meiden met ADHD

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door lovelymom, 30 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    hoi meiden
    ik ben op zoek naar meiden die ook ADHD hebben
    we zijn er achter gekomen dat dochterlief adhd heeft hier heeft ze nu medicatie voor
    mijn moeder zegt dat me dochter precies mij is toen ik jong was
    en de psycholoog waar ik voor me dochter kom heeft me geadviseerd om mezelf ook te testen
    nou heb ik donderdag een gesprek bij de HA hierover

ik weet het gewoon niet zo goed
    wat is nou de adhd en wat ben ik nou zelf
    als ik zn zelftest op internet doe bij het adhdcentrum.nl heb ik adhd

vind het gewoon erg lastig en als het zo is heb ik het gevoel dat ik niet meer weet wie IK nou ben
    snappen jullie het nog:p

2. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ik heb ADHD.. Leer je zwakten kennen en leer daarmee om te gaan. Je bent gewoon nog steeds dezelfde persoon!
    Je hebt toch nooit anders geweten? :)

3. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    #3 lovelymom, 30 okt 2012
    Laatst bewerkt: 30 okt 2012
    nee heb idd nooit anders geweten

4. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    ik heb adhd en er ooit eens een topic hier over geopend, zijn niet veel dames denk ik want er waren niet veel reactie's

maar ik heb dus adhd, score van 9/9 op aandacht en 7/9 op impulsiviteit

gewoon via je huisarts een doorverwijzing vragen ,dan testen ze je en weet je meer.....

ik ben na de testen nog steeds dezelfde persoon, ik gebruik geen medicatie (wil ik niet) en ik heb nu verklaringen waarom ik bepaalde dingen anders doe of anders zie. Dat geeft mij meer rust en hoef ik niet meer te denken dat ik een rare ben, maar dat het dus gewoon een verklaring heeft.

ook zijn er boeken over adhd en zelfhulpboeken, dan kan je bijv handige tips uithalen om dingen die niet soepel lopen, beter te laten verlopen
    ik heb bijv baat bij een schema bord naast m'n pc en visolie tabletten

5. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    thanks voor je berichtje ! hier kan ik wat mee sowieso kan ik nu geen medicatie nemen want met 23 weken zwanger

6. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Mijn dochter is net getest op ADHD en PDD NOS.21 November krijgen we de uitslag.

Toen de psycholoog vragen vroeg,van hoe ze was,kwamen wel dingen van mij naar boven.Dus ik ben nu ook naar de huisarts gegaan om me te testen.

Zijn antwoord was:Je kan toch niet je hele leven medicatie slikken.
    Nee,idd niet zei ik.Maar ik wil graag hulp/begeleiding krijgen om daar mee om te kunnen gaan.

7. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ik zie dit topic ineens weer, en zie dat ik ook een reactie had geplaatst.

Hoe gaat het nu met je dochter nu ze medicatie gebruikt?

Bij mij hebben ze op mijn (geloof?) 21e ADHD gediagnostiseerd. Ik heb denk ik een half jaar medicatie gebruikt. Nou geloof mij: het is echt net drugs!!! Het medicijn maakt gebruik van de werkzame stof methylfenidaat, wat familie schijnt te zijn van amfetamine, ook wel speed genoemd.

Ik viel kilo's af, ik sliep niet meer, had last van het rebound effect. Ik werd inderdaad erg rustig, maar raakte ook erg in mijzelf gekeerd en voelde me net een zombie. Vrienden vonden mij veel leuker zonder medicatie!

Hiermee wil ik eigenlijk een aanvulling geven op mijn vorige reactie. Je bent zoals je bent, en je weet niet beter. Jouw vrienden en omgeving ook niet. Ik zou als ik jou was dus niet overwegen medicatie te gaan slikken. Je kunt ook via andere wegen je doelen bereiken, denk aan ADHD coaching. Dan ga je namelijk echt met jezelf aan het werk, ipv jezelf vol te stoppen met chemische en lichaamsslopende stoffen.

Kijk goed naar je dochter:

Hoe reageert zij hierop?
    Hoe vind jij dat het met haar gaat?
    Hoe voelt zij haarzelf?
    Zie je enige verbetering of verandering?

Probeer aub niet altijd zomaar op het advies van de artsen te vertrouwen. Het is makkelijker en veel goedkoper een cliënt medicatie voor te schrijven ipv hier via therapieën en coaching mee aan de slag te gaan. Er zijn echt wel vreemde dingen gaande in de farma industrie, en er bestaan al helemaal veel onduidelijkheden omtrent het medicijn Ritalin.

Sorry voor mijn lap tekst, maar wil anderen ook graag kennis laten nemen van de andere kant. Google, stel veel vragen, en zoek desnoods naar andere methoden.

Misschien een extra motivatie..
    Verslaafden die verplicht zijn drugs testen te ondergaan, snuiven fijn gestampte ritalin om zodoende toch het gevoel van drugs te kunnen ervaren zonder dat zij positief testen!!!

8. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Medicatie zal vast niet voor iedereen werken, voor mij werkte het wel. De lang werkende versie ervan, de gewone ritalin vergat ik steeds in te nemen (totaal geen verslavings of drugsymptomen). Wel heb ik jarenlang intensief therapie en coaching ernaast gehad. Voor mij was de medicatie een steuntje in de rug om me beter te helpen te concentreren, dus het was niet van slik een pilletje en je bent genezen. Het was er naast nog hard werken. Wegens zwangerschap en borstvoeding al een tijdje niet meer geslikt.

Oh ja, ik heb ADD.

9. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Jij hebt zeker concerta gebruikt?
    Daar heb ik zelf geen ervaring mee, en daar is me weinig van bekend. Dus daar kan ik niet over oordelen.

Hoe weet je dat je geen last had van drugssymptomen tijdens de werking van Ritalin?
    Wel eens speed gebruikt?

Bij mij werkte het middel overigens wel hoor! Ik was super rustig enzo.. Maar het was vreselijk!
    Ik leefde per slot van rekening al 21 jaar met de persoon die ik tot dat moment altijd al was geweest. En ineens, pats boem, door een pilletje werd ik ineens een rustig en 'braaf' meisje.. Brrrrr!! Krijg er nog de rillingen van haha!

10. Prutsje

Prutsje Bekend lid

3 feb 2011
    882
    0
    0
    Groepsleidster KDV
    Onder de zon
    Hahaha! MissXX! Ik denk idd dat als je al je "hele" leven geen medicatie hebt gehad dat je je dan heel raar voelt als je ineens ritalin gaat slikken! En ja, je leeft ookal zo lang met "jezelf", waarom dan toch medicijnen nemen?

Mijn dochter heeft sinds gisteren ook de stempel ADHD.... Ze is absoluut geen stuiterballetje, maar vooral sociaal en op aandachtsgebied zie je het.
    Heb altijd het gevoel gehad dat er iets was, zelfs de gastouder zei al toen ze net 1,5 was dat er iets met haar was.
    Ze is nu 6. Morgen gesprek met de arts van de ggz over evt medicatie.
    Ik sta daar niet negatief tegen over, mijn zoon van 10 heeft autisme en neemt daarvoor ook medicatie, die hem heel goed helpen.
    Hij krijgt nu concerta en risperdal, slikt hij ze niet is er geen land mee te bezeilen en dat geeft hij zelf ook aan, dat hij dan zo onrustig in zijn lijf is.
    Als ik hem zie zonder medicatie zou ik hem eerder ADHD "geven"... Maar zijn Diagnose is al van zijn 5ejr.

Veel mensen zeggen: oh ook weer een stempel, waarom komt dat nu zoveel voor en vroeger niet? Tja.... DAT WEET IK TOCH OOK NIET???
    Ik weet alleen dat mijn eigen gevoel al zei (bij beide kinderen en eigenlijk ook bij de tweelingbroer van mijn dochter) dat er "iets" met ze is.... En eigenlijk ben ik blij met de diagnose, ik ben niet gek en krijg hulp.... En dat geeft hoop en lucht :)

Succes!

11. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, ik heb geen speed gebruik dus ik kan het niet vergelijken. Al denk ik dat ik het niet hoef te vergelijken omdat ik naast een iets betere concentratie geen bijwerkingen had. Concerta heeft trouwens dezelfde werkzame stof als ritalin.
    Ik ken een aantal ADHDers en bij de éne persoon is het effect van medicatie echt anders dan bij de andere persoon. Zo ken ik een gast waarmee zonder medicatie geen normaal gesprek mee te voeren was, terwijl een ander juist aangaf knettergek en druk te worden van de medicatie.

Dus of iemand baat heeft bij medicatie is iets wat iedereen voor zichzelf moet uitvogelen. Medicatie moet je alleen niet slikken als wonderpil maar als hulpmiddel naast o.a gedragsveranderings trainingen. Ik ben blij met mijn jaren medicatie omdat ik mijzelf zo dingen heb kunnen aanleren om beter op te letten en de prikkels om me heen meer te negeren.

12. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    @ Bluemoon, ADHD is het gevolg van een tekort aan dopamine in de hersenen. Methylfenidaat vult dit te kort aan. Wordt iemand erg druk van deze medicatie, heeft deze persoon waarschijnlijk geen AD(H)D. Vandaar dat dit middel ook populair is om als een 'drug' te gebruiken. Het is natuurlijk heel makkelijk een diagnose ADHD te geven, maar sommige mensen zijn gewoon ontzettend druk, impulsief of hebben gewoon van zichzelf een slechte concentratie.

Fijn dat het middel jou wel geholpen heeft, en je hebt helemaal gelijk dat het hem niet alleen in een medicijn zijn. Ik ben dan ook van mening dat het altijd belangrijk is nog een traject te volgen naast het gebruik van medicatie.

Maar kreeg je ook geen hartkloppingen, versnelde hartslag enzo van het middel?

13. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ja precies! :D Vrienden smeekten me ook echt om te stoppen met die zooi! Zelfs de hulpverlener vond het niets mij zo te zien haha.. Ik ben dan ook gestopt en heb mezelf geleerd er goed mee om te gaan, wat tot nu toe redelijk goed lijkt te lukken. Sowieso nemen de symptomen af naarmate je ouder wordt, vooral de hyper actieve symptomen.

Wat vervelend dat het bij je dochtertje is vastgesteld.
    Je hoeft natuurlijk niet meteen negatief te zijn over medicatie. Misschien werkt dit wel hartstikke goed voor jouw dochter. ADHD is in de meeste gevallen, zo niet altijd(?), erfelijk en zal ik mogelijk dit traject ook eens met mijn dochter bewandelen. Misschien dat zij ook gebaat zal zijn met medicatie, al zal ik eerst zo goed als ik kan proberen dit zonder te redden. Maar zal ook altijd denken aan wat het beste voor haar zal zijn.

Ik ben tegen heel veel problemen aangelopen, die misschien voorkomen hadden kunnen worden als ik wel van jongs af aan medicatie gebruikte. Wie zal het zeggen? Dus wat dat betreft zeg ik niet nooit! ;)

Vroeger hadden mensen deze 'stoornissen' allemaal ook al, alleen hadden ze nog geen naampje of werden ze gewoon gek genoemd. Ik heb zelf echter als kind (3jr) al in een medisch kinderdagverblijf gezeten, omdat ze wel wisten dat er iets aan de hand was. Alleen noemden ze het toen anders, nu is het ADHD.

Ps. Las dat je zoontje Risperdal slikt vanwege zijn autisme. Ik kende dat middel alleen als een anti-psychoticum. Dus even gaan googelen, en zie dat dit inderdaad in een lage dosering gebruikt wordt bij autisme. Weer wat geleerd.. Vind dat, mede door het werk dat ik gedaan heb, erg interessant.

14. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    missxx mijn dochter heeft het zusje van ritalin
    medikinet en ze reageert daar super op
    ze is nog steeds het meisje met der eigen willetje wat nu in der kleutertijd zit Maar ze kan zich nu concentreren ze reageert wat minder impulsief en ze kan relativeren
    ze is helemaal niet meer gefrustreerd
    en je kan der dingen gewoon uitleggen zonder dat ze helemaal over de rooien gaat als het niet gaat zoals zij dat wil

ook kijkt ze al heel de week brammetje baas
    ze vind het helemaal super om te zien dat het niet erg is dat ze druk is
    als ze het filmpje wil zien roept ze mag ik dat filmpje kijken met dat jongentje wat net zo druk is als mij
    op school gaat het ook echt goed de werkjes kan ze geconcentreerd maken en luistert goed
    naast de medicatie gebruiken we een pictogrammen bord en beloningskaarten

ikl ben inmiddels bij de HA geweest en ik schrok daar best wel van
    de dokter maakte zich al een tijdje zorgen en ze wou ook echt dat ik me ging laten testen
    ik heb een tijdje anti deprissiva geslikt en merkte dat het toen al iets rustiger werd in me hoofd
    maar nu ik zwanger ben mag ik gewoon niks
    ik ben normaal ook helemaal niet van de medicijnen
    maar ben met de dokter wel eens geworden dat het eigenlijk om dit moment even geen andere uitweg is dus waarschijnlijk zal ik na mijn zw-schap wel medicatie gaan slikken
    ik wil dit niet de rest van mijn leven blijven doen
    net als dat ik niet wil dat me dochter dit blijft doen
    ze is nu nog 4 maar als ze straks ook oud genoeg is gaat ze zeker ook op coaching

15. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Soms moet je ook verschillende medicijnen proberen om te kijken welke het beste voor jou werkt. Bij mijn man (adhd-er) werkte ritalin ook niet. En de rebound daarvan was heel naar voor hem.
    Nu gebruikt hij dexamfitamine en daar reageert hij super op. HEt is echt een genot voor hem én mij. Hij kan weer geconcentreerd werken hij kan het shoppen met mij langer volhouden enz.

16. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    even een vraagje van mijn kant uit(niets met medicatie te maken)

Is het ook zo,dat mensen met ADHD veel vergeten????

Mijn dochter had al een keer haar brood vergeten en ik ben het gaan brengen,vandaag is ze het weer vergeten(ondanks 3 maal vragen of ze haar tas met brood bijhad en 3 maal werd er ja bevestigd)weer naar school gegaan,maar de deur was dicht en ik moet straks gaan werken en er is niemand die dan nog haar brood kan gaan brengen.:(
    En ze is ook al 2 maal haar gymtas vergeten.

17. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    ja ik ben een chaot en vergeet alles
    zo ook me dochter maar sinds haar medicatie kan ze dingen wel onthouden

18. Deesjebeesje

Deesjebeesje Bekend lid

7 jan 2012
    888
    1
    0
    Den Oever
    Ik heb vermoedelijk ADHD. Droomde vroeger altijd heel erg weg , had concentratieproblemen, was chaotisch (ook in mijn hoofd), kan heel slecht tegen veranderingen (en dan begin ik aan een kindje :D) en heb mijn school nooit afgemaakt. Dit alles heb ik nog steeds. Ben nog steeds slecht in dingen afmaken. De eerste keer dat ik dit niet heb is nu met mijn dwarsfluitlessen; ik zou nooit meer willen stoppen met muziek maken.
    Helaas nooit begrip uit mijn omgeving gehad vroeger. Toen ik mijn man leerde kennen, veranderde dit gigantisch. Mijn man was juist degene die me aanspoorde hulp te gaan zoeken en dat heb ik dan ook gedaan.
    Volgens het GGZ heb ik een sociale angststoornis, wat ook wel klopt, maar pas sinds kort is het zware vermoeden dat ik ook nog wel eens ADHD zou kunnen hebben. Ook omdat mijn vader en halfbroertje het hebben.
    Ik moet alleen wachten tot ik helemaal zwanger-af ben (ook na de zwangerschap ontzwangeren), voordat ze me willen testen hierop.

19. Prutsje

Prutsje Bekend lid

3 feb 2011
    882
    0
    0
    Groepsleidster KDV
    Onder de zon
    Ja Mariska, Lees hier maar eens Kenmerken van ADHD en ADD !

Fijne site vond ik! Ik heb vanmiddag gesprek met de arts ivm medicatie voor mijn dochter. Zij is alleen niet erg druk, bij haar komt het vooral naar voren in het impulsieve, ongeconcentreerde gedrag, heel snel boos, heeeeeel boos, onhandig, alles moet zoals zij wil....

20. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Zeker weten dat vergeetachtigheid er ook bij hoort. Of meer het niet opslaan van dingen. Ik kan mijn man van alles vertellen maar als ik wil dat hij het opslaat, moet ik echt zorgen dat ik zijn aandacht compleet heb, anders slaat hij het echt niet op hoor. Afspraken enz onthoud hij niet

Deel Deze Pagina