Hier ook radicaal gestopt. Gister samen de spenen in de vuilbak gegooid en 's middags en 's avonds zonder gaan slapen. 's Middags heeft hij heel even geschreeuwd om zijn speen, maar was daarna vlug in slaap gevallen. 's Avonds zei hij zelf dat ie zonder ging slapen. Vannacht heel even jammerend wakker geworden, maar is ook zelf weer in slaap gevallen. Is nog maar een dagje natuurlijk, maar begin is hoopvol! Had ik niet verwacht omdat hij er nogal aan gehecht is. Hij had er ook 2. 1 in de mond en 1 in de hand. Kreeg ze vanaf 6 maand ook enkel ;s nachts.
Zo´n afbouwsystreem met stickers zwaren wij ook mee begonnen (het stoppen met foppen boek van difrax) maar dat vond ik op een gegeven moment echt te lang gaan duren...ze moest volgens het boek op een gegeven moment overdag haar speentjes laten slapen en dan snachts mocht ze ze wel hebben. Nou datr werkte bij haar dus echt niet want ze wist dan dus dondersgoed dat ze nog niet weg waren en gilde er het hardst om. En ik vond het juist een perfect oplossing met de pop want ze kon nu zelf beslissen wanneer ze het moment pakte om haar speen door te knippen en kreeg zij als beloning daarvoor dus die mooie pop. En je moet dan natuurlijk wel doorzetten en niet na 2 dagen weer de speen gaan geven want dan slaat het geven van de pop inderdaad nergens op...het is als beloning bedoelt en dan moet je natuurlijk niet weer terugvallen maar gewoon even doorzetten ook al lijkt het op dat moment echt heel moeilijk. Hier gaat het inmiddels echt hardstikke goed ze vraagt er nooit meer naar terwijl ze toch echt verslaafd was aan haar speentjes!
Ik had wel eens iets gelezen over op een pedagogische manier een speen af te leren. Het kind het mee laten inpakken in kadopapier en dan aan iemand geven. Mijn zoon vond dat Opa hem wel verdiende, hij is gek op zijn Opa en Opa was al een beetje oud. Wij ingepakt in het mooiste papier wat hij kon vinden. Met Kerst aan Opa gegeven. Ging allemaal heeeeel erg goed.... totdat we thuis waren. Kind zo overstuur, zo hadden we hem nog nooit gezien. Wij mijn ouders maar gebeld (23.00 uur), ze hoorden hem zo huilen dat ze hem uit medelijden maar zijn komen brengen. We hebben hem een tijdje met speen laten doorlopen, totdat er een tante kwam (met een paardengebit hihi en strenge ogen). Zij heeft hem van zijn speen af geholpen. Hij was helemaal overtuigd van haar gebit (ze begon er geluukig zelf over) dat hij nooit meer een speen heeft aangeraakt. Nu begint de baby met duimen, tja en je duim... die geef je niet zomaar aan je oude Opa he
Mijn zoontje is pas net zonder speen (3,5 jaar). Was er nooit echt mee bezig geweest, maar nu ging zijn speen kapot en dat vonden we wel een mooi moment om te stoppen. Had niet gedacht dat het zo makkelijk ging! Ik heb gewoon gezegd dat hij kapot was gegaan omdat hij toch ook eigenlijk al veel te groot was voor een speen. Eerste avond wat moeizaam, daarna geen probleem meer. En hij was er echt helemaal verzot op! Volgende dag natuurlijk wel even een cadeautje gegeven als beloning.
Heb niet alle reacties gelezen. Sam heeft hem aan sinterklaas gegeven. Ze was toen 3.5 en mocht er alleen maar mee slapen. Had niet gedacht dat ze het echt zou doen. We hadden van de buurtvereniging een sinterklaas middag. Heb het die dag denk ik wel honderd keer aan haar gevraagd, maar ze wilde hem echt geven in ruil voor een kadootje. Ze gaf alle spenen die we hadden af. (naderhand we ff terug gevraagd aan piet) We hadden wel samen afgesproken wat er ook gebeurd we geven hem niet terug. Maar ze ging eigenlijk best goed slapen. Ze zocht er even om en zei toen oja klaas en piet spanje. Vanaf dag 1 zonder mopperen gaan slapen. Nu zei ze laatst fiepie vragen aan sinterklaas. hahah waar dat nu ineens weer vandaan kwam. Ze is nu al zolang zonder.