Afplatting hoofdje met buikligging??

Discussion in 'Baby en dreumes' started by flipflop, Mar 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    Hallo allemaal,
    Ik zit me het volgende af te vragen. We hebben sinds een paar dagen ontdekt dat onze dochter van 6 wkn oud het heerlijk vindt om op haar buikje te slapen. Tegen alle officiele adviezen in vindt ik dit prima:), heb gezien dat ze goed haar hoofdje zelf kan draaien en ze slaapt nog een stuk dieper dan voorheen.
    Ik legde haar hiervoor afwisselend op haar li en re zij te slapen, ook om zo afplatting van haar hoofdje te voorkomen. Ik ben eigenlijk helemaal geen voorstander van rug slapen, maar anyway. Hoe zit het nu met een eventuele afplatting van haar hoofdje? Ik draai haar hoofdje nu wel eens afwisselend naar links en naar rechts, maar heb gezien dat ze zelf toch vaak uiteindelijk haar hoofdje weer naar links draait. Bestaat er nu ook een kans dat haar hoofdje verkeerd wordt afgeplat?????:(

2. Poemi

Poemi Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    2,367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Als een baby een voorkeurshouding heeft bestaat er altijd een kans dat het hoofdje afplat, dit omdat het schedeltje nog 'zacht' is. Dan maakt het niet uit of ze op de buik of op de rug liggen. Ik zou het goed in de gaten houden want het afplatten kan best snel gaan.

3. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Klopt helemaal. En afplatten kan zeker snel gaan. Stijn heeft ook een afplatting rechts. Hiervoor fysio. 3 maanden lang in een zijligkussen en hebben we het zover kunnen krijgen dat hij geen helmpje hoeft. Nu een weekje ziekenhuis (rotavirus) en na 3 dagen waren weer terug bij af. Toen heb ik wel ff moeten huilen hoor. Al die moeite voor 'niks'. De fysio komt straks weer meten, maar hij was 2 weken terug een grensgeval. Nou dan weet ik het nu wel hoor.

Onze eerste zoon is ook een buikslaper. Hij wisselde zelf wel heel goed af met zijn hoofdje. Maar goed, geen één hoofje is recht.

4. misa

misa Niet meer actief

Ik denk dat je met buikligging niet heel snel afplatting krijgt. Maar een voorkeurshouding is op die manier ook niet goed, ivm de ontwikkeling van de nekspieren.

Ik heb hier ook een buikslaper en ben ook niet zo'n fan van rugslapen. Mijn zoontje lijkt soms ook een voorkeur te hebben. Wat hier goed werkt is toch het hoofdje soms bijdraaien naar de andere kant (als hij slaapt). En nog beter: ik leg hem regelmatig andersom in bed (voeteneind zeg maar). Hij kijkt namelijk erg naar de kant waar het licht is. Wie weet kun jij dit ook doen: elke week of paar dagen de boel omgooien. :)

5. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    Goed om jullie reacties te lezen! Ik ben vandaag ook al een paar keer bij haar geweest om haar hoofdje zachtjes om te draaien. Dus dat blijven we dan maar gewoon doen! :) Bedje omdraaien houd ik nog even in mn achterhoofd. Blijft ze teveel naar links kijken dan ga ik dat idd ook doen!!

6. misa

misa Niet meer actief

Succes! Goed dat je het zo in de gaten houdt!

7. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

Apr 25, 2010
    2,998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Hier ook een kleine buikslaper. Ik heb het idee dat hij z'n hoofd wel iedere kant op legt. En als hij meer naar 1 kant legt draai ik het ook wel eens in zijn slaap.
    Zolang je het goed in de gaten houdt kan je een heleboel voorkomen/bijsturen..

8. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    inderdaad allert op blijven.. bij sommige kindjes gaat de voorkeurshouding niet weg, bij onze dochter dus en die heeft nu een helmpje (Was grensgeval ook overigens)

Share This Page