Speen afleren

Discussion in 'Baby en dreumes' started by mizz, Mar 21, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mizz

mizz Actief lid

Nov 15, 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze nachten zijn over het algemeen problematisch. Onze dochter wordt minstens 5x wakker. En meestal is het omdat ze de speen kwijt is. We beginnen er een beetje aan onderdoor te gaan. Vanaf 6 maanden hebben we de speen afgebouwd tot alleen tijdens slapen. Dit ging meteen goed. Nu wil ik dus eigenlijk ook 's nachts van die speen af. Maar.. hoe pak ik dit nou aan? Ze is trouwens 1 jaar geweest..

2. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Bij ons ook precies zo gegaan. Hij is nu anderhalf en krijgt ook vanaf 1 de speen allen bij het slapen. Sinds een paar weken gooi ik een paar extra spenen in zijn bedje en is het probleem minder geworden.
    Ik durf het niet aan om nu al de speen af te leren, die strijd ga ik later wel aan, als hij dit soort dingen beter kan begrijpen (speen opsturen naar sinterklaas ofzo --> verhaaltje eromheen verzinnen).

3. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mijn dochter was echt speenverslaafd en liep de hele dag met de speen

ik heb elke keer een stukje extra van die speen afgeknipt totdat alles afgeknipt was en toen wilde ze hem niet meer... heb het wel rustig aan gedaan dus van het begin van het eerste stukje afknippen tot het eind dat alles eraf was heeft zeker wel anderhalve maand tussen gezeten... dan kon ze er rustig aan wennen

4. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Interessant! :) Het zachte gedeelte afgeknipt? Dan kunnen ze er toch helemaal niet meer op zuigen? Hoe oud was ze toen en hoe ging het inslapen?

5. mizz

mizz Actief lid

Nov 15, 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het zou inderdaad makkelijker zijn als ze het begreep. Maar dat duurt voor mijn gevoel nog wel een jaar en dat wil ik nou net niet. Het afknippen is ook een leuke tip, bedankt, ga ik onthouden. Ik denk dat ik ga beginnen met overdag speenloos te slapen

6. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

Nov 16, 2009
    3,000
    10
    38
    noord-brabant
    Dit zou ik niet doen ivm eventueel verstikkingsgevaar als er stukken los laten!!

Je zou ook aan een speenknuffel of doek kunnen denken, dan vindt ze hem zelf gemakkelijker.
    Als je het af wil leren: gewoon niet meer geven en eventueel een kadootje bij goed gedrag? Werkte hier goed, maar dat was met ruim 2 jaar

7. mizz

mizz Actief lid

Nov 15, 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze gaat gewoon niet zelf op zoek.. dat is het probleem. Ze wordt wakker, huilend, merkt dat ze haar speen niet meer in heeft, maar slaapt volgens mij gewoon. Heb ook al tig spenen in haar bed gestopt en ook geprobeerd ergens aan vast te maken, maar dat vindt ze weer irritant. Tsja. Vanmiddag geprobeerd met middagdutje. Met het slaap trainingsysteem, om de 5, 6, 8 en 10 minuten gaan troosten. Viel uiteindelijk zonder speen in slaap en heeft nog nooit zo goed geslapen overdag. haha. Vanavond weer geprobeerd en dit keer hoefde ik maar 2 keer te troosten. Ze is nog niet wakker geweest. Dus ik heb hoop dat het goedkomt.

Vinden jullie het zielig dan met 1 jaar? Ik ergens wel een beetje. Omdat ze nog zo klein is. Maar lichamelijk gezien heeft ze het ding niet nodig en ze heeft ook nog een lievelingsknuffel waar ze niet zonder kan. Dus qua troost hoef ik het ook niet te laten. Het is meer het doorbreken van een gewoonte. Ach, onzekere moeder hier denk ik. Haha

8. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

Aug 20, 2011
    4,507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Mijn zoontje slaapt sinds 2 weken door!
    Ook 'speen-probleem'.
    Z'n speen niet zoeken als hij 'm kwijt is snachts ;).
    Toch doekje eraan gedaan.
    Op z'n borst dat doekje met speen.
    En ja hoor, hij vindt 'm nu wel zelf en doet 'm zelf in z'n mondje en slaapt verder...en zijn mama nu ook!
    Wat een verademing!! :D

9. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mijn dochter was zo verslaafd dat ze gewoon op het stompje ging zuigen, echt bizar.... Ze was bijna 2 jaar toen ik begon. Het inslapen ging goed want ze zoog dus op het overgebleven stompje haha. Toen dat stompje steeds verder eraf geknipt, eens in de paar dagen een stukje verder. Tot alles eraf was! Toen laten zien dat de speen kapot was en samen weg gegooid :) ze heeft 2 dagen een beetje gezeurd maar het viel me echt hartstikke mee!

10. SDonya

SDonya Niet meer actief

Hoe kan er een stuk loslaten dan als je er normaal een stukje af knipt?

11. mizz

mizz Actief lid

Nov 15, 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou we zijn gisteren begonnen en vannacht heeft ze in 1 ruk geslapen tot 5.15. Toen werd ze wakker van de honger want ze wilde gisteravond niet eten. Na een fles zonder mopperen weer gaan slapen tot 8 uur! Vanmiddag met middagslaapje ook nauwelijks zeuren en gewoon lief gaan slapen. Zou het dan echt zo makkelijk gaan?

12. klavertje4

klavertje4 Bekend lid

Jun 15, 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    Geen ervaring met speen afbouwen hier dochter nooit een gehad ook nooit geduimd dus nee ik vind niet zielig vanaf 1 jaar al geen speen meer. Fijn dat zo goed gaat hoop dat zo makkelijk blijft

13. Tamar86

Tamar86 Lid

Jun 30, 2014
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed gedaan zeg!! Hoop dat het zo goed blijft gaan!

14. Lovely123

Lovely123 Fanatiek lid

Nov 28, 2013
    1,249
    228
    63
    Leiden
    Fijn dat het goed is gegaan!

Ik denk dat wij hier ook maar langzaam gaan beginnen met afbouwen.
    Mijn dochter is bijna 7 maanden en op een slechte nacht moet ik er soms wel 10(!) x uit voor de speen.
    Dodelijk vermoeiend:(

Share This Page