Hier een meisje dat erg gehecht is aan haar speentjes. Meerdere dus... Om te zorgen dat ze snachts haar speentje zelf zou vinden, zijn we ons aan gaan wennen om er 3 of 4 in bed te leggen. Met als gevolg dat ze nu slaapt met 1 speentje in haar mond en in iedere hand 1. Vandaar dat wij besloten om de speen af te gaan knippen, zodat ze hem nog wel vast kon houden, als troost (waar een ander kindje een knuffel heeft) . We hebben het een week gedaan. En ze deed het met slapen wel prima -huilde niet extra. Maar de rest van de tijd.... ze leek gewoon helemaal van slag. Niet uitgerust. Anders dan ik gewend was met andere fases. Toen ze weer een heel speentje kreeg, was het met een dag over. Dus tja, wij hebben toen maar besloten te wachten. Kdv leidster zei ook al van; ach, op d'r 18e slaapt ze vast wel zonder . Tja, ik vond het ook sneu om haar nog langer zo te 'pesten' . Tegen haar 2e jaar, gaan we het nog weleens proberen, dan snapt ze het misschien beter. Ze begint nu ook meer met knuffels te spelen (die interesseerde haar eigenlijk nooit) en wat meer daaraan te hechten. Dus misschien kunnen we straks de speen door een knuffel 'vervangen' . Ook niet ideaal , maar beter dan de speen.
Nou vanavond geprobeerd. Ze huilde behoorlijk. Na een kwartier er geweest om haar een aai te geven en proberen te kalmeren. Did not work. Nog eens 10 minuten. Toen zei manlief, zullen we dit maar in de vakantie gaan doen? Haha. Speen gegeven en klaar, ze sliep bijna meteen... He bah, had gehoopt dat het makkelijk was. Maar vanaf maandagnacht gaan we ervoor! Gelukkig doen er meer mee . Ik bouw het liever nu af dan dat ze er nog langer aan went, het lijkt me dat dat het nog lastiger maakt... Heb idd ook wel eens gehoord dat je telkens een groter stukje van de speen afknipt, totdat er niks meer te zuigen valt. Misschien ook een idee???
O jee, onze dochter is nu bijna 1 jaar en heeft bij alle slaapjes nog haar speen (zelfs 3, want er valt er nog wel eens 1 uit bed ondanks het doekje eraan...) Ik vind het niet erg als ze ze nodig heeft om mee te slapen, liever een speen dan een duim.....speen is ook makkelijker te doseren lijkt me ik bedoel die kun je geven of niet, duimpje heb je moeilijker in de hand.... In de wandelwagen en maxicosy heeft ze haar speen als ze moe is.... en verder af en toe overdag als ze moe is of verdriet heeft. Met spelen en zo nooit, dan liggen ze gewoon in haar bedje. maar, ik was eigenlijk niet zo van plan hem af te gaan bouwen, omdat ze hem dus alleen heeft met slapen/moeheid.
@sas26. Haha, je hoeft echt niet o jee te zeggen hoor. Ik zou het bij Emma gewoon jammer vinden als het over 1 of 2 jaar een groot drama wordt om de speen af te leren, terwijl ze er nu nog maar eefjes aan gewend is. Zij krijgt hem ook eigenlijk alleen maar in bed en soms in de auto als we lange einden moeten rijden. Dat is toch ook al wel wat makkelijker afbouwen denk ik...
Nana krijgt alleen haar speentje in bed, en daar moet ze hem ook achterlaten en dit gaat ontzettend prima. De volgende stap zou zijn zonder speentje slapen, maar daar wachten we nog mee tot ze iets ouder is, denk dat we dan de speen in de spenenboom bij het consultatiebureau gaan hangen
Ik had gehoord dat de zuigbehoefte wordt vervangen door gewone honger tussen de 6 en 9 maanden. Vandaar onze keuze voor 9 maanden. En we waren het helemaal zat om 5 keer per nacht naar zijn bedje te lopen om de speen erin te doen. Hij ging zelf niet opzoek, terwijl er een handvol rond zijn hoofd lag.. Mijn jochie kreeg de speen ook alleen voor het slapen. Alleen bij uitzondering (ziekte, erge troost) ook tussendoor.
wij zijn begonnen met overdag dat hij z'n speen niet krijgt aleen als hij moe is mar sommige dagen wil hij m vaker en pakt hij zelf de speen uit de la en als hij m zat is vaak na 10 min legt hij m terug als hij gaat slapen heeft hij de speen in en 10 min later hoor ik dat hij de speen uit bed gooit en dan gaat hij slapen
Hier een speentje in bed en in de auto. In bed zie ik het nog wel zitten. Maar in de auto zonder speentje....pffff dan zijn de ritjes denk ik niet meer zo gezellig. Nu is ze met speen altijd rustig, maar dan niet meer. Of zou ze er dan ook zo aan gewend zijn? Ik zou het ook wel af willen bouwen. Ze is nu 15 maanden.....lastig hoor.
Ik merk dat hij veel troost haalt uit zijn speen, Hij heeft een knuffel-je-speen-knuffel en dat is echt zijn vriendje in bed. Tsja overdag kan hij goed zonder, maar slapen? Ik heb zoiets hij is nog jong, die speen afleren kan ook later, als je het hem meer kan uitleggen. Hij geniet zo van zijn speen, wie ben ik om hem dat nu al af te nemen? Daarnaast heb ik het rond de 9 maanden geprobeerd en pakte hij meteen zijn duim. Hij heeft afgelopen maanden al 4 kiezen gekregen en ik gun hem zijn troost met zijn speentje dan wel hoor! Voor alles komt een tijd.
Ok dochter ligt op bed zonder speen en ik hoor haar nog. Ben benieuwd, ze ligt er net 2 minuten in. Normaal gesproken met speen gaat ze meteen slapen. Zou een 5 minuten regel invoeren maar doe 10 minuten zolang ik haar hoor zoals ze nu jammerd. Bij echt huilen zal ik 5 minuten regel doen. Even aankijken nog.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom jullie van de speen af willen / wilden op deze leeftijd? Puur omdat ze geen zuigbehoefte meer hebben en het om die reden niet meer nodig is? Of om een andere reden? Hier een dochter van een jaar die haar speen alleen met slapen nog krijgt. Ik zie de noodzaak van het laten slapen zonder speen nog niet zo, vandaar dat ik me afvraag wat voor jullie de overweging is?
dochterlief is nu bijna 16 maanden en sinds deze week heb ik hem gewoon ineens weggelaten en ze vraagt er niet om heb hem nog wel in huis mocht ze echt helemaal histerisch zijn en niet meer kunnen stoppen met huilen dan mag ze hem nog wel maar snachts en overdag geen speen meer en het gaat hardstikke goed
Woehoeeee het is gelukt!!! Ze ligt welliswaar in mijn bed nu maar vind dat niet erg. Ze lag eerst 10 minuten te jammeren en werd toch overstuur en wees naar het kastje waar haar speen altijd ligt die naast de commode hangt dus legde haar weer neer maar ze trok dat niet dus haalde haar er uiteindelijk uit en heb haar maar in mijn bed gelegd en viel na nog even jammeren en geklets lekker in slaap. zo79, ben er mee gestopt of ben bezig ermee te stoppen omdat ik het onnodig vind worden en ze begon er ook naar te vragen. Gelukkig nog niet zo erg met stampen en al haha dat kan ze nog niet maar als ik zei, nee geen speen was het wel even piepen. Ook dat snachts wakker worden om die speen en dat terwijl dat ding naast haar lag maar ze te moe was om te pakken ofzo.
Mijn zoon gebruikte de speen alleen om te slapen, maar als hij 's nachts wakker werd, kon hij niet zelf zijn speen vinden. Dus moesten we een paar keer per nacht slapen. Omdat de zuigbehoefte weg was, zou het zonder ook moeten kunnen. En dat kon ook. Daarnaast zie ik in mijn omgeving wat er gebeurd als kinderen langer de speen houden. 1 jongetjes praat nu met 2,5 compleet onverstaanbaar, omdat zijn tong/wangspieren dik zijn van het zuigen. En ook een ander kindje heeft daar last van. Het zuigen aan de fopspeen zorgt voor een onnatuurlijke ontwikkeling van die spieren. En dat trekt wel bij als de speen weg is, maar ik vind het gewoon zonde van de taalontwikkeling.
Moest best lachen om het laatste weetje haha De fopspeen Wist u dat ● de negatieve effecten van het gebruik van een fopspeen niet alleen binnen de eerste vier weken optreden? ● bestaande borstvoedingsproblemen door het gebruik van een fopspeen nog erger kunnen worden? ● de borstvoedingsperiode (er wordt 6 maanden uitsluitend borstvoeding aanbevolen) door het gebruik van een fopspeen verkort wordt? ● kinderen zonder fopspeen minder aan middenoorontsteking lijden? ● problemen bij de ontwikkeling van kaak en tanden vaker voorkomen bij kinderen die een fopspeen gebruiken? ● een fopspeen een ongunstige mondademhaling kan veroorzaken? ● de mondademhaling op zijn beurt eerder tot infecties leidt? ● een mondademhaling een slechte lichaamshouding en rugproblemen bevordert? ● kinderen met fopspeen vaker aan vergrote keelamandelen geopereerd moeten worden? ● logopedische behandelingen bij kinderen die een fopspeen gebruiken eerder nodig zijn? ● de kans op verslaafdheid later in het leven groter is bij kinderen die een fopspeen na het eerste levensjaar gebruiken? ● kinderen zonder fopspeen intelligenter worden? ● kinderen die geen speen hebben gehad later beter zoenen kunnen?
Lekker he zeg. Hier werd er net 1 erg vrolijk wakker en heb dan ook trots een dansje met haar gedaan.
hier nog even niet gestopt met de speen, meisje is ziek. zodra het weer beter gaat gaan we de speen afleren. missmom, ik moest heel erg lachen om dat onderste zinnetje, als je geen fopspeen hebt gehad kun je beter zoenen, ik zal het eens aan mijn man vragen