Een ECHT lekker erwtensoep recept?

Discussie in 'De lounge' gestart door mijnhumpie, 30 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik ben op zoek naar een echt lekker erwtensoep recept.

Hoe maken jullie het en wie wil het recept delen?? :)

2. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    1 pak groene erwten
    1 kg prei
    1 kleine knolselderij
    1 grote winterwortel
    1,5 pond hamschijf met been
    Rookworst

Erwten in 2 liter water en 2 el zout nacht laten Wellen.
    Groenten snijden, bij de erwten doen en aan de kook brengen. Als het kookt gas laag draaien, regelmatig goed doorroeren over de bodem, enkele uren laten pruttelen. Wanneer groenten 1 brij is/ zacht is van het vuur halen en pureren met staafmixer/ keukenmachine.

Terwijl je groenten koken de hamschijf bijna helemaal onder water zetten en met 4 runderboullionblokken 2 uur zachtjes laten pruttelen.
    Vlees uit de pan. Bouillon zeven door een natte theedoek en beetje voor beetje bij de groentebrij doen zodat ie wat verdunt.
    Als vlees is afgekoeld dit van het bot af pluizen. Al het vet er uit pulken (zo'n *** werk) en bij de rest doen!
    Op smaak maken met peper en zout en als laatste schijfjes rookworst erbij!

Ik ga hem volgende week weer maken!

3. ilo

ilo Actief lid

15 mei 2012
    226
    0
    0
    Ik doe hetzelfde als sukke, maar dan nog 2 flinke aardappels erbij en kruiden met peper zout en van voor af aan laurier mee trekken. Ik ga hem ook weer is maken heeeerlijk met donker oerbrood en katenspek met een kloddertje honingmosterd erop *smelt*

4. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hmm.. Dat klinkt als een lekker recept! Ik krijg er honger van! :D

Misschien een domme vraag :) maar waar koop je die hamschijf? Bij de slager of is dat ook in de supermarkt verkrijgbaar?

5. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    In ieder geval bij de slager, maar als het "het seizoen" is ook wel in de supermarkt.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier andersom... Ik doe eerst het vlees (liefst een stuk bovenpoot want daar zit zowel bot als vlees aan. En in geval van pech doe ik ook weleens een hamschijf of een mergpijp met een karbonaadje maar dat proef je toch echt.) in de pan met een paar bouillonblokjes.
    Daarna pas de erwten erbij en laat het dan nog bij voorkeur de rest van de dag pruttelen.
    Komt er schuim op de soep... Kun je die eraf scheppen. Dat is niet echt lekker.

Ergens na een uur of 2 is het vlees zo gaar dat het vanzelf van het bot valt. Dus tegen die tijd haal ik dat even uit de soep. Bot in de prullenbak en het vlees weer terug.
    Rookworstje er nog bij... En zo'n half uur voor het opdienen gooi ik er nog zoveel mogelijk soepgroenten door als ik vind dat kan zonder er groentesoep van te maken :)

Even proeven.. En soms een beetje maggi smaakmaker.
    Maar zeker met een goed stuk vlees erin... Is dat meestal niet nodig.

7. Saskia78

Mja wij wonen in een buurt met heeeeeeeeeeel veel moslims.
    Supermarkt is daar ook heel goed op ingericht....
    Maar ze verkopen er ook het hele jaar varkenspoten en andere delen die je vaak enkel bij de betere slager kunt halen :)

8. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    als vlees gooi ik er ook vaak spek in mmmm
    en een aardappeltje natuurlijk om te binden...
    in die van mij blijft de lepel rechtop staan en als je het invriest moet er nog water bij omdat je anders kunt kleien hahaha

9. Saskia78

@anniek: dat lukt hier zonder aardappel meestal ook wel.
    We eten meestal 2 dagen van een pan en inderdaad... Er moet altijd water bij anders kun je er plakjes van snijden :)

10. frederike80

frederike80 Fanatiek lid

21 feb 2007
    1.923
    0
    0
    oosterwolde (fr)
    Droge worst er extra door is ook heerlijk...

11. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Schouderkarbonade in water opzetten, ringworst (verse worst) maak ik kleine worstjes van die erbij. Klein bouillonblokje met 2 laurierblaadjes goed laten trekken.

Vlees eruit halen, spliterwten in de pan en op laten staan tot ze helemaal kapot zijn. Dan de winterpeen, ui, prei en knolselderij erdoor. kruiden met peper en maggi.

Op het laatst een rookworst in schijfjes snijden, deze samen met de worst en kapotgetrokken schouderkarbonade (zonder het bot en vet dus) weer in de pan. Even doorroeren en smullen maar!

Is hier een veel gegeten recept, maak altijd voor meerdere. hmmm

12. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Vega recept:
    Beetje hetzelfde als de rest, alleen ipv vlees groentebouillon erin. Voor het gemak een zak erwtensoepgroenten, anders knolselderij, prei, winterpeen erdoor. En natuurlijk heel lang koken.
    Ik maak hem af met plakjes nepworst (bij de vega afdeling van de ah) en blokjes rookkaas. Die op het laatst erdoor, zodat ze niet smelten maar wel lekker zacht worden. Dit geeft ook een lekkere rooksmaak die je 'normaal' van het vlees krijgt.

Het blijft wel minder lekkere bouillon (volgens de vleeseter thuis), maar vers gemaakt is ie altijd veel beter dan uit blik met vlees hoor!

13. jessi

jessi Fanatiek lid

15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Het recept van mijn moeder alleen lukt het me nooit om het na te maken dus maakt ze een x in de zoveel tijd een grote pan voor me :p

Deel Deze Pagina