Dakopbouw

Discussie in 'De lounge' gestart door Pixxel, 21 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pixxel

Pixxel Actief lid

25 sep 2016
    270
    16
    18
    Vrouw
    Hoi hoi,

Ik ben benieuwd of iemand van jullie bekend is met het plaatsen van een dakopbouw. Voornamelijk ben ik benieuwd wat je allemaal hebt gedaan voor de aanvraag hiervoor, hoelang dit duurde, etc. en wat ongeveer de kosten waren.

Wij bedachten ons ineens dat een dakopbouw oftewel een zolder ideaal zou zijn. Nu willen wij ons huis gaan verkopen en een nieuw huis kopen, maar met extra ruimte zouden wij ook best hier nog even willen blijven. Een leuke gedachten maar kijk je ineens naar de daken om je heen en zie je dat niemand dit heeft en vraag je je direct af of het überhaupt wel mogelijk is. Vandaar dat ik opzoek ben naar ervaringen! :D

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.912
    113
    Vrouw
    Wij hebben een opbouw (een volledige verdieping erbij boven op) van ca. 55m2 geplaatst. Van eerste offerte aanvraag tot start bouw zat een jaar, maar daar hebben we ook een tijdje niks in gedaan. Toen we eruit waren met welke aannemer we aan de slag wilde, hadden we binnen 3 maand de plannen, hypotheek en bouwvergunning rond.
    Het bouwen heeft ruim 2 maanden geduurd. Planning was ruim een maand maar het weer zat erg tegen en er ging een onderaannemer failliet.
    Wij hebben €55.000 betaald, dat is de hele opbouw buitenzijde, elektra, vloerverwarming, omleiden ventilatiekanalen, deuren en kozijnen binnenzijde, plafondafwerling en teken- en constructiewerkzaamheden. De inrichting (vloer, schilderen, etc.) en legeskosten kwamen daar nog bij.

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    *knip* dit gaat om een opbouw en niet een dakkapel

4. Pixxel

Pixxel Actief lid

25 sep 2016
    270
    16
    18
    Vrouw
    @ 1981mama: Thanks anyway :)

@Feye: Super bedankt! Dit is precies de info waar ik een beetje naar zocht! Kosten inderdaad wat ik al een beetje dacht. En zo te lezen kan het vrij snel gaan, zonder tegenslag ;)

Waren jullie de eerste in jullie buurt? Moest je ook aan de buren toestemming vragen?

5. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.821
    113
    Mij lijkt dat je een vergunning bij de gemeente moet aanvragen omdat het aanzicht van het huis hierdoor veranderd.

6. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.912
    113
    Vrouw
    Ons huis is in 2012 opgeleverd en in de koopovereenkomst staat dat we nog 2 verdiepingen mochten opbouwen. Buren konden dus in die zin geen bezwaar maken, maar we hebben ze uiteraard tijdig geïnformeerd over onze plannen. Eis van de gemeente was wel dat de uitstraling van de opbouw gelijk is aan de rest van de woning. Dat wilde wij zelf ook graag (dus geen houten opbouw bijv). Van de buitenkant zie je het ook niet dat er is opgebouwd.
    De aannemer die wij hadden had al meerdere opbouwen in de buurt geplaatst, bij andere type woningen, dus dat was wel fijn (konden bij die bewoners ook vragen hoe hun ervaring was).

7. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    De gemeente heeft een bestemmingsplan. Daarin staan de regels omtrent de bebouwing. Oa ook de hoeveelheid verdiepingen die een woning op dat stukje grond mag hebben. Ik zou eerst met hun uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Staat er namelijk in dat jullie niet hoger mogen dan krijg je al een heel lang proces. Reken misschien wel twee jaar mocht er een verandering in het bestemmingsplan komen. Dus zoek eerst uit bij de gemeente of het wel mag en vraag hun naar de procedure.

8. Pixxel

Pixxel Actief lid

25 sep 2016
    270
    16
    18
    Vrouw
    Thanks voor de tips! :) De gemeente leek mij sowieso de meest logische keuze om eerst te contacten. Was vooral benieuwd naar de rest van het proces. Thnx Feye voor je openheid! :D

9. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik was ook even aan het meelezen.

Dus je kunt het beste bij de gemeente beginnen om te vragen of het überhaupt wel mag?

En kun je de kosten in een extra hypotheek meefinancieren of zoiets?

Ons huis wordt namelijk ook te klein maar de woonkamer islam groot zat, een hele fijne veilige buurt en vlakbij school dus eigenlijk willen we niet verhuizen. Dus opbouwen zou ideaal zijn..

Deel Deze Pagina