Ben gewoon even benieuwd vanaf hoeveel maanden jullie kindjes tv mochten kijken en hoevaak per week en hoelang per keer? En vinden jullie tv kijken goed of minder goed voor de ontwikkeling van een kind? Of vinden jullie spelen veel belangrijker? Gewoon even nieuwsgierig.
Wij hebben het bewust eerst niet gedaan. Ik denk vanaf maand 8 ofzo. Sesamstraat, voor de rest niks. Ik vond 15 a 20 minuten genoeg en dan ook niet dagelijks toen. nu is Justin bijna 2,5 en kijkt hij gemiddeld nog geen half uurtje tv per dag. Hij kijkt naar sesamstraat, zandkasteel, teletubbies, kabouter plop, piet piraat en sinds vanochtend vind hij brum erg leuk. Ik vind het genoeg zo. Als ik werk, kijkt hij sowieso geen tv.
Nou, dat vraag ik mij dus ook af! Mijn zoontje van 4,5 maand is vanaf zijn geboorte al echt gefascineerd door alles wat beweegt en er opvallend uit ziet. Kan zich vermaken door minuten lang te kijken en te observeren. Zet hem op het KDV tussen een groep kindjes en hij hoeft bij wijze van spreken niet eens te spelen, maar met kijken kan hij zich al goed vermaken! Zo heeft de TV dus ook een gigantische aantrekkingskracht. Maakt niet uit of er een kinderprogramma op staat of het journaal: hij vindt t geweldig! Ik denk daarom (omdat hij nog niet beseft wat hij ziet) dat het op zijn leeftijd nog geen kwaad kan om hem voor de tv te zetten. Soms doe ik dit dus ook om hem even te vermaken en zelf mn handen vrij te hebben (o jee.... daar begint het dus mee!) Maar als hij wat ouder is, wil ik niet dat tv kijken ten koste gaat van het creatieve spelen en het jezelf vermaken. Maar vanaf welke leeftijd je dit kan verwachten van een kind....? Ik lees mee!
Layla vind vanaf haar geboorte de TV al behoorlijk interessant. Eerst kon ik haar rustig in de wipstoel zetten met Baby TV op, nu wil ze alleen nog maar kruipen en is ze de hele dag bezig, maar Baby TV staat wel op de achtergrond overdag. Ik vind het toch wel leerzaam, als ze gaan zingen en Layla staat dan beweegt ze n beetje mee. En ook voor de spraak door hun vele herhalingen lijkt het me wel goed voor de ontwikkeling.
Mijn zoontje is 6 maanden en zit dagelijks een half uurtje tv te kijken hij vind het geweldig. Ik heb een dvd van BUMBA en hij moet er echt heel hard om lachen en gillen echt leuk ... wil hem dat plezier niet ontnemen. Hij vind voetbal kijken met papa ook erg intresant
vanaf een maand of 4 mocht ze elke dag even bumba kijken, dat duurd maar 5 minuten. nu ze wat ouder is mag ze smorgens sesamstraat kijken, omdat we dat savonds niet redden we eten om 17.30 en tegen 10.00 mag ze zandkasteel kijken (daar is ze helemaal gek van)
Mijn meisje kijkt vanaf een maand of 8 bumba. Vind ze helemaal geweldig. En soms, stiekem tegen al mijn principens in, als ze erg vroeg wakker is of echt niet te genieten zet ik een half uurtje de bumba dvd aan. Maar meer dan een half uur per dag word er ier niet gekeken.
TV hoort er naar mijn idee in deze tijd bij (net als internet en computer) maar wel volgens mijn (en papa's) regels. Nu betekent dit een paar keer per week een klein half uurtje Teletubbies en meer niet. Dat is wel genoeg voor nu. Later zal dat Sesamstraat worden maar ook niet elke dag. Ik vind het belangrijk dat TV straks een vorm van entertainement is en niet DE vorm. Ook heb ik me voorgenomen de TV zo min mogelijk in te zetten als 'zoethoudertje'...
Ik ben eens een artikel hierover tegengekomen en misschien is dat dus wel een interessant artikel om in je overwegingen om je kind al tv te laten kijken mee te nemen. Het gaat om het volgende artikel: Waarschijnlijk kon u het al vermoeden, maar tv kijken is echt slecht voor jonge kinderen. Hoewel het wel eens verleidelijk kan zijn om de kleine even voor de Teletubbies te zetten, hebben onderzoeken aangetoond dat elk uur dat uw baby of peuter voor tv zit, het risicos op concentratiestoornissen, of ADHD met 10% toeneemt. Andere studies hebben het tv kijken geassocieerd met obesitas en agressiviteit. Het groeiende brein van een nieuwgeborene ontwikkelt zich snel gedurende de eerste drie jaar van zijn leven. Overstimulatie in die periode kan een permanente verandering in het brein teweeg brengen. Spelen met de vingers, grijpen, ontdekken, enz creëert neurale verbindingen in het brein, terwijl wezenloos voor de tv zitten die neurale verbindingen niet creëert. Het goede nieuws is dat opvoeders wereldwijd al vijftigduizend jaar kinderen zonder tv hebben opgevoed. Het is dus mogelijk. Tv kijken slecht voor kinderen - Back to basics - VKBlog - de Volkskrant
Het artikel zal vast wel een grond van waarheid hebben maar het lijkt me wat overdreven dat een uurtje of 2 TV per week zoveel schade kan aanrichten. Ik denk dat we dan nu een heel groot deel van de bevolking autisme zouden moeten toeschrijven of ADHD... en dat is natuurlijk niet zo. TV kijken kan best maar met mate
mijn zoontje vind het ook geweldig.....maar niet dat hij begrijpt wat hij ziet...maar de kleurtjes enzo vind hij geweldig....! En volgens mij moet bijna heel nl dan iets hebben overgehouden want we zijn er bijna allemaal mee opgegroeid! en ik snap ook dat je sommige programma;s niet opzet...als er iemand is met een irritant stemmetje ofzo zoals spongbob!!!
Vicky kijkt niet elke dag tv, maar wel meerdere dagen per week. De box staat bij mijn ouders voor de tv, en Vicky verdeeld haar aandacht tussen de babygym, de tv, de plafonventilator (vindt ze helemaal geweldig), en ons. Thuis zet ik haar alleen voor de tv als ze erg druk is en van die drukte geen raad meer met zichzelf weet en ook met mama knuffelen niet meer helpt, ze wordt rustig van tv kijken, en ze vindt het leuk. Ik zie er geen kwaad in. Creativiteit zal later gestimuleerd worden.
Ik vind het belangrijk als een kind zich kan vermaken met speelgoed en heb de tv dus niet zo vaak aan eerlijk gezegd. Ik vind dat sommige kinderen zo vaak tv kijken dat ze straks bijna niets anders meer willen en continu om de tv gaan zeuren. Er zijn mensen waarbij de tv vrijwel de gehele dag aanstaat om de kinderen maar te kunnen vermaken. Maar anderzijds zou af en toe tv kijken misschien wel kunnen bijdragen aan de spraakontwikkeling, etc. Echter het is idd wel zo dat wij als kinderen ook niet veel tv kijken en onze ouders toen zij kind waren al helemaal niet en wij zijn toch allemaal ook niet achtergebleven qua ontwikkeling. Overigens vind ik dat jullie kinderen, de berichten die ik hier gelezen heb niet zoveel tv kijken hoor, is redelijk beperkt. Maar zijn jullie niet bang dat jullie kinderen straks wel meer tv willen gaan kijken en het speelgoed laten staan? Ik weet niet wat goed of slecht is. Ik denk dat ieder dat voor zich moet weten en je daar zelf een weg in moet zoeken. Je weet zelf wel wat het beste is voor je kind.
Ik vroeg me hetzelfde af en het lijkt toch niet zo goed te zijn voor de kleintjes... http://www.baby-vragen.nl/wp/index.php/televisie-remt-de-motorische-intelligentie-van-kinderen.html
fynn mag sinds 2 weken nar het eten smiddags max 10 min tv kijken het zij baby tv/nickjr verder niet. na die 10 min vind hij het ook niet leuk meer helaas staat bij mijn (schoon)ouders de tv 24/7 aan dus daar kijkt hij wel meer.
De artikelen die hier worden aangedragen zullen ongetwijfeld gebaseerd zijn op gedegen onderzoeken en berusten op feiten. Maar ook denk ik dat het hierbij gaat om kinderen die een uur of meer per dag televisie kijken. Wat de ontwikkeling van de hersenen betreft kan ik niets zeggen, daar heb ik geen verstand van (hoewel ik nog steeds denk dat ADHD en autisme stoornissen zijn die aangeboren zijn en niet veroorzaakt worden door externe factoren), maar meer kans op overgewicht en een verminderde motorische ontwikkeling kan ik me wel indenken. Als je kind meer dan een uur televisie kijkt per dag beweegt het dus niet. Met als gevolg dat het weinig energie kwijtraakt, aankomt in gewicht en geen moeite hoeft te doen om zijn motoriek te ontwikkelen, want hij hoeft alleen maar te zitten. Als je je kindje even voor de tv zet zodat je je handen vrij hebt lijkt me dat helemaal niet erg. Je kind vermaakt zich en jij kunt even iets anders doen. Het wordt een ander verhaal als je je kindje uren achtereen voor de tv zet, zodat je het niet bezig hoeft te houden. Zoals iemand eerder al schreef hoort de televisie nu eenmaal bij het leven tegenwoordig. Het is aan ons, als ouders, om onze kinderen te leren ook met dit medium verantwoord om te gaan. En wat verantwoord is, dat moet iedereen voor zich bepalen. Toch?
Ook bij dit artikel kan je je vragen stellen over hoeveel tv slecht is voor een kind. Dat we met z'n allen te dik aan het worden zijn is deels te wijten aan de tv... waar we vroeger nog wel eens een wandeling maakten, hangen we nu vaker voor de tv. Al deze negatieve gevolgen zijn naar mijn idee allemaal aan de orde wanneer een kind teveel tv kijkt. Wat teveel is? Dat hangt wat van het kind af en wat het daarnaast doet. Als het kind tv kijkt, slaapt, eet en verder achter de computer hangt dan zie ik al die gevolgen snel om de hoek komen zetten. Als je kind een uurtje of 2 tv kijkt per week en verder lekker buitenspeelt, niet of nauwelijks snoept, sport, boekjes lees etc etc... dan zal het allemaal wel meevallen met die negatieve gevolgen.
Hier kijkt ze vanaf een maand of 11 tv. Daarvoor was het niet interessant... Nu des te meer! Vooral bumba. En ja, soms zit ze er ook wel eens een uurtje voor de tv, jammer dan. Dat komt dan zo uit. Ik denk dat iedereen wel weet daar waar "te" voor staat niet goed is maar dat dingen soms nou eenmaal zo gaan.
Tess kijkt sinds een paar weken af en toe televisie, en dan eigenlijk alleen 's ochtends na de fles eventjes 10 minuutjes. En dan alleen op de dagen dat we vrij zijn ( weekend en event. de donderdag) Ze kijkt dan naar baby TV