persen met plassen is verkeerd toch?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Mamzie, Apr 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hoi allemaal,

Onze jongste zoon heeft autisme en heeft een mentale achterstand. Hij is 4 jaar maar in gedrag en leren is ie 2 jaar ongeveer.
    Hij is nog totaal niet zindelijk.

Hij gaat naar het kdc ( is een dagcentrum voor gehandicapte kinderen ) en daar zetten ze hem 1 of 2 keer op een dag op een vast moment op de wc. Dit als gewenning.
    Als ie plast op de wc dan krijgt ie een compliment en dan mag ie ook de wc doortrekken en zn handen wassen ( dit vind ie heel leuk om te doen namelijk )
    Maar.....als ie dus niet plast dan mag ie niet doortrekken. En dat vind ie vreselijk.
    Met als gevolg dat ie dus heel hard gaat zitten persen om maar een druppel eruit te krijgen. Hij voelt nooit dat ie plast of dat ie aandrang heeft. Maar hij gaat dus op die tijden op de wc zitten en perst net zo lang ( heel hard ) totdat ie dus urine produceert.

Dit lijkt mij een verkeerde manier van aanleren om te plassen......of zie ik dat verkeerd?

We kunnen hem niet duidelijk maken dat ie niet moet persen want hij voelt geen urine in zn blaas schijnbaar dus de drang is er niet.
    Ook met poepen heeft ie geen drang volgens mij. Hij perst nooit. Het is net of de ontlasting gewoon komt. We zien hem nooit persen of gaan verzitten of wat dan ook als ie poept. Hij stopt zelfs niet met zn bezigheden. Dit is altijd al zo geweest.

2. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,165
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik weet niet zeker hoe het met mannen is, maar ik neem aan hetzelfde als met vrouwen. Voor vrouwen weet ik zeker dat persen om te plassen erg slecht is. Je gaat daardoor je bekkenbodemspieren verkeerd gebruiken. Dit zou zelfs incontinentie kunnen veroorzaken (wat je vervolgens met oefeningen voor die spieren weer kunt verhelpen). Misschien een idee om eens met een kinderarts te overleggen?

3. fafa

fafa Niet meer actief

Ow, fout, fout, fout, fout. Je hebt gelijk, persen om te plassen is helemaal verkeerd. Ik zou bij deze aanpak ook not amused zijn.
    Hoe je dit dan wel oplost zou ik ook niet weten. Dus eens met tupp: iemand naar laten kijken die er wel verstand van heeft. Misschien bij de HA vragen om een verwijzing naar een uroloog?

4. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    Bedankt :)
    Binnenkort afspraak met de kinderarts. Dat is zeker nog een punt wat we gaan aankaarten bij haar.

Het rottigste word om het hem af te leren. Geloof niet dat ie het snapt. Ook niet hoe ie dan wel moet plassen.....
    Hopelijk als ie ouder word dat ie het wel kan snappen maar hopelijk in de tussentijd word er niet te veel 'schade' aangericht als ie zo past op de wc elke keer.... :(

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ai lastig ja, ik persoonlijk vond het al knap als Sven op de wc ging zitten om te proberen en dan mocht ie van mij ook doorspoelen, wel of geen plas. Hij vind dat ook zo leuk,

Voor nu zou ik ze hier echt mee laten stoppen om erger te voorkomen.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Het is ook lastig... Eigenlijk moet je juist ontspannen om te plassen.
    Maar leg dat maar eens uit?

Ook als hij mentaal wel 4 was geweest was dat echt een flinke opgave geweest.

7. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

Jul 2, 2012
    2,271
    1,099
    113
    Als je het idee hebt dat hij gaat persen om dan te mogen doortrekken dan zou ik inderdaad bij de leiding aangeven of ze hem niet altijd kunnen laten doortrekken. Dit heeft dan niet het gewenste effect nu. Doordat ze hem dan altijd door laten trekken, heb je ook kans dat hij ontspannen op de wc gaat zitten en dat lijkt me in dit geval belangrijker. Aangezien hij niet 20x per dag naar de wc gaat, lijkt me de associatie van 'altijd doortrekken na wcbezoek' niet zo erg toch?

Share This Page