We zijn bezig met poging 3 speen afleren. De 1e keer ging best goed, langer spelen, maar wel slapen. Door oorontsteking zijn we helaas weer naar de spaan gegaan. (thx manlief ) De 2e keer ging moeizamer, toen was daar op eens broertje, waardoor hij erg moest wennen.. Teveel in een keer dachten wij?! Nu poging 3, omdat hij aan zijn keel en neusamandelen wordt geholpen en hij geen speen mag!!! Dit gebeurt volg. donderdag. We hoorden dit gister dus zijn meteen begonnen. De avonden gaan goed. Gister middag, 2uur gespeeld en kattekwaad uitgehaald. UIteindelijk vam 3-4 geslapen. Hij lag er om 1u in. Vanmiddag weer 2 uur gespeeld en kattekwaad (lees zijn hele inhoud van de kast lag in de kamer). Toch speen gegeven, omdat we vanmiddag dansles hebben en hij echt even slaap nodig heeft. Hij slaapt normaal wel 2,5uur of maken hem na 2,5 uur wakker... Hij heeft de speen trouwens alleen in bed. En hij slaapt in een groot bed waar hij zelf uit kan en ook zeker gaat. Iemand tips voor onze aap??
spenen allemaal weg doen. niet steeds weer een excuus zoeken om toch maar weer die speen te pakken. hier gewoon gezegd; je bent nu een grote jongen en alleen babies hebben spenen.' de eerste paar dagen ging slapen wat moeizamer en vroeg ie ook naar zijn speen, maar elke keer gewoon weer herhaald dat ie een grote jongen is en nu zijn we al 3 weken speenloss en gaat prima
oh en als je steeds weer voor elk wissewasje toch de speen gebruikt (ah het is zielig nu, hij MOET slapen, hij is niet lekker) dan krijgt je zoontje steeds tegenstrijdige signalen en snapt ie er niks meer van, hij begrijpt nog niet waarom het de ene keer wel mag en de andere keer niet. gewoon consequent blijven, hoe moeilijk ook. hier helpt het altijd om tegen mezelf te zeggen als zoonlief bijv. verdrietig of overstuur is om wat voor reden dan ook (behalve als ie zich heeft pijn gedaan); 'hij heeft geen pijn, hij is veilig, even doorbijten!'
Bedankt voor je reactie. Overdag is eigenlijk ook minder erg, dan gaat hij er maar op tijd in 's avonds.. Het is inderdaad wat verwarrend zo. We gaan ervoor, hij ligt nu weer te slapen zonder speen!
Helemaal eens met Sweetmarije. Alle spenen weggooien en NOOIT meer geven. Duidelijk zeggen dat je ze weg doet, dat spenen voor baby's zijn en dat hij al groot is. Blijf dat herhalen, je moet echt even doorbijten. Hier ook na de 2e verjaardag van de ene op andere dag geen speen meer gegeven, paar dagen wat huilerig maar was heel snel over en daarna heeft ze er nooit meer naar gevraagd. En niet zoals je nu doet, dan eens wel geven en dan weer niet, dan snapt je zoontje er niks meer van, dat vind ik echt zielig...
Nou zielig vind ook weer wat lomp hoor. Is een tijdbestek van half jaar dat we het hebben geprobeerd. Eerder dat wij te snel toegeven misschien... Maar ik denk alles behalve zielig dat hij hem toch krijgt. Hij huilt er overigens niet om, maar slaapt de middagen nu niet. Wel sneu dat hij dan chaggie is en zichzelf in de weg zit. Dat vind ik dan weer zielig (omdat WIJ willen dat hij de speen afleert)
Het is heel lastig. Wij zijn nu bezig om hem echt enkel en alleen in bed te geven. In eerste instantie heel lastig omdat hij er steeds naar vraagt. Soms ben je dan echt zo ver dat je denkt 'ik geef hem maar, dan ben ik van dat gejengel af.' Maar na twee dagen al ging het veel beter. En die nachten? Die vind ik helemaal niet erg. Ik heb volgens mij tot mijn vierde ofzo 's nachts een speen gehad. Ik praatte met twee jaar al hele volzinnen en met mijn gebit is ook niks mis. Dus mijn mening is: als hij hem alleen 's nachts nog wil, waarom niet. Het is natuurlijk lastig omdat hij de speen dadelijk gewoonweg niet mág. Een vriendin van mij had dit ook met haar kindje en wonderwel leverde het totaal geen problemen op.
Maak het leuk en gezellig! Hier zijn de speentjes weg gegeven aan een pasgeboren baby van een vriendin. Ruim van tevoren hebben we het besproken. In de tussenliggende tijd mocht ze de speen zo vaak pakken als ze wilde. Toen het kraambezoek was afgesproken heb ik een paar speentjes getekend en daar plakte we iedere dag een sticker op.We hebben een mooi doosje versierd en het was een groot succes. Enorm trots, wel een paar keer gevraagd waar de speen was maar herinneren aan de baby was voldoende. Ze kreeg wel bij thuiskomst een cadeautje. Even in het kort wat hier werkte: - ruim van tevoren uitleg geven - een doel bedenken voor de speen - de speen zelf laten weggeven (en dus ook geen reserve in huis) - je kind nog een paar dagen de tijd gunnen om te laten genieten/afscheid te nemen van de speen - een cadeautje (knuffeltje of pop die kan huilen met speen) Goed ik denk even met je mee voor leuke opties: - speen aan purk opsturen (las ik op dit forum, geweldig. Dat kindje kreeg zelfs een brief terug) - speen inleveren aan de kassa bij aankoop van een grote jongenskussen, grote jongensknuffel, verzin het maar
We hebben hier een babybroertje die geen speen wil!! Daar op in gespeeld, maar dat maakt hem niet uit, dan pakt hij zijn speen wel (piepkleintje dus) Die spenen zijn het huis al uit. Hij heeft ook alleen snachts en overdag met slapen een speen. De nachten gaan goed!!! Slaapt wat later in, maar wel gewoon door. De middagen niet. Hij gaat gewoon 2 uur spelen. Vandaag gezwommen, wordt hij altijd erg moe van, maar nee niet geslapen!!! Aan de ene kant denk ik dan, van zijn middagslaapje afstappen?! Maar hij gaat van de een op andere dag van 2,5uur slaap naar niets. Kan dat zomaar?! Met eten was hij wel jengelig en zei zelf ook beetje moe!! (hij mag dan vaak even op de bank liggen) Hij heeft 'vroeger' wel eens spenen zomaar weggegooid die kapot waren. Maar snapt niet dat ze dan ook echt weg zijn. Nou we zien wel even wat deze week brengt. Maar ik ben zoals bovenstaande, ook niet tegen een speentje in bed. Als hem dan genot geeft in bedje. Dus als de situatie niet zo geweest was, had ik gewacht tot hij het wel allemaal een beetje begreep. Nu net 2 jaar...
Voor ons was het 'stoppen met foppen'-boek van Difrax de gouden tip. Te bestellen via de website. Niet heel duur, maar ontzettend leuk opgezet en zonder een centje pijn van de speen af. Er zit een beloningssysteem met stickers bij. Elke dag een verhaaltje + opdrachtje en aan het einde mag je de speen opsturen en krijg je een troostmuis (knuffeltje). Tip: stuur de troostmuisbon wat eerder in en verstop de envelop. Want als de speen in de brievenbus zit, moet er natuurlijk wel meteen een muis volgen.
Hier bijna hetzelfde gedaan. Ze heeft haar speentjes gegeven aan een vriendin van mij die zwanger is onder het motto ' spenen zijn voor babies' . Samen ingepakt en de volgende dag gegeven. Ging supergoed!!! En dat terwijl mijn dcohter een speenverslaafde was. Ze bleef de hele nacht fanatiek doortutten. Daarom wilden we het nu echt stoppen, want we hebben het idee dat haar tandjes daardoor al wat naar voren staan.
Hier is ze nu net 2 en ze slaapt net een maandje door. Hier wachten we dus nog even. Straks als de baby er is, lijkt me ook niet zo geschikt. Ik weet niet of de baby een speen krijgt, liever niet. We zien wel wat een geschikt moment is, wil 'm in elk geval voor haar 3e eruit.
bij ons is de "SPENENFEE" langs geweest (van te voren voorbereid) en die neemt je speentje mee en ruilt het voor een kadootje. En inderdaad dan ook zorgen dat er nergens meer eens speen te vinden is.
Gister hadden we een lange autorit waarbij hij in slaap viel. En na een vrij druk weekend, viel hij op t kdv vandaag zonder problemen in slaap. hopelijk zet het door, donderdag is zijn operatie al... ;(
Ik ben van plan om komend weekend een stukje van de speen af te knippen. Dan merkt ze dus dat de speen kapot is en dat ze zonder moet gaan slapen.....we zullen zien!! Laatst was ze ziekjes en toen vond ze het ook niet fijn met speen slapen want die deed auw..... Maar goed, daarna weer lekker verder gegaan met de speen. Dus nu zo maar eens proberen. Nou ja proberen, hoe dan ook is de speen dit weekend verleden tijd!! Al hoop ik wel dat dit goed zal gaan met slapen.......vind het zelf toch ook wel beetje spannend Maar gegarandeerd komt de speen niet terug!
Ik heb er ook over nagedacht om de speen kapot te maken. Ik heb het niet gedaan omdat ik haar graag 'afscheid' wilde laten nemen. Buiten dat heb ik een erg slim kind dat mij ongetwijfeld door heeft. En dan? Maakt mama ook mijn knuffel kapot? Nee, ik durfte het niet aan!
Wij hebben ook veel succes gehad met het stoppen met Foppen boek (difrax). het beloningssysteem met de stickers werkte erg goed en ook het zelf door knippen van alle speentjes en ze daarna opsturen naar Zoezoe de speentjes fee. Ze heeft na het doorknippen en opsturen nooit meer naar de speentjes gevraagd. Echt een wonder vonden wij dit. We hadden toch wel op wat zware nachten gerekend. Succes.
Hier nog steeds geen middagslaapjes, maar snachts geen problemen. Helaas voor mij dus geen rustmoment meer overdag. Maargoed, verder gaat het wel goed dus...
Zo hebben wij het ook aangepakt, nu twee weken geleden en het gaat prima, de eerste drie dagen probeerde hij de speen nog wel, maar vond het echt niet lekker en gooide 'm vervolgens met een zwiep uit bed Nu heeft hij het niet eens meer over zijn speen. Succes
Hier 2 maanden geleden ook gestopt met de speen. Ze heeft hem zelf in de prullenbak gegooid en er daarna niet meer om gevraagd! Want prullenbak = speen echt weg!