Borstkolf toch al wel handig!

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Snoopy1979, 4 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoi,

Er is hier wel eens de discussie geweest over of het handig is om al een borstkolf in huis te hebben. Ik dacht altijd van wel, maar de meesten gaven aan het niet nodig te vinden, omdat het zo gehaald is. De meesten denken dat een kolf handig is om de productie op gang te brengen, maar volgens mij is veel aanleggen de beste manier. En heb je een kolf daar dus niet voor nodig.

Maar ik ben er maar wat blij mee geweest dat ik 'm al in huis had! Gisteren kreeg ik last van stuwing en Eva kreeg dat met geen mogelijkheid weggedronken en eruit masseren was geen doen. Gister beide borsten grotendeels leeggekolfd en wat luchtte dat op! Vanavond nog een beetje last gehad van stuwing en nog wat afgekolfd, waarschijnlijk is het morgen wel over (Eva komt om de 2 uur 's nachts dus er wordt regelmatig geleegd ;)).
    De meningen zijn erover verdeeld, maar ik heb liever wat meer productie zonder borstontsteking, dan volle borsten met dus wel dat risico.

groetjes,
    Snoopy

2. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Bedankt voor de tip :D.

3. augustus

augustus Niet meer actief

Ik heb een (dubbele) kolf gehuurd bij de thuiszorg voor 2 weken, vond het ook ideaal. Ik leen er nu 1 van een vriendin, alleen voor "nood" zeg maar. Maar ik gebruik hem nu nooit. Maar het is zeker handig om in huis te hebben.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb de handkolf van Avent. Mijn borstvoeding loopt erg goed en ik heb vanmiddag in zo'n 20 minuten zo'n 120ml afgekolfd, was goed te doen. Nadeel is wel dat het lanzamer gaat dan electrisch, want ik word erg moe zodra de melk loopt en val dan bijna in slaap tijdens het kolven. Gelukkig vind mijn vriend het ook leuk om te doen ;). (en nu hoor ik heel toepasselijk op de tv een koe loeien! :))

5. lizzie84

lizzie84 Niet meer actief

i.d fijn om in huis te hebben, mits de borstvoeding goed loopt.

Heb er zelf na een week eentje opgehaald. Ook de handkolf van avent!
    En vind het ideaal. Kan zo ook alvast een vooraadje opbouwen want hier is melk in overvloed.

Wordt ook met regelmaat coberco melkfabriek genoemd :oops: .

6. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ik heb een dubbele electrische te leen van een vriendin. Fijn te horen dat je er direct al gemak aan kunt beleven.
    Wat doe je met het afgekolfte melk, bewaar je dat in de diepvries of in de koeling?
    En wanneer geef je dat dan, want ik neem aan dat je de beeb in eerste instantie toch aan de borst legt als hij/zij komt?

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je kan afgekolfde melk 5 dagen in de koelkast bewaren en zo'n 6 maanden in de vriezer, als je het binnen 24 uur invriest. Dat laatste wist ik niet, dus de eerste 80ml vries ik niet meer in, maar bewaar ik tot maandag, voor het geval dat, maar dat wordt waarschijnlijk weggooien, want zolang ik niet werk (of eerder een keer langer weg ben) geef ik natuurlijk de borst. De andere 120 ml ligt in de vriezer en kan mijn vriend gaan geven tegen de tijd dat ik weer ga werken (april). Is tegen die tijd waarschijnlijk 1 voeding, dus die heb ik al binnen ;).

Mijn vriend wilde ook al een deal sluiten met Campina ;). Eergister en gister had ik erge stuwing, vandaag bijna helemaal weg. Maar na het voeden toen Eva losliet, bleef het eruit spuiten :confused:. Het is een flinke kliederzooi de laatste dagen, want Eva krijgt het ook niet allemaal weggeslikt, dus de helft loopt erlangs. Zal over een paar dagen wel wat minder zijn denk ik, maar ik ben al lang blij dat de borstvoeding zo goed loopt.
    Was trouwens nog een hele opgave, vond het vies tegenvallen. Eerst verkeerd happen waardoor ik kloven kreeg (kwam door de eerste nacht, zonder kraamhulp en toch proberen aan te leggen), toen dat eindelijk goed ging, die stuwing waardoor Eva het ook nauwelijks lukte om goed te happen. Maar nu gaat het weer helemaal goed! Ik vond het heel frusterend als het Eva en mij niet lukte om haar te laten drinken, heb best wel eens 's nachts met Eva mee zitten huilen omdat het maar niet wilde lukken... het is ook zo sneu om m'n meisje verdrietig te zien!

Liefs,
    Snoopy

8. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    thnx voor je uitleg!

9. MamaMirella

MamaMirella Fanatiek lid

6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Je kan hem ook huren toch..?
    Ik weet echt nog niet hoe lang ik bv. wil geven en of het lukt !

=xxx=

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Vaak kan je wel een kolf huren voor zo'n 2 euro per dag. Maar die kolf van Avent is maar 55 euro, dus valt wel mee. Als ik deze niet had gehad, had ik van tevoren geen kolf gehuurd, want vaak heb je die niet nodig. Als je je kindje vaak genoeg aanlegt komt de productie na een paar dagen vanzelf op gang als het goed is. Maar voor de stuwing was ik dus wel erg blij dat ik een kolf had!

Ik heb 'm trouwens tot het laatste moment ingepakt laten zitten, had ik 'm altijd nog voor 50 euro ofzo op Marktplaats kunnen zetten.

11. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Is het kolven zelf zo vermoeiend, of ontspan je er zo erg van. Ik twijfel tussen handkolf en electrisch.

12. augustus

augustus Niet meer actief

Het kolven zelf vond ik niet vermoeiend, vond het juis wel ontspannend het verplichte kwartiertje zitten. Maar ik denk als je een hand kolf heb dat het niet ontspannend is.

13. lizzie84

lizzie84 Niet meer actief

ik ervaar het kolven met de handkolf niet als vermoeiend. het is tenslotte maar een paar minuutjes per dag.

en de prijs is ook een stuk leuker.

14. MamaMirella

MamaMirella Fanatiek lid

6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Ja, ik zou dan het liefst zo'n electrische willen !
    Van medela ? Die bootst helemaal de zuigkracht van de baby na, eerst snel dan rustiger!
    Maar die zijn denk ik ietssss duurder!

Maar met een handkolf gaat het dus ook makkelijk?

=xxx=

15. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Die van Avent Iq doet dat ook.
    Iets duurder? Je kan er drie handkolven van kopen. De electrische zijn ca. 150 euro's.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik word dus moe door het toeschieten van de melk, heb het ook bij het voeden. Dat hendeltje beweegt heel makkelijk vind ik, dat is de moeite niet. Ik ga het straks eerst zo proberen op mijn werk en mocht het te lastig zijn, dan koop ik wel een electrische kolf.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Ik heb na de geboorte een dubbele elektrische kolf aangeschaft en was daar erg blij mee, want het kwam bij mij niet echt op gang. Daarna had ik weer 4 weken veel te veel. Ik heb nog wel eens wat melk weggegooid toen, achteraf hartstikke spijt van. Alle beetjes invriezen hoor!
    Als je erge last van stuwing hebt, of warme, harde plekken gaat voelen, kun je het beste 1 x heel veel afkolven. Als je het vaak doet, ga je namelijk nog meer aanmaken. Ik heb ook nog borstonsteking gekregen, ondanks dat ik het allemaal in de gaten hield, erg pijnlijk. Ik had ook een enkele handkolf, om bijv. mee te nemen als ik een middagje weg ging.
    Maar het verschil is toch groot hoor, met zo'n dubbele bespaar je je heel veel tijd. Het ligt er maar net aan hoe vaak je van plan bent te gaan kolven, wat je dus aanschaft. Voor af en toe is een handkolf prima, voor meerdere malen per dag, bijv. als je werkt, is een dubbele wel handiger.

18. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ik wil me nergens mee bemoeien, maar denk je er wel om dat borstvoeding wordt gemaakt naar behoefte van je kind! De eerste dagen zit dat vol antistoffen en nog niet zo vol vet. Dat hebben ze straks wel nodig en dan zou ik de afgekolfde melk die je nu invriest niet meer geven.

Het klinkt idd goed tegen die stuwing, maar ik zou er niet teveel van invriezen, neem aan dat je pas met een week of 6 een flesje gaat geven en dan is je melk al veel vetter!

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Klopt dat de samenstelling anders is, vetgehalte is anders en werkt wat meer laxerend, die eerste melk, maar je mag het gerust geven heb ik geleerd. Bovendien geef je dan toch hoogstens 1 x een klein flesje en niet alle voedingen. En antistoffen zijn juist prima, kunnen ze altijd gebruiken.

20. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Guppie81: volgens mij heb je wel gelijk. Ik zou de melk van de eerste weken ook niet invriezen. Eerste paar dagen heb je colostrum (die mag je uberhaupt niet invriezen) daarna heb je overgangsmelk en dan heb je pas de rijpere moedermelk.
    @MamaMirella: Medela heeft ook een handkolf die "de baby nadoet" 2 fase systeem noemt Medela dat. De handkolf die dat kan heet harmony.
    @DaisySanches: tijdens het voeden/kolven komt er een hormoon vrij n.m. oxitocine. Dit hormoon zorg ervoor dat de melktoeschiet. Dit lome gevoel met voeden heeft de natuur zo bedacht zodat jij rustig blijft zitten tijdens het voeden.

Deel Deze Pagina