hi Ik heb er dus de grootste moeite mee om een vast ritme aan te houden. Het lijkt zo simpel, maar ik krijg het niet voor elkaar. Als ik haar te vroeg op bed leg, wil ze echt niet slapen, terwijl ze wel heel erg in haar oogjes zit te wrijven. Moe denk ik dan, toch bij de 1e tekenen van moeheid op bed te leggen? Voor mijn baby werkt dat dus niet. Ik krijg mijn kind ook nooit om 19.00 uur op bed als ze overdag goed heeft geslapen. Verder werkt een ritme voor haar heel goed, alleen ik kan het zo slecht volhouden. Als ik even ga winkelen met haar en ik ben een half uur later thuis, dan loopt haar hele ritme in de soep. Haar ritme is nu ongeveer: 6.00 uur wakker nog uurtje slapen bij mama 9.00-11.00 uur slapen 14.30-16.00 uur slapen 's avonds is echt elke keer anders. Nu lag ze pas om 22.00 te slapen, veel te laat natuurlijk... Wie herkent dit, wat is jullie ritme, iemand nog tips?
Mijn ritme, of beter gezegd het ritme van mijn dochter is: 800/830 wakker 1100-1200 slapen 1500-1600 slapen 1900/1930 slapen Ook ik merk dat het slaapritme is veranderd. Soms is het even uitproberen. Ik leg haar wel bij de 1e tekenen van moeheid in bed. Ze heeft een vast knuffeltje en reageert daar heel blij op.
Mijn dochtertje is ongeveer even oud. Haar ritme is als volgt: 8/9 uur is ze wakker. Om 11 uur slaapt ze tot 12/1 uur. Dan slaapt ze om 3/4 uur tot ongeveer 5/6 uur. Dan slaapt ze tussen 8/9 uur tot de volgende dag. ze wordt wel wakker snachts voor de fles. vooral de laatste dagen omdat het zo warm is.
Suze gaat na de ochtendfles om 7 uur nog even terug naar bed voor een uurtje en slaapt dan pas weer om 13 uur. Ik hou haar speciaal een beetje wakker zodat ze samen met haar zus slaapt. Ze slaapt dan makkelijk 2 uur. verder heeft ze geen slaapjes overdag
mijn dochter is wel een maandje jonger,maar haar ritme is: -8.30u a 9u tot 11u slapen -13u tot 15u slapen -17.30u tot 18.30u a19u en dan ligt ze er terug in tegen 20u tot de volgende morgen 8u.
rond half 7 wakker papbord of papfles 9 uur fruithap tussen 9 en half 10 naar bed slapen tot 11 uur a half 12 tussen de middag eten rond 14.00 uur naar bed tot ongeveer half 4 avondeten Tussen 7 uur en half 8 naar bed.
Wat een heerlijke schema's. Wachten jullie dan tot ze echt moe zijn of kijk je naar de klok en breng je ze dan naar bed? Mijn kindje slaapt 's nachts niet langer dan 9 uur achter elkaar, voor ons al heel wat, tijdje geleden werd ze nog geregeld wakker 's nachts. En wakker in bed leggen lukt ook niet meer, sinds ze kan staan, gaat ze meteen in bed staan en wil dan niet zelf slapen. Dus nu wiegen we haar in slaap. Ik denk dat dat dan weer met een sprong te maken heeft. Word er wel moe van!
Fay is 10 maanden en haar slaaptijden zijn ongeveer zo: 07:00 wakker 08:30 slapen tot 09:30 12:00 slapen tot 13:30/14:00 19:00 slapen tot de volgende ochtend.
Oh en ik kijk eigenlijk altijd of ze moe is maar soms lijkt ze nog heel fit en dan is het bijvoorbeeld 19:00/19:30 en breng ik haar toch naar bed en dan slaapt ze toch ook gewoon na 5 minuten.
meid ik heb er ook nooit een ritme ingekregen bij mijn zoon. Ik kijk nu naar mijn zoon en als ik zie dat hij moe is dan leg ik hem in bed. de ene keer 11 uur ´s ochtends en een andere keer 13 uur ´s middags. Met mijn zoon was er geen ritme in te krijgen mbt slapen overdag dus ik ben er mee opgehouden om het ritme er in te laten komen. net wat jij zegt dan sliep hij gewoonweg niet. En nu ik er mee opgehouden ben om er ritme in te krijgen ben ik een stuk relaxter haha. Momenteel ligt mijn zoon tussen 11 uur en 12 uur op bed overdag maar dat kan ook zo weer 13 uur zijn of 10 uur haha. ik kijk gewoon naar hem en let op tekenen van vermoeidheid of hij geeft het zelf aan als hij moe is. Normaal slaapt hij 2 uurtjes maar nu slaapt hij al bijna 4 uren! ook heel wisselend bij mijn zoon dus.
Hier een echte slaapkop 7.00 wakker 8.30-10.15 slapen 13.00-15.30 slapen soms als ze moe is tussen 17.00-18.00 nog een uurtje (maar dat komst steeds minder voor. Wel jammer was wel fijn met koken en eten ) 19.00-19.30 naar bed tot 7.00 ps. op het kdv slaapt ze 's middags wel 3-3,5 uur...
Ik hou geen strak schema aan. Heb het wel geprobeerd, maar bij mijn baby helpt het niet! Ze slaapt wanneer ze wilt slapen (ze geeft de signalen zelf af) Jouw baby slaapt dus soms ook pas tegen 22 uur? Nou, you are not alone! Hier hetzelfde, hoor. Vooral nu het zomer is Ze komt dan wel aan voldoende uren slaap want we slapen samen geregeld uit. Vandaag werd ze pas om 09.30 uur wakker! Vorige week zelfs een keer om 11 uur. Het laten slapen vind ik zelf een makkie. Zie ik dat ze moe is, geef ik gewoon de borst en hup...ze slaapt dan vrijwel direct. Hier geen fles als ik thuis ben.
Hier hetzelfde gehad, of ik zit er nog midden in. Nu 9,5 maand oud en we zitten echt te tobben soms. Wat je zegt, zit te gapen en te wrijven, maar als ik hem op bed leg wil hij niet slapen. Wat wij nu doen is zijn fruithap eerst geven, dan pas naar bed. Ons kind wordt rond 7 / half 8 wakker, en gaapt soms om 8 u alweer! Veel afwisseling aanbieden qua spelen en dan de fruithap met wat sap/water en dan naar bed. Hij slaapt dan van 09:30 tm 11:00 zo ongeveer. Dan gaat hij weer rond 14:00 u naar bed, en slaapt hij weer tot 15:30 of langer...hangt er beetje vanaf. Dan een tussendoortje, om 17:30 zijn potje met toetje en rond 19:30 u een fles. Hij ging nu om 20:00 u naar bed, en dat zijn we ook niet gewend. Hij ging nl altijd om 19:00 u, maar omdat zijn slaapjes overdag iets verschoven zijn, gaat hij dus ook iets later. Blijk kijken naar je kindje. t is echt een sprong, de leeftijd naar een ritme. dat is altijd weer even zoeken. succes.
Hier ook hoor! Normaal sliep hij overdag zo'n 4 uur bij elkaar. Nu mag ik blij zijn als hij dat haalt, en niet loopt te mopperen heel de dag. 's morgens is hij rond 7.30 wakker. 9.00 naar bed tot 11.00 ( soms uitschieter dat ik hem om 12.00 wakker moet maken). 14.00 slapen tot 16.00 maar doet dit alleen wanneer hij smorgens anderhalf uur getukt heeft. Savonds normaal half 7 lag hij plat. Nu ligt hij net 10 min. Wordt hier ook steeds later, maar ik denk dat hij teveel overdag slaapt maar ja moe is moe. Wel is het hier ook een gevecht. De oplossing hier was, op zijn zij leggen en speeltjes in zijn handen met een speen en tutdoek. Binnen 10 min is hij dan weg.
he meiden, Dankjullie wel voor de tips! Ben blij dat ik niet de enige ben! Vaak gaat overdag best wel goed, maar gisteravond weer een drama, ben anderhalf uur bezig geweest om haar naar bed te krijgen en ze sliep pas om 21.40 uur. Ze slaapt dan wel tot 7.15, wat ook wel weer lekker is, maar ja is echt geen doen. Ze is 's avonds echt heel moe, we waren wel even naar een verjaardag gegaan, en daar is ze dan ook heel geprikkeld van, volgens mij, maar we zijn niet lang gebleven en waren 19.00 uur thuis. Of is dat dan alweer te laat? Ze wordt dan echt helemaal kribbig, ze is natuurlijk heel moe, maar ze verzet zich er gewoon tegen lijkt wel. Ik ga maar eens die tip van op haar zij leggen met een speeltjes en tutdoek, misschien dat dat helpt. Uiteindelijk ben ik met haar in mijn bed gaan liggen, om haar tot rust te laten komen en toen viel ze uiteindelijk wel in slaap. Ik leg haar nu altijd slapend in haar bedje, ze wil echt no way zelf gaan slapen, terwijl dat maanden goed ging! Oh die sprongetjes! argh!!!
Nou onze kleine dondersteen kan erook wat van... Ze is nu bijna 5 maanden maar haar slaapritme is niet best vinden wij... Oke ze slaapt de nacht door maar overdag wilt ze nauwelijks slapen...hooguit powernaps va een half uurtje. 'S Avonds is ze hartstikke moe en dan ook saggerijnig maar slapen, ho maar. In bed krijst ze net zo lang tot ze compleet overstuur is en we haar maar weer eruit halen. Zo zit ze dus eigenlijk elke avond tot 22uur op en gaat ze gelijk met ons naar bed. Haar ritme is ongeveer zo: Rond 22uur naar bed, rond 6.30uur een fles en weer slapen tot 9.30. Dan dus bijna de hele dag wakker. Rond een uurtje of 12 een half uurtje slapen, rond een uurtje of 16 een half uurtje slapen en eigenlijk is dat het wel. Geen idee hoe we haar ritme een beetje als elk 'normaal' kind moeten krijgen...
@TS waarom wieg je haar in slaap nu ze kan staan? Onze dochter staat ook in bed maar ik ga er niet bij blijven zitten. We doen het avondritueel en de ene keer gaat ze liggen en de andere keer zit of staat ze in haar bed en laat ik haar zelf in slaap komen. Je kan toch niet elke avond haar in slaap wiegen..? Over 3 jaar kan ze ook staan ga je haar dan ook wiegen?
Ons ritme: 7.00uur wakker 10.00uur slapen tot 12.00uur 15.00uur slapen tot 16.00uur 19.30uur slapen tot volgende ochtend. Alleen de laatste weken wilt hij s'avonds niet slapen, uiteindelijk krijgen we hem pas tegen 22.00uur weer in slaap.
Haha, ja dat is ook een beetje mijn zorg..het probleem is dat ze de hele boel bij elkaar gilt! En ik laat haar niet huilen. De strategie is nu als volgt om haar steeds iets wakkerder in bed te gaan leggen, zodat ze uiteindelijk weer gewoon wakker in bed wordt gelegd. Gaat jouw dochtertje wel gewoon uit zich zelf slapen? Nog tips?
Nou meiden, Ik heb een boek gekregen van een vriendin, het heet De babyfluisteraar van Tracy Hogg. Kent iemand dit? Ik heb het voor een groot deel gelezen, en er staan veel tips in over structuur, routines en zelf laten slapen (oppakken en neerleggen) Dus dat gaan we vanaf morgen uitproberen. Iemand ervaringen mee?