Ik heb 'm nog nooit zijn speen gegeven als hij driftig of boos is. Ik ben daar best wel streng in: driftbuien zijn nergens voor nodig en dan mag hij gewoon even afkoelen op z'n stoel. Als hij er heel erg in blijft hangen, dan is dat eigenlijk altijd omdat hij oververmoeid is (zoals gisteren toen hij op het KDV was geweest en daar maar 3 kwartier had geslapen over de hele dag....), en dan probeer ik hem af te leiden tot het tijd is om te eten en naar bed te gaan. Maar dan bereik ik ook wel mijn eigen grenzen, hoor, en dan moet ik heeeel vaak tot 10 tellen
Dat is hier dus ook, mocht ze eens driftig zijn dan negeer ik dat en afleiden helpt dan prima. Verder gaat het hier nog steeds heel goed, vanmiddag toen ze ging slapen vroeg ze 1x om haar speen maar ik vroeg haar gelijk: waar is je speentje nu? Zegt ze: bij de paashaas! Ik weer: en aan wie geeft de paashaas jouw speentje? Zij: aan alle kleine babietjes, c.harlotte is een grote meid! Morgen 1e keer kdv, ben benieuwd hoe het daar zal gaan!
druif, ik heb met driftbuien nog nooit een speen gegeven. Ik vind driftbuien (tot op zekere hoogte) ook niet erg. Kinderen moeten hun emoties kunnen uiten. Het moet natuurlijk niet te lang duren, maar het is wel goed om het eruit te gooien. Eerst had ik het wel bij verdriet/vallen ofzo, hoe moet dat dan, maar automatisch vroeg ze om haar knuffel, dus dat probleem loste zichzelf op gelukkig. sisa, fijn dat het zo goed gegaan is. En allemaal nog vrij makkelijk ook zo.
Ja inderdaad, ik had een waar drama verwacht... en moet je nou zien, 1x 15 minuten jammeren en het was klaar!
Hier is de speen altijd alleen maar voor slapen geweest, dat is dus het enigste (en gelijk moeilijkste vrees ik) wat ze moet afleren.
Driftbuien mogen, natuurlijk!! Maar soms, als ze niet zo goed uitkomen of lang aanhouden, bijvoorbeeld tijdens het winkelen of bij het avondeten als hij eigenlijk erg moe is dan helpt die speen als een tierelier! Dus ja, misschien verkeerde actie van ons om daar ooit mee te beginnen, maar nu het volgende probleem: afleren: hoe doe je dat!!??
@sidmick: wij hebben een rustig moment gekozen en dat ging gewoon prima, kan bij J ook zomaar toch, wie weet?! @druif: misschien vanaf nu de speen alleen nog geven tijdens slapen, zodat hij daaraan al went? Misschien vaker tot 10 tellen dan maar dan ben je al een eind op weg... Hier vandaag ook kdv dag, prima geslapen daar zonder speen, zonder huilen, ze lag alleen een kwartier kletsen in bed... Vanavond thuis heeft ze er voor het eerst helemaal niet meer om gevraagd!