wanneer verandert de volgorde van de dag?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by sunnybaby, Jan 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    Het is misschien een beetje onduidelijk geformuleerd in de onderwerpregel, maar mijn vraag is dus de volgende:

Mede op advies van het consultatiebureau heb ik een vaste volgorde aangehouden van slapen-eten-spelen-slapen, etc.
    Nu lees ik vaak dat oudere baby's/peuters na de lunch een middagslaapje gaan doen. Dan ga je dus na het eten slapen. Vandaar mijn vraag: wie hield ook eerst de volgorde slapen-eten-spelen aan en wanneer en hoe veranderde je dat?

En wat hier eigenlijk ook mee te maken heeft: als er een slaapje vervalt, hoe ziet het ritme er dan nog uit?

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Wij hielden ons aan deze volgorde vast. In het begin heel strak en na een paar maanden steeds losser en losser. Hoe ouder het kindje is hoe flexibeler, is mijn ervaring.

Tot een maand of 9 sliep mijn zoontje 3 x per dag. De wakkere periode werd steeds langer zodat er met 9 maanden de late middag slaapje af ging en de 2 slaapjes iets naar achteren verschoven (10 - 12 uur en 15 - 17:00 uur). Dit hield een tijdje aan en met 15 maanden is hij overgegaan naar 1 slaapje. Na de lunch om 12:30 uur ging en hij gaat hij naar bed tot een uur of 15:00 - 15:30 uur. Dit gaat ook vanzelf. Je merkt dat je kindje steeds langer wakker kan zijn.

Als ze ouder worden is het over het algemeen niet nodig hoor om een hele vaste ritme aan te houden. Dan draaien ze gewoon mee.
    Het is lastig om te zeggen wanneer dat niet meer nodig is. Dat merk je denk ik zelf aan je kindje.

3. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

Oct 8, 2009
    641
    0
    0
    hoi
    ik heb in het begin ook dat ritme aangehouden.
    in de loop van de tijd blijft je kleintje steeds langer wakker en maakt dus minder slaapjes.
    Dan wordt ga je vanzelf eigenlijk die ritme een beetje veranderen en kun je flexibeler zijn hierin.
    zo is het hier
    8.00ontbijt en spelen
    9.30 naar bed
    10.30/11.00 uit bed, tussendoortje, spelen / boodschappen doen
    12.30 brood en melk
    13.30 naar bed
    tot 15.00uur uit bed, tussendoortje, spelen etc.
    17.00 eten
    18.30 bad
    19.00 fles en naar bed

en dit is zo eigenlijk elke dag wel het zelfde. alleen de lengte van haar slaapjes wisseld nogal, soms slaapt ze smorgens lang en de andere keer smiddags wat langer.
    maar je ziet wel dat ik regelmaat en ritme erin.

Je veranderd het ritme zodra je kleintje dus langer op is en minder slaapt...
    hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord???

Share This Page