Onze dochter is nu 2,5. Ze is nog niet zindelijk en heeft er ook totaal geen interesse voor. We hebben een verkleiner voor op de wc en een speciaal potje. Maar ze vind het helemaal niks. Als ik naar het toilet ga gaat ze regelmatig mee. Ik leg haar ook vaak uit dat poepjes en plasjes in het potje moeten en niet meer in haar luier. En als ze een plasje op het potje doet dat ze dan een mooie sticker krijgt. Ik vraag altijd een paar keer per dag of ze op het potje wil, maar dat wil ze absoluut niet, tot gillens aan toe.. Wat nu? Moet ik wachten tot ze zelf aangeeft te willen of is er een manier om het nog wat interessanter voor haar te maken? Graag hoor ik ook wat ervaringen van hoe jullie het zindelijk maken hebben aangepakt.
Ik zou er even niets meer over zeggen dit werkt gewoon niet en dan krijgt ze alleen maar meer afweer tegen de wc/pot. Echt het komt vanzelf
Het komt uiteindelijk van zelf wel. Voor nu, laat het los. Hier wilde zoon niet op het potje of toilet en wilde absoluut niet zonder luier lopen. Toen hij 3j 9m was liet hij het eindelijk toe om zijn luier uit te laten. Dit was op donder namiddag en op zondag volledig dag zindelijk, in 2,5 dag dus. Poepen direct. Een maand later ook ' s nachts zindelijk. Dochter was ongeveer 2j 4m toen ze interesse toonde. Echter als we de luier uit lieten had ze het ene ongelukje na de ander. Het toen even gelaten en een aantal weken later opnieuw geprobeerd omdat ze toen vaker vroeg om op het toilet te plassen. In 4 dagen was ze dag zindelijk en 2 weken later ook ' s nachts. Zij heeft wel wat meer ongelukjes gehad in het begin. Ik ben van mening dat als je pas traint als ze er aan toe zijn, ze dan ook makkelijk zindelijk worden. Je dochter is er nog niet aan toe.
Mijn zoontje gaf het met 23 mnd zelf aan, dus meteen actie ondernomen ook al was hij nog geen 2 jaar. Dochter was met 2j2mnd zindelijk. Ze gaf niks aan, ik was het verschonen en de bijbehorende judowedstrijd om haar te kunnen verschonen zat. Gewoon gezegd morgen geen luier meer, maar op de pot. Volgende dag dus gedaan, die ochtend veel ongelukjes. Maar ze had wel door dat zij de natte vloer veroorzaakte. Na een ochtendje had ze het echt door en zeer zelden een ongelukje gehad daarna. Ik ben wel van mening dat je je kind kan helpen en stimuleren i.p.v. afwachten tot kindlief het zelf eens gaat doen. Ik hoef niet zo nodig luiers te verschonen boven de 2,5. En bij kleintjes gaat het veel makkelijker dan bij een koppige 3,5 jarige (dan beginnen veel ouders toch ineens wel te stimuleren aangezien de school er dan aan gaat komen). Veel peuterpubers roepen sowieso nee ook al moeten ze wel, zou het niet vragen dus maar gewoon melden . Ik heb mijn kinderen ook altijd alleen even laten plassen als we weg gingen (ook vanaf dag 1 zonder luier mee) en verder moeten ze het zelf voelen en leren. Hooguit zei ik eens nadrukkelijk dat ik moest plassen, dochter wilde dan vaak graag voordringen.
Ik zou nog even afwachten. Mijn oudste gaf ook niets aan. Uiteindelijk ben ik er in de vakantie mee begonnen toen ze net 3 geworden was omdat ik het toen wel tijd vond. Luier uit en niet meer aangedaan. De eerste dagen veel ongelukjes maar na een dag of 3 ging het echt veel beter en was ze vrijwel helemaal droog. Na een paar weken ook 's nachts zindelijk. Voordeel van ouder zindelijk worden is dat het vaak sneller gaat en met minder ongelukjes en je kunt alles goed uitleggen. We hebben ook nooit meer een terugval gehad ofzo.
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal het nu maar voor even laten, want het werkt gewoon nog niet. Misschien straks in de zomer lekker buiten zonder luier laten lopen en kijken hoe het gaat
Kom ik er even achteraan, hier heeft ze al eens op het potje geplast, gaat ook vaak mee naar de wc als ik ga en geeft wel 20x op een dag aan dat ze naar de wc wil. Toen ze een keer geplast had op het potje gaven we daar gehoor aan maar ze doet nooit iets op de wc. Wat is jullie advies, al die 20x op de wc zetten (wat een werk met die luier) of op gezette tijden (en welke tijdstippen dan) haar op het potje zetten?