Hoi allemaal, Mijn dochter wordt eind maart 5 jaar en gaat dit jaar voor het eerst een feestje geven. Nou zaten we eerst te denken, lekker makkelijk om dat in Monkey Town te vieren, maar vind dat toch wel wat prijzig met meer kinderen. Nou zat ik te denken, dan gewoon thuis, maar wat gaan we doen? 1 idee hadden we al, dat is eierkoek/cake/cupcake zoiets versieren en lekker op eten. Cadeautjes verstoppen? Of iets met een dobbelsteen/spel om ze een voor een te openen? Er zijn er hier vast een paar die wel wat ideeën hebben? Hoe beginnen jullie en wat gaan jullie allemaal doen?
Ik zou een thema bedenken en daar dan spelletjes omheen verzinnen. Zo gaf mijn zoon eens een piratenfeestje en moesten ze allemaal piratenspelletjes doen. Met elk spel konden ze een stukje van een schatkaart verdienen. Uiteindelijk konden ze de schatkaart in elkaar puzzelen en de schat opgraven (de schat was een doos met cake en versiersels en wat gouden en zilveren plastic munten die mee naar huis genomen mochten worden). Voor mijn dochter ook zoiets, maar dan in superheldenstijl. Cadeautjes uitpakken: wij hebben een keer slagroomsnoet gedaan. Degene met slagroom in z'n gezicht mocht dan z'n cadeautje geven aan de jarige. En we hebben een keer alle namen op briefjes geschreven en die in ballonnen gestopt en opgeblazen. Steeds mocht dan iemand een ballon lek prikken en diegene die op dat kaartje stond, mocht zijn/haar cadeau geven. Enne, de andere keren ben ik even vergeten .
wij hadden vorig jaar een schattenzoektocht met 6 4-jarigen. We begonnen met een poppenkast waarbij Elsa en Anna (de hit toen ) hun schat van Arendelle was gestolen door prins hans. Maar prins Hans had de schatkaart onderweg laten vallen (die viel dan ook uit de poppenkast) en daarop stond hoe we moesten wandelen om de schat terug te vinden. Onderweg moesten ze sneeuwklavers (lobbes.nl ) volgen die we hadden opgehangen op het parcours dat we gingen wandelen. Dat was echt een hit want iedereen wilde wel eens als eerste een sneeuwklaver vinden en bijhouden. En tussendoor waren er opdrachtjes zoals: schipper mag ik overvaren, een puzzel maken met puzzelstukjes die ze in een veld moesten verzamelen, over kranten lopen, en ook even een fruitpicknik gehouden (lang leve de bolderkar om al het materiaal mee te nemen, maar een buggy zou ook wel lukken lijkt me). En uiteindelijk werd de schat gevonden = klein snoepzakje met zandspeelgoedjes voor iedereen (ook weer lobbes.nl) We hadden wel geluk dat t mooi weer was anders hadden we de opdrachtjes thuis moeten doen en de schat op zolder verstopt ofzo Dit jaar wordt het een allekleuren-regenboogfeestje waarbij op de uitnodiging al alle kleuren weg zijn en ze kleurrijk mogen komen en door opdrachtjes de kleuren van de regenboog terug kunnen "winnen". oa door: - M&Ms te sorteren (zonder er te veel op te eten ) - 5 mensen uit de buurt hun nagel geel te lakken - in de buurt 5 paarse dingen te verzamelen - ... ik moet nog enkele opdrachtjes verzinnen hopelijk heb je wat inspiratie zo, wij vonden het alleszins superleuk om te doen en de kinderen waren mega enthousiast en hebben zelfs 5km gewandeld die dag want door de speurtocht was het zo leuk dat ze niet moe werden
Ik zou die kleuters niet zo snel meenemen naar een ballenbak. We hebben het overwogen, maar durfden het toch niet aan. Te weinig toezicht om ze allemaal in de gaten te kunnen houden, en je bent toch verantwoordelijk. Ik had 2 meiden die heel verlegen waren, dus ook nog de kans dat ze op mijn schoot zouden plakken.. Hier hadden we als thema paw patrol. We hebben ze opgehaald uit school om 12 uur. We hebben ze thuis even op de bank gezet en een aflevering paw patrol opgezet. Wij hebben wat patatjes&snacks gebakken. Ondertussen bleken ze de cadeautjes al te hebben uitgepakt Na het eten ging ze een voor een van tafel om te gaan spelen tot de laatste uitgegeten was. Ze hebben wat gespeeld tot 1 uur en hebben we een spel gepakt. We hadden een paw-patrol variant op ezeltje prikje. Daar hadden ze lang lol mee, en af en toe gingen ze wat spelen. Om 2 uur zijn we cakejes gaan versieren (in ons geval een cake in vorm van hondenbotjes). Ook dat weer deels aan tafel versieren en deels spelend. Daarna dat opgegeten en ze wilden weer verder spelen.. tot ze om 15 werden opgehaald. Dus conclusie: lekker laten spelen als ze dat willen, maar wel genoeg spelletjes achter de hand als ze geen zin hebben om vrij te spelen..
Wat de rest ook al zegt: kies een leuk thema en verzin daar spelletjes bij. Ik vind zelf de feestjes thuis voor de kleuters toch het allerleukst. Toen onze oudste zoon 6 werd (afgelopen november) hebben we een Pokemon feestje georganiseerd. We hebben gewone spelletjes een Pokemon-tintje gegeven: bijvoorbeeld een toren omgooien met een bal, hier hebben we van gemaakt dat een Pokemon trainer goed moet kunnen mikken met Pokeballen. Op AliExpress hadden we allerlei Pokemon spulletjes gekocht om het feestje mee aan te kleden. En ik zou zeker een buitenactiviteit er bij doen. Zo'n groepje kleuters moet ook echt even buiten kunnen rennen. Ik heb voor het Pokemon feestje plaatjes van verschillende Pokemons gelamineerd en in het park bij ons huis verstopt voor een speurtocht. Op het eind nog even een filmpje kijken en een klein zakje met een speelgoedje en wat lekkers mee.
Lekker thuis vieren, cake/cupcake versieren. Cadeautjes verstoppen, spelletjes in thema. Welk thema zou ze leuk vinden? Prinses, superhelden, wilde westen etc Maakt het makkelijker om spelletjes bij te verzinnen. Knutselen is altijd gezellig, doosjes beplakken bijvoorbeeld, of als je dat aandurft koekjes bakken en daarna versieren. Daarna tijd voor spelletjes of buiten spelen. Nog wat lekkers en een kleinigheidje voor mee naar huis. Lijkt me echt een stuk leuker, gezelliger, goedkoper en minder stress dan een binnen speeltuin. Zou ook niet teveel kindjes uitnodigingen.
oei wat staan er leuke dingen tussen, ik ben ook bezig met bedenken voor het kinderfeestje van mn dochter ze word 7.. nu dacht ik misschien lekker een bioscoop pakken met 1 vriendinnetje en als afsluiter eten bij de mac maar misschien is thuisvieren ook wel heel leuk..
Ligt er ook aan hoeveel vaste vriendinnetjes dat ze heeft en het belangrijkste wat ze zelf zou willen. Als je het thuis doet kun je zelf wel veel samen voorbereiden.
ze heeft 1 vast vriendinnetje waar ze echt stapel mee is, beide gek van frozen en veel raakvlakken.. zelf weet ze niet wat ze wil
Hier net het 1e kinderfeestje van de oudste achter de rug. Ze had 4 vriendinnetjes uitgenodigd dus waren totaal met zn 5en. Eerst thuis hier broodje knakworst gegeten, en daarna de kindjes de cadeautjes laten verstoppen die mn dochter dus moest zoeken. Dat was inclusief de broodjes knakworst binnen een half uur klaar haha. Toen in de auto en naar het bowlingcentrum. Uurtje gebowld en ze vonden het echt geweldig. Daar patatjes gegeten en nog even in de speeltuin gespeeld en daarna iedereen thuis gebracht. Respect voor de mama's die de feestjes thuis houden. Ik werd binnen een half uur al gillend gek hahaha dus was blij dat we ergens heen gingen. Nu denk ik ook wel dat als je mooi weer hebt je makkelijker thuis iets kunt doen. Helaas is onze dochter in februari jarig dus je kunt niet uitgaan van mooi weer.
Ik vond de ballenbak echt ideaal! Wij waren wel met 3 volwassenen om toezicht te houden. Regelmatig rondjes gelopen om te kijken waar iedereen was. Ik vond het juist een fijn idee dat ze in een afgesloten ruimte zaten
Hier vrijdag het eerste feestje van de jongste. Net als toen de oudste 5 werd vieren we het thuis. Uit school naar huis lopen (met 8 meiden, met mijn eigen dochters erbij ). Thuis (Frozen) cakejes versieren. Daarna cadeautjes uitpakken. Vervolgens schatkistjes versieren met plaksteentjes, stickers, glitterlijm ed. En daarna lekker spelen, gewoon wat ze willen en ik zorg dat er wat spelletjes klaar staan die ze (grotendeels zelfstandig) kunnen doen als ze dat willen. Dit ook omdat het natuurlijk ook minder mooi weer kan zijn.
Helemaal vergeten dat ik een topic had geopend haha, zit niet meer zoveel op zp als in t verleden. Bedankt voor jullie reacties, ik heb een paar leuke ideeen opgedaan, en ga t lekker thuis doen, niet te lang, niet te moeilijk doen dus, lekker laten spelen, dat kan ik wel aan hahah. Wordt niet echt een prinsessen feestje, ze wil alleen maar jongens en 1 meisje haha.