Hallo, Mijn dochtertje van net 2 krijgt de speen als ze gaat slapen. Het wordt eigenlijk alleen gebruikt om in slaap te kunnen vallen (ze krijgt verder geen flesjes meer) nu is t zo dat ik het probeer af te leren, maar ze begrijpt het niet en kan er ook flink om huilen. Ze slaapt nu ook veel moeilijker en blijft er toch iedere x naar vragen. Enerzijds denk ik, waarom moeilijk doen en gewoon niet weer een speen geven zodat zij ook lekker kan slapen want ik zelf als drukke moeder heb ook mijn rust hard nodig. Anderzijds denk ik dat ze nu veel te oud is voor de speen. Sowieso kreeg ze m enkel bij t slapen gaan, overdag mocht echt niet. Ik twijfel nu heel erg of ik t alsnog geven moet voor t slapen gaan of niet. Het is een meid met heel veel pit dus ze kan er zeer driftig van worden. Graag jullie mening
Ik denk dat je moet beginnen met uitleggen waarom jij vindt dat ze te groot is voor een speen, en dat vooral eerst een tijdje herhalen terwijl ze de speen nog krijgt. Als ze dat een beetje oppakt dan ga je samen overleggen wat je met de speen gaat doen die ze bijna niet meer nodig heeft. Sommige kinderen laten hun speen achter voor Sinterklaas, of de Kerstman, of de Paashaas, in ruil voor een cabdeautje, maar dn zit je nu in het verkeerde seizoen. Je kunt voorstellen de speen in een enveloppe te sturen naar een baby die 'm nodig heeft. Of je verzint een verhaal over de spenenelfjes die de speen meenemen als je 'm niet meer nodig hebt.
Een vriendin heeft rond die leeftijd de speen aan twee luchtballonnen gedaan met een kaartje en kreeg een week later post uit Duitsland terug, daar was hij gevonden. Zelf heb ik het na een vakantie gedaan, dat de spenen daar zijn gebleven voor de baby's op vakantie. Het heeft een paar nachten slaaprust gekost (mijn man heeft de eerste nacht op een gegeven moment nog een keer een speen gegeven,'die vond het zielig), maar de volgende dag was het gejammer al Een stuk minder erg. Ze was toen nog net geen twee (22 maanden). Ze snappen het dan al heel goed hoor, maar het handigste is om een moment te kiezen dat je zelf ook een paar dagen vrij bent (bijv nu met hemelvaart of Pinksteren), dan is het minder erg dat je wat vaker wakker bent, want ze zullen het wel even laten weten dat ze het er niet mee eens zijn...
Mijn dochter had de difrax speen. In oktober had ze het in haar mond en ineens had ze haar speentje door midden gebeten. En dat was de laatste speen van haar. Ik vertelde er is geen speentje meer en ze dacht er niet meer aan. Dat was makkelijkx Succes
Moeilijk he afleren? Ik heb het ook weleens geprobeerd en dan lag ze gewoon tot 2 uur in de nacht te huilen!! Daarmee gestopt en gedacht ik wacht wel tot ze et beter begrijpt en dan maak ik er een verhaaltje bij en een cadeau ofzo als ze het goed doet Maar mevrouw heeft haar speentje zelf weg gedaan en gaar duim gepakt. Dat is natuurlijk ook niet wat je wilt want helemaal moeilijk af te leren (duim nog steeds blijkbaar in mijn slaap hihi)
Van de tandarts heb ik begrepen dat het helemaal geen kwaad kan als een speentje wordt gebruikt enkel bij het in slaap vallen. Tot 4 is het geen probleem. Dus vraag je jezelf af waarom je haar te oud vindt?
Hier hetzelfde gehoord van de tandarts, pas als ze gaan wisselen moet de speen eruit tot die tijd kan het verder geen kwaad dus ik wacht ook tot ze oud genoeg is om het echt te begrijpen, Ze krijgt hem overdag ook niet (vaak "jat" ze de speen van haar broertje om effe 3 minuten te sabbelen en dan krijgt hij hem terug ) Maar 's nachts heeft ze er echt wel behoefte aan.