Lieve meiden, wil graag even iets met jullie delen en vragen of jullie een oplossing weten of iets herkennen van mij situatie. We hebben een zoontje van nu bijna 11 maanden. Tot een maand of 8 heeft hij met slapen geen enkel probleem gehad. We konden hem rustig om 19u30 op bed leggen en sliep makkelijk het klokje rond. Tegenwoordig maakt meneer er een gewoonte van om rond een uur of 5, of 5u30 al klaarwakker te zijn. Het kan natuurlijk zijn dat ie niet veel slaap nodig heeft, misschien de aard van het beestje. Dit is ook geen ramp, alleen komt het ook heel vaak voor dat ie midden in de nacht ineens gaat huilen. Dit kan variëren van 1 tot 5 keer ofzo. Soms zn speentje geven is genoeg, maar vaak is het gewoon dat ie dan wakker wordt en niet meer wil gaan slapen... Heb eigelijk al van alles geprobeerd; schone luier, erbij blijven tot ie weer slaapt (doet ie gewoon lekker NIET), uit bed halen en troosten, laten liggen een paar minuten. Leg hem soms maar bij ons in bed zodat wij in ieder geval ook nog even kunnen slapen, soms slaapt de kleine dan ook nog wel maar soms ook niet. Weet niet waar het aan zou kunnen liggen of wat er is veranderd.. Heb gehoord dat rond deze periode dromen normaal zijn maar daar moet toch ook een oplossing voor zijn dat ie weer lekker terug gaat slapen? Hij slaapt overdag ook meestal van 09u30 tot 10u30 en smiddags van ongeveer 15u tot 16u30. Hopelijk is het maar een periode maar het duurt naar mijn idee nu al erg lang. Ook wil hij tegenwoordig overdag niet meer op zijn eigen bedje slapen, terwijl dit voorheen ook geen probleem was. Nu trekt hij zich op en kan zelf niet meer terug gaan liggen, met als gevolg dat ik hem continu plat moet leggen en meneer gewoon weer vrolijk rechtop gaat staan en gaat krijsen tot ik er weer ben. Overigens weet ik dat hij op dat moment gewoon moe is (wrijven in oogjes, gapen etc.) Ga ik er vervolgens samen mee op bed liggen is hij na 5 minuten al in dromenland.. Sorry voor mijn lange verhaal maar hoop dat iemand mij kan helpen. Wilden graag als ons zoontje het jaar is gepasseerd voor een tweede wonder gaan maar door dit hele gebeuren, wat mij (maar ook mijn vriend) langzaamaan gaat opbreken, willen we het toch uitstellen, wat ik toch heel jammer vind... Weten jullie wat ik kan doen??
Jouw verhaal lijkt erg op het mijne met het verschil dat onze dochter eigenlijk maar heel kort goed heeft geslapen. Sinds een maand is het echter nog veel erger geworden. Gemiddeld moeten we er minstens 10 keer uit om haar de speen te geven, handje vast te houden, etc. Ze gaat dan itt jouw zoontje wel weer slapen, maar soms duurt het wel 20 minuten voor dat gebeurt. Overdag slaapt ze ook een beetje dezelfde tijden als jouw zoontje. Wij laten haar alleen bijna altijd in haar bedje liggen, alleen na 5.30 mag ze soms nog even bij ons (ze slaapt meestal tot 6.00). Ik vraag me soms echt af of wij soms iets fout doen of niet doorhebben dat ze elke nacht zo ligt te spoken. Verder gaat alles goed met haar, ze eet goed, ontwikkelt zich gewoon prima gemiddeld en ze is een vrolijk meisje. Dus ik lees even mee en hoop dat iemand met een goede tip komt!
Het kan een soort van verlatingsangst zijn, dat is rond die leeftijdsperiode toch? Daar is niet heel veel aan te doen dan hem het vertrouwen te geven dat je er wel bent ook al ziet hij je niet. Heeft hij bijvoorbeeld ook dat hij gaat huilen als je de kamer uitgaat waar hij inzit of als je even uit zn beeld gaat? Veel kiekeboe spelletjes spelen en steeds wat langer wegblijven. Wat je zou kunnen doen is naast zn bedje blijven zitten tot hij slaapt en hem gerust stellen. En als dat goed gaat zou je bijvoorbeeld steeds wat verder weg kunnen gaan zitten net zolang tot je weg kan blijven. Wat je ook zou kunnen doen is elke 3minuten terug zn kamertje in kunnen gaan en hem even over zn hoofdje aaien of (maar weet niet of dat gaat) blijven rommelen op dezelfde verdieping als dat je zoontje is. Misschien kun je daarbij zingen of tegen jezelf praten zodat hij ook daaraan herkent dat je er nog bent. Lastige periode maar het moet vanzelf over gaan. Sterkte! x
Is het kamertje goed verduisterd? Het wordt al vroeg licht natuurlijk, zo in de zomer. Hier maakt licht enorm veel uit voor het wakker worden.
Als het niet medisch is (heeft hij ergens last van?), dan is het een fase. Hij zal snel leren hoe die zelf kan gaan liggen, en na een paar weken is ook de lol er af van het optrekken in bed. Ik zou eerlijk gezegd een wens voor een tweede niet uitstellen voor zon fase? Zuulke dingen en fases zullen wel meer komen, vooral tussen 10 en 15mnd (verlatingsangst)
Ja dat is natuurlijk ieder voor zich. Wij willen het eventjes uitstellen tot het slapen wat beter gaat, omdat ik bang ben dat ik het gewoon lichamelijk niet ga trekken als ik er ook nog zwanger bij zou zijn. Ik weet nog dat bij mijn vorige zwangerschap ik eigelijk continu moe was, nu is dit op zich geen ramp als ik snachts gewoon mijn rust kan nemen, maar op het moment gaat dit gewoonweg niet. Zo een kleintje van 11 maanden is al best vermoeiend (en begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook super leuk!!! Voor ik allerlei vooroordelen naar mijn hoofd krijg geslingerd) en ben savonds blij als ik op bed lig. Als ik dan zwanger erbij zou zijn en snachts er 100 keer uit moet voor men kleine weer ik niet of ik dat lang vol hou. Ga ook niet mn vriend telkens uit bed sturen want die maakt soms dagen van 11 á 12 uur en max. 11 dagen aan één stuk, dus ik proeer die zoveel mogelijk te ontzien. Kamertje is naar mijn idee wel donker genoeg, dacht zelf laatst nog dat het miss té donker was voor hem, dus pas geleden nog wat licht van buiten laten binnenvallen om te kijken of dit hielp.. (nee dus.) Enfin, we zullen er dan maar vanuit gaan dat het zoals jullie zeggen maar een fase is en dat dit ook weer over gaat, maar weten jullie dan ook hoelang zoiets gemiddeld duurt? Nou is ieder kind anders natuurlijk, maar jullie ervaringen?
zulke fases horen er nu eenmaal bij. Zometeen komt het optrekken, het gaan kruipen, lopen en nog een leuke: tandjes, ook daar kunnen ze behoorlijk van streek van raken en 's nachts wakker worden. En dan ng het gewone ziek zijn enz. Zelfs wij hebben hier nog wel eens van die fases dat het wat minder gaat en onze zoon is net een maand 2. En nu ik zwanger ben is dat indd vermoeiender maarja dat weet je nou eenmaal. Ook als ze straks veel ouder zijn zullen er misschien van die periodes komen dat weet je nooit. Eigen keuze indd om een 2e uit te stellen maar alleen om die fases zou ik het niet doen. x
Ik snap jullie reacties meiden en kan wel zeggen dat we al meerdere ´sprongen´ meegemaakt hebben, maar geen was zo pittig als deze. Maar ben nu ook wel aant twijfelen geslagen of ik het idd hiervoor wel moet laten. Maar ja, ben natuurlijk niet alleen, mijn vriend moet het dan ook wel zeker weten dat hij het wil nu al en zolang er twijfels zijn kunnen we het beter even niet doen denk ik. K bedoel het is niet niks natuurlijk om er nog een kindje bij te krijgen. Ook weer een hele verantwoordelijkheid. Het is niet van ´zo dat doen we wel effe´. We wachten het gewoon nog eventjes af en als wij denken dat we er klaar voor zijn, gaan we er ook voor. Tot die tijd gaan we gewoon genieten van hetgeen dat we al wel hebben
Bij ons duurde deze fase van niet doorslapen en om 5 uur opstaan een jaar. Wij hebben wel de keuze gemaakt om een tweede uit te stellen (in maart), omdat we het beiden niet meer trokken. Te weinig slaap, drukke zaak, dochter veel ziek en nog wat meer zaken die spelen. Nu alles weer beetje op de rit is, gaan we er naar de vakantie weer voor Ik snap je dus wel enigzins..
Welkom in de 11 maanden sprong meid. Het gaat over hoor maar je moet er even doorheen. Jolisa werd ook telkens wakker. Wij dachten dat dat kwam omdat ze nog op onze kamer lag,dus wij haar op haar eigen kamertje gelegd, bleef hetzelfde. Slapen deed ze alleen nog maar van 11.30 tot 13.30uur en dan bleef ze wakker tot half 8 en dan kwam ze om 2.30uur 3.30uur zo bleven we bezig. Op haar verjaardag 2 juli sliep ze weer door. En geloof me het is nu nog erger dan de 11 maanden sprong hahaha niet qua slapen maar nu qua luisteren hahaha
Juich misschien te vroeg hoor maar vannacht heeft na lange tijd ons manneke weer heerlijk doorgeslapen van 19.15u tot 7.15u. Klokje rond dus! Weet niet of dit iets blijvends is maar voor vannacht was het in ieder geval wel lekker, we hebben weer even bij kunnen tanken! Verder vind ik dat zijn gedrag toch ook wel anders lijkt. Laatste tijd was het altijd zo dat als ik ook maar 1 minuutje bij hem vandaan ging, hij het op n krijsen zetten. Nu kan ik m makkelijk in de box wegzetten en eten gaan klaarmaken. Geen centje pijn en meneer zit dan gewoon lekker te spelen. Al met al vind ik hem vrolijker en slaapt ook niet meer zoveel overdag, gewoon een heel energiek en vriendelijk ventje. Hoop dat we de kwaaie door zijn, maar dat zal vannacht blijken. Overdag gaat het in ieder geval al veel beter!