kennen jullie ontwikkelingsgerichtonderwijs?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door jmm, 6 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0
    Kennen jullie ontwikkelingsgerichtonderwijs? gr jmm

2. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0

Er is sprake van een holistische benadering, waarin het gaat om ontwikkeling van de hele persoonlijkheid van leerlingen. Aspecten van brede ontwikkeling, zoals samen spelen en werken, communiceren, initiatieven nemen en plannen maken, redeneren en probleem oplossen)zijn verbonden aan specifieke ontwikkeling van kennis en vaardigheden (zoals uitbreiding van woordenschat, lezen, schrijven, spelling). Verschillende activiteiten worden, waar mogelijk, in samenhang aangeboden.
    De activiteiten zijn betekenisvol. Dat houdt in dat er binnen een themasetting passende sociaal culturele activiteiten zijn waarin interactie plaatsvindt; dat kinderen inbreng hebben in keuze en planning van activiteiten; dat het vooral functionele activiteiten zijn, verbonden aan spel in de onderbouw en onderzoek in de midden/bovenbouw.
    De leerkracht is zelf ook deelnemer aan de gezamenlijke activiteiten. Hij/zij vervult verschillende model-rollen en geeft sturing, daagt uit en begeleidt kinderen in hun zone van naaste ontwikkeling.
    Kinderen construeren hun eigen ‘instrumenten' voor het oplossen van voor hun interessante problemen die om oplossing vragen.
    Er is sprake van een systematisch en hypothetisch leertraject. Er is een plan voor een periode van een aantal weken rond een gekozen inhoud; de leerlingen hebben daar hun aandeel in, zij geven betekenis en zin aan de inhoud; de leerkracht beredeneert steeds vervolgstappen vanuit voorgaande activiteiten en resultaten zodat verdieping en gewenste ontwikkeling blijft plaats vinden.

3. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ja maar niet in real life.
    Ben zelf juf en we hebben veel geleerd over ontwikkelings gericht onderwijs (OGO) op de Pabo.
    Frea Janssen Vos heeft hier ook boeken over geschreven.
    Ik vond het echt altijd geweldig om te lezen hoe dat gaat.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Zou het in de praktijk ook zo gaan?
    Het klinkt bijna meer als groepstherapie.

Wat ik op zich nog niet eens zo heel erg vind.. Maar hoe zit het met aansluiting op vo?
    En wordt er wel gekeken of alle verplichte stof ook daadwerkelijk doorlopen word?

Overigens.. Vraag ik me af wat het doel van je topic is?
    Je stelt een vraag... Zet daaronder een uitgebreide uitleg wat het is.. Dus dat was blijkbaar niet je vraag...
    Maar wat dan wel?

Deel Deze Pagina