hoi hoi de titel zegt het al een beetje. onze dochter van 4.5jr wil opeens niet meer de grote boodschap doen op de wc!! sinds 2 wkn is dit echt een probleem aan her worden! want ze heeft heeeel erg de drang en dan moeten we opeens weer mee naar de wc en vervolgens gebeurt er niks omdat het volgens haar heel pijn doet! ze is 2 weken geleden na 4dgn ophouden eindelijk naar de wc geweest en dat was een best wel traumatische ervaring!! Het deed zo erg pijn bij der dat ze alles bij elkaar gilde!! het leek wel een bevalling! Nu durft ze dus niet meer te gaan! Ik heb haar een paar keer na 3 a 4 dgn van ophouding een laxeerpilletje gegeven (die voor kinderen) en dan kwam het wel los maar ook dan was het heeeel erg gillen en zodra dat uitgewerkt was ging ze weer 3 a 4 dgn niet poepen. Ze komt wel elke nacht 3x zeggen dat ze moet en dan moeten wij mee naar de wc, vervolgens gebeurt er niks en zo zitten we maar in de cirkel ik ben echt OP! en ten einde raad. Daarbij ben ik nu 24wkn zwanger en ze is heel bewust dat ze een baby erbij krijgt dus ik maak me nu zorgen dat ze dit doet om aandacht te krijgen! Het toppunt was gisteren nacht, toen heeft ze sinds ze zindelijk is (2.8mnd) weer in der bed geplast. Heeft er iemand tips over hoe dit aan te pakken?? Ik weet nu niet of het een teken van aandacht zoeken is en/of dat het echt pijn doet en dat ze er zo mee zit. Het poepen is zo een issue geworden dat ze tegenwoordig ook moet kotsen als ze aandrang krijgt. Ik hoop echt dat iemand voor mij HET antwoord heeft.
Mijn zoontje had het ook. Hij eet ook heel slecht en laxerende voedingsmiddelen eet hij niet. Hij is door de huisarts onderzocht of er iets ernstigers aan de hand zou zijn, maar gelukkig is dat niet het geval. Toen is hij gestart met lactulose. Daarmee gaat het nu heel goed. Voor nu zou je een klysma kunnen geven, microlax.
Bah wat vervelend. Misschien helpt het als je uitlegt dat als ze het ophoud dat het dan alleen maar meer pijn gaat doen. Mocht ze obstipatie hebben, laat er dan veel drinken. En eventueel naar de huisarts dan krijg je vezels of laxerend middeltje. Kan je er geen beloningssysteem van maken. Elke keer dat ze goed poept krijgt ze een sticker. Hielp hier heel goed om haar zindelijk te krijgen.
Het is geen aandacht vragen dus je moet het wel serieus nemen. Onze dochter had vorig jaar precies hetzelfde probleem, ze is nu 5 1/2. We dachten dat het met school te maken had, niet kunnen gaan wanneer ze moeten tijdens buitenspelen bijvoorbeeld. Waarschijnlijk heeft het 1 x veel pijn gedaan en heeft ze een angst ontwikkelt dat dat weer gebeurd. Ze zit in een vicieuze cirkel, we hebben het precies zo meegemaakt. Veel huilen, verdriet en je kan ze niet helpen. We hebben microlax (klisma) bij de apotheek gehaald op advies van huisarts, maar alleen voor als het echt niet meer ging. Ook kregen we direct Forlax, 2 x per dag 1 zakje en toen ging het wel beter. Dit hebben we 4 maanden gegeven en toen langzaam afgebouwd zonder het er te veel over te hebben, anders kreeg ze weer angst. Het is dus een cirkel waar ze uit moeten komen maar het kan erg lang duren. Slopend is het wel, ik vond het toen het ergste wat we met haar hebben meegemaakt. Het bedplassen en opeens nodig moeten en niet op kunnen houden hangt samen met de volle darmen. Ze kunnen het allemaal niet meer goed voelen en neigen dan naar blaasontstekinggevoel. Zodra het poepen weer op gang komt gaat het bedplassen ook weer over. Probeer rustig te blijven, het is heel traumatisch voor een kleintje. Naar de HA voor Forlax dus! Succes, Charlie
we hebben dat ook gehad.kwam door pijn. we mochten kiezen van HA tussen laxeermiddel die poep zo dun maakt dat kindje niets voelt bij poepen en zijn angst overwint of lidocaine zalf die verdovend verzachtend effect heeft. ik heb de zalf. het werkte goed.
dank je wel voor alle tips! Het is idd 1x goed misgegaan en sindsdien durft ze niet meer. Ze zit echt vast in die cirkel. Charlie ik zit in precies dezelfde situatie als jullie!! "Fijn' dat er iemand is die het ook meegemaakt heeft! Het is echt heel slopend, wat voeding betreft krijg ze echt alleen dat donker bruine (bijna zwarte brood) en heel veel vocht, fruit en groente, maar het is gewoon van de eerste keer dat ze nu niet meer durft. Ik had de huisarts gebeld maar de assistente wilde geen afspraak met me maken :s in plaats daarvan ging ze overleggen of ze naar de "poeppoli" doorgestuurd kan worden :S hoelang dit weer gaat duren is bij mij ook een vraag, want naar mij gevoel had ze beter gister hulp kunnen krijgen dan vandaag! Dit duurt allemaal zo lang! Ik moet om half 2 terug bellen om te kijken wat de huisarts geadviseerd heeft ! Ben benieuwd!
Mja ook al ging het misschien eerst best om aandacht.. Dat het toen zo'n pijn doet.. Zit nu in haar hoofd. Kwestie van hele lange adem nu.. En wellicht via de huisarts iets waardoor ze wel af en toe naar de wc moet en dan kan ontdekken dat het geen pijn doet als je maar gewoon vaker gaat. En veeeeeeeel praten... Boos doen helpt niks. (Al moet ik zeggen dat ik soms weleens zoooo gefrustreerd was dat ik d'r zo weer een luier om had willen doen met d'r 5 jaar ) Denk dat als je naar de poeppoli wordt doorgestuurd dat je ook wel een tijdelijk middeltje krijgt om die tijd te overbruggen.. Ze moet toch poepen tenslotte
Hoi, Wij zijn ook naar de poeppoli geweest maar er was niets lichamelijks aan de hand. De HA kan best forlax voorschrijven. Vraag daar maar gewoon om want volgens de kinderarts van de poli is Forlax een prima middel om dit op te lossen. De darmen worden er niet lui van en het maakt de poep zo zacht dat ze gewoon gaan zonder problemen en het vertrouwen weer terug krijgen. Je kan zelf dan een beetje kijken welke dosering je nodig hebt of om de dag een zakje. Er moet gewoon tijd overheen gaan zodat ze het vergeet allemaal. Dat is alles. Wij hebben ook van alles geprobeerd qua voeding maar dat hielp niet zo veel. Wel gaven we een tijdje actimel op aanraden van de kinderarts. Boos doen helpt niets maar ik weet hoe moedeloos je er van wordt. op die leeftijd weten ze het allemaal beter en je voelt je ook zo machteloos. Een klisma was ze ook zoooo bang voor. Lidocaine zalf hadden wij ook maar hielp hier niet zo veel, deed het er wel op nadat het pijn had gedaan. Veel sterkte en vraag gewoon om wat je nodig hebt. Anders zou ik zeker opstarten met een redelijke dosering lactulose wat je zelf kan halen bij de Etos. Maar volgens de KA is Forlax op die leeftijd toch het beste. Duurt het allemaal te lang dan kan je ook Dulcolax druppels krijgen bij Etos, werkt hetzelfde als klisma en kan je door een sapje doen. Niet te vaak geven. Charlie