Dilemma wendagen school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kimmy, 9 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    Mijn jongste wordt half mei 4! Normaal
    Gesproken mogen ze dan 5 halve of hele dagen komen wennen in groep 1. Dus ze zou zijn vanaf begin april tot haar verjaardag ongeveer 1 keer per week mogen meedraaien.

Nu kreeg ik een brief van school dat er na Hemelvaart een nieuwe startgroep komt voor nieuwe kindjes. Ze beginnen dan met 5 kindjes een groep en dan tot de zomer stromen er kindjes in. De huidige groepen 1 zitten aardig vol. In de brief stond dat we konden kiezen om haar vanaf dat moment naar school te doen of haar vanaf haar 4e verjaardag eerst in groep 1 mee te laten doen. Dat zou betekenen dat ze 1,5 week in groep 1 komt en daarna naar een nieuw groepje en een andere juf. Ik twijfel of ik dit wel zie zitten. Anderhalve week is zo kort en dan verandert het alweer. Maar goed in principe had ik er wel op gerekend. De opvang is dan ook gestopt.

Wat zouden jullie doen?

2. tuc

tuc Niet meer actief

ik zou haar in die nieuwe groep doen. Zou geen dilemma voor mij zijn.

3. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik zou er zelf voor kiezen om haar dan in de nieuwe groep te laten beginnen en niet eerst in een groep waar ze niet blijft.

Maar goed, dat moet wel haalbaar zijn voor jullie met de opvang. Ik kan vrij makkelijk snipperdagen opnemen en anders kunnen mijn ouders wel een pasr dagen extra oppassen. Als zoiets voor jullie te regelen valt, zou ik daarvoor kiezen.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Ik zou ook zeker de nieuwe groep kiezen.
    Anders komt ze eerst in een grote groep voor maar 1,5 week.... Lijkt me zeer ongunstig.

Opvang is toch nog wel aan te passen zo ver van tevoren?

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou contact opnemen met de opvang en dat iets langer laten doorlopen, zodat ze gelijk in de nieuwe groep kan starten.

6. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    Ja, bedankt voor de tip! Ik ga morgen gelijk even contact opnemen met Kdv, daar had ik nog niet aan gedacht.

En inderdaad, denk dat het voor haar fijner is starten in de nieuwe kleine groep. Er verandert al zoveel. Al kan ze niet wachten :)

7. tuc

tuc Niet meer actief

hier in de regio kan volgens mij bij geen enkel kdv de opvang langer doorlopen dan 4 jaar, zijn bepaalde regels voor.

Maar goed als blijkt dat je dochtertje het niet volhoudt alle dagen of hele dagen dan zul je toch een oplossing moeten hebben. School is geen opvang immers.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Opvang kan je zo regelen.

Onze oudste ging wennen in groep 1b, hij werd 4 en ging 1 week naar 1b. Toen kwam de voorjaarsvakantie en ging hij naar een nieuwe groep, 1c.
    Dus eerst wennen en eenmaal gewend toen alles veranderde. Hij had hier ook echt last van.

De jongste mocht wennen in 1a, maar ik wist dat de klassen al aardig vol waren en heb de directrice aangesproken. Zij bevestigde dat ze bezig waren voor een nieuwe groep 1. Later bleek deze na de voorjaarsvakantie te starten. Ik heb dus gekozen om direct te starten in de nieuwe groep.

Je geeft aan dat de bestaande klassen al vol zitten. Je kindje zal dan dus moeten starten in een grote groep vol onbekenden en zodra ze een beetje gewend is word ze overgezet.
    Of je kiest voor de rust om te starten in een klein groepje.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier (toch ook een beetje jouw regio ;)) was dat geen probleem. Mijn oudste is ipv bso een week langer naar het kdv gedaan. Van anderen heb ik dit ook gehoord in bv de zomervakantie.

Je zou het ook aan haarzelf kunnen vragen wat ze wil. Wel eerst even check met de opvang ;)

10. tuc

tuc Niet meer actief

sterker nog, ik werkte in de organisatie waar jouw kinderen op een andere locatie zaten toendertijd en bij ons mocht dat absoluut niet...raar toch?

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Vreemd van de kdv's want het kan en mag wel.
    Als jouw kind 2 weken voor de zomervakantie 4 word zal het mogelijk pas starten na de zomervakantie. Of kindjes in december 4 worden en na de kerstvakantie starten ivm alle decemberdrukte. Dan zou je als werkende ouder dus een probleem hebben?

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh ja dat is waar ook. Misschien kon het alleen als je daarna ook bso zou afnemen? Of is het veranderd? Hier ging het om 2011.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dan zou je kind naar de bso kunnen. Maar dat zag ik niet zitten, nog niet eens op school maar wel een hele dag bso.

14. tuc

tuc Niet meer actief

uhh ff denken, toen de oudste 3 werd ben ik gestopt (een week voor dr verjaardag) en zijn is van okt 2008, dus ook 2011.

Over dat later bso afnemen dat kan een verschil zijn, dat weet ik idd niet.

15. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.866
    5.104
    113
    Ik zou voor de nieuwe groep kiezen.

16. tuc

tuc Niet meer actief

dan ging het kindje zoals snoopy zei al naar de vakantiebso, daar werd nl ook "geoefend"

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bso is hier, buiten vakanties om, echt niet de hele dag. Vanaf 15 uur nso en woe/vrij bso vanaf 12.30.
    En dat is in mijn voorbeeld hetzelfde als de situatie van ts. Later, buiten een vakantie om, naar school.

Bso wennen kan dus ook pas vanaf die tijden ;)

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar jij noemde de zomer en kerstvakantie, dan is er dus wel de hele dag bso ;). In het geval van ts inderdaad niet mogelijk.

Oh wacht je had het over de weken ervoor. Dan zou het inderdaad kdv moeten zijn voor een paar weken extra.

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dat schreef en bedoelde ik ja :D
    Daarom quote ik Tuc toen ze aangaf dat het bij haar niet kon, langer blijven op kdv.

20. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Ik zou de nieuwe groep doen.
    Kinderen kunnen als zij 4 jaar zijn gewoon op een kdv blijven, ze zijn namelijk niet leerplichtig. Al kan elk kdv eigen regels hebben maar wettelijk mag het gewoon

Deel Deze Pagina