Mn zoontje is net geen 2, maar mijn hemel wat kan hij driftig en gefrustreerd zijn zeg!! Soms moet ik er wel een beetje om lachen, maar tijdens de vakantie in Italië ben ik best wel geschrokken. Ik weet niet eens meer wat er nou precies was, maar hij kreeg zn zin niet en hij raakte zo gefrustreerd dat hij begon te brullen en zn tanden in de houten vlonder zette. Hij werd daar ook een keer zo boos dat hij wakker werd terwijl hij nog zo moe was, dat hij op de grond begon te rollen, begon te brullen en vervolgens in het zeil begon te bijten 😱 Vanmorgen wilde hij niet blijven liggen met omkleden. Meneer werd kwaad en begon te huilen en uiteindelijk te brullen. Liet zich theatraal op de grond vallen en bleef huilen. Ik merk dat ik er soms ook wel gefrustreerd van raak, wat natuurlijk niet helpt. Herkennen jullie deze driftbuien en wat doen jullie dan?
Ja ik meld mij! Als moeder van een 22 mnd oud driftkikkertje. Heeft deze week driftbuien geintroduceerd. Bijvoorbeeld als hij naar binnen moet terwijl hij nog buiten wil spelen of als hij niet op de "eijpè" mag... Gillen schreeuwen huilen krijsen, gooien met alles wat in zijn buurt komt en vooral ook heel eng boos kijken daarbij en luid NEE roepend op alles wat je zegt of doet. Heb wel ontdekt dat een driftbui meestal ontstaat als zo'n 'tegenslag' samengaat met vermoeidheid en/of honger. Als hij gaat gooien corrigeren we dat wel, maar verder proberen we vooral ook begripvol te zijn en blijven we ondanks dat hij heel hard nee roept op alles ideetjes aan te dragen om hem rustig te krijgen. Wil je een broodje, wil je een banaan, wil je even slapen (NEEEEE.....) wil je een knuffel. Meestal na een tijdje zegt hij dan wel wat hij wil. Vanmiddag was dat toch een broodje. En daarna is het dan wel gauw weer over.
Helemaal herkenbaar! Dochter is ook bijna 2 jaar (8 september 2014) en kan zo vreselijk tekeer gaan. Meestal is ze heel lief hoor maar af en toe... vandaag wilde ze bijvoorbeeld niet in de buggy zitten en toen ging ze gillend en krijsend languit op de grond liggen rollen. Ik probeer het altijd maar een beetje te negeren en meestal kalmeert ze uiteindelijk wel.
Ja heel herkenbaar...en normaal ook Ik leg haar altijd op een plek neer waar ze zich niet kan bezeren en laat haar dan uitrazen. Dus ik zeg tegen haar: "je bent boos ga maar even huilen" en dan negeer ik haar. Na een tijdje huilt ze anders en dan ga ik weer naar haar toe. Meestal is ze dan helemaal op en wil ze knuffelen. Dus dat doe ik dan.
Herkenbaar, uiteraard. Wat hier hielp was veel laten helpen en mee beslissen. Je zegt bijvoorbeeld dat hij niet wou blijven liggen met omkleden. Op die leeftijd kan hij toch best al rechtstaan of zitten, en zelf helpen? Ja, dat gaat trager. Maar hij is waarschijnlijk wel zo gefocust op wat hij afb het doen is, dat er geen kans is om boos te worden.
Heb je gelijk in hoor! Meestal laat ik hem met aankleden zitten of staan. Ook dan wil hij niet altijd stilstaan/zitten, maar dan raakt hij meestal niet zo gefrustreerd als wat ik beschreef. In dit geval lag hij keurig rustig toen ik zn luier ging verschonen en daarna toen ik zn rompertje aan wilde trekken, ging het mis. Ik vind eerlijk gezegd ook dat hij best even kan blijven liggen als ik dat van hem vraag. Hij hoeft tenslotte niet altijd zn zin 😝 Maar hoe doe jij het dan als je kind bijvoorbeeld niet in de buggy wil en het qua omgeving bijvoorbeeld te gevaarlijk is dat hij zelf gaat lopen?
Het gaat mijns inziens niet om je kind zijn zin geven. Het gaat om anticiperen, begrijpen waar je kind mee zit, en zorgen dat je driftbuien omzeilt door de juiste afspraak. Pick your battles. Kinderen van die leeftijd helpen graag, dus laat ik ze helpen. Hoe meer ik mijn dochter keuzes en inspraak gaf en geef bij dingen die er niet toe doen, hoe beter ze luistert als ik dan wel eens mijn voet neerzet. Zoals bijvoorbeeld haar in de buggy doen of aan de hand houden bij gevaarlijke situaties.
Ja hier ook gehad en nog af en toe. Hier werd ze driftig als zij mij niet begreep, ik haar niet begreep, zij een ander plan had dan ik, iets even niet in haar straatje was en als in haar ogen iets oneerlijk was. Heel begrijpelijk allemaal maar dat terzijde. Pick your battles idd anders maak je heel de dag "ruzie" en ik leg hier alles in de week: over 5 minuten gaan we schoenen aantrekken... , over 2 minuten gaan we schoenen aantrekken. Dat scheelt hier een hoop. Dan is ze er nog niet altijd klaar voor maar als ik dan doortastend ben dan weet ze waarom en is het vaak ok. Uitleggen scheelt ook een boel, ze begrijpen toch meer dan je denkt. En nog is ze regelmatig boos maar meestal niet meer driftig.
Thanks voor jullie reacties! Dat ze genoeg begrijpen klopt als een bus. Ik ben daar soms wel eens verbaasd over. Ik weet dat het er allemaal bij hoort en het is gelukkig ook niet zo dat hij elke dag boos of driftig is. Pick your battles.. een goeie!! 👍