Kijk en luister 1, L. Zwoferink | 9789033119699 | Boeken Die gebruiken wij vanaf ongeveer anderhalf.
Wij bidden met haar voor het eten en ik zing altijd ' ik ga slapen ik ben moe' als ze in haar bedje ligt. Je hebt hele leuke kinderbijbels. Je moet eens in een christelijke boekenwinkel kijken. Ik wil hier ook mee gaan beginnen. Ook wil ik cd's gaan kopen (elly en rikkert of iets van opwekkingliedjes voor kinderen) zodat we samen kunnen gaan zingen in de auto.
Ja ik wilde ook zeggen de kijk en luister bijbel heel veel platen weinig tekst echt voor jonge kinderen. Onze dochter van 3.5 vind hem erg mooi en ook ons neefje van 2 vind hem erg leuk.
Bedankt voor de tips. Dat boek op bol.com lijkt me wel wat en een cd is ook een leuk idee. Wil het inderdaad niet verplicht maken, alles spelenderwijs. Is er een melodie van ik ga slapen ik ben moe? Ik ken het nl. niet als liedje. Of verzinnen jullie zelf een melodie?
Zoek even op YouTube. Er zijn zat filmpjes te vinden. Maar onderstaande vond ik toch wel heel schattig: http://m.youtube.com/watch?v=ei1RrvW66M4
Die hebben wij ook. Ik heb meegewerkt aan de uitgave van deze 'bijbel'. Erg begrijpelijk voor peuters.
Hier ook de kinderbijbel van Laura Zwoferink. Ze kennen een hoop christelijke liedjes. Verder zitten ze op een christelijk kdv en de oudste nu op een christelijke/refomatorische school. Zoon gaat vanaf 4 mee naar de kerk, dochter af vanaf 2,5 en dat gaat best aardig.
Hier ook de Kijk en luisterbijbel. Hier doen we wel veel aan ons geloof (als in kerkelijk zeer actief), maar ook de normen/waarden willen we goed uitleggen. Ik denk namelijk dat dat het belangrijkste is, hóe je leeft, wat beteken je voor een ander en leg uit waarom. Kerk gaan is voor ons belangrijk, maar zeker niet het belangrijkste. Mocht je niet zoveel geld willen uitgeven, ik heb bij de Kruidvat voor 4 euro een erg leuke kinderbijbel gekocht. Uiteraard wordt het hier ook een christelijke basisschool/VO. Ook zijn er leuke christelijke filmpjes, waar je ook samen naar kunt kijken. succes, het kan echt leuk zijn!
Leuk topic! Wij hebben een luikjesbijbel met bekende verhalen en nog een andere peuterbijbel. Gaat dan meer om de leuke tekeningen, dan om God. Ik denk dat de vragen vanzelf komen als ze bijv. de naam Noach vaker tegenkomen. Aan tafel bid ik samen met haar een kindergebedje (vindt ze nu vooral een leuk spelletje ) en indd voor het slapen gaan 'Ik ga slapen, ik ben moe'. Gaat m.i. veel om herhalen en er een soort standaard van te maken. Dan komen de vragen en de interesse vanzelf!
Wij hebben er meerdere, maar deze twee zijn hier erg succesvol: bol.com | Bijbel kijkbijbel, Diversen | 9789061263883 | Boeken bol.com | Mijn Eigen Kinderbijbel, C. de Vries & K. Tuinstra | 9789033829925 | Boeken... Allemaal heel eenvoudig en niet te zwaar. Wij zijn zelf wel heel actief christelijk, maar vinden dat kinderen niet direct alle zwaarte mee hoeven te krijgen. Ze mogen dat gewoon passend bij hun leeftijd ontdekken en een hoop thema's vind ik voor peuters nog niet zo geschikt. Prinsen en prinsessen is ook nog een leuke aanrader voor christelijke kinderliedjes, maar mogelijk leuker als ze even wat ouder zijn Elly en Rikkert vind ik zelf ook weer leuker dan kinderopwekking. Daar gaat het al gauw om allerlei dingen als loven en prijzen, wat ik persoonlijk dan wel weer abstracte termen vind voor peuters en kleuters
Ik heb voor mijn zoontje een koffertje van Geloven thuis(beginnen maar). Daar zitten boekjes, spelletjes e.d. in.
Mooi dat je dat zegt, want dat is precies de rede dat ik niet perse naar de kerk moet om te geloven en er naar te leven. Iemand kan elke zondag 2x naar de kerk gaan, maar dat maakt hem nog geen goed mens. Bij ons in de kerk was het vaak zo negatief, dat werkte voor mij niet, ging me alleen maar verzetten tegen het geloof. Ik doe het beter zonder.