Speen bij borstvoeding: wel/niet en vanaf wanneer?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door ikkie97, 21 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Ik heb op de 'cursus' borstvoeding 'geleerd' dat je de eerste 4-6 weken beter geen fopspeen kan gebruiken ivm wat ze noemden de tepel/speen verwarring.

Wat is jullie ervaring, vanaf wanneer gebruikten jullie een speentje? Wel direct vanaf het begin of later pas, en vanaf wanneer dan?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Niet alleen vanwege tepel speen verwarring, maar ook voor jou als moeder, voor honger signalen te missen. Een kleintje hoort de eerste weken heeeel veel aan de borst, om het uur of elk uur en 's avonds een paar uur achter elkaar heel veel beetjes drinken ( clusteren ) is heel normaal. Stop je er op die leeftijd al een speen in, dan loop je 't risico dat je borstvoeding niet goed op gang komt. Je kan de zuigbehoefte dan nog prima aan de borst stillen.

3. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Bij onze zoon hebben we de speen gebruikt na 6dagen. Hij had zo'n enorm zuigbehoefte dat ik wel de hele dag met m aan de borst kon zitten. De borstvoeding liep goed en herkende de hongersignalen al vrij vlot.
    Hij heeft nooit last van tepel speen verwarring gehad.
    Maar kan me voorstellen dat iedereen zijn eigen keuze daarin maakt. Mijn borstvoeding liep perfect en hij hapte na 3x oefenen al perfect aan dus nergens om me druk over te maken...

4. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik heb de 'fout' gemaakt om mijn zoontje tijdens de 2de nacht een speentje te geven. De dag erna snapte hij niets meer van het aanhappen..... :( Gelijk met de speen gestopt en opnieuw goed gaan oefenen. Na een dagje lukte het weer.
    Het kan misschien ook meegespeeld hebben dat ik op de 3de dag heel erg last kreeg van stuwing dus dan is aanhappen al moeilijk.

Na 2 weken weer een speentje geprobeerd, want de zuigbehoefte was zo groot en toen lukte het wel. Ik heb toen een 'kers model' gebruikt, dat is een rond speentje, niet zo'n afgeplatte. En lijkt het meest op de tepel.

5. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Als het niet nodig is, niet doen. Anders idd pas vanaf een week of 4-6.

6. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Wij hebben de speen vanaf een week of 3 gegeven. Hier ging het allemaal goed. Mijn zoontje had op het begin een hele grote zuigbehoefte. Maar door hem steeds de borst te geven kreeg hij veel krampjes, waardoor hij nog meer borst wou.

Gelukkig geen speen borst verwarring gehad en uiteindelijk heeft hij 21maanden de borst gehad.

7. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Krampjes kun je ook verhelpen door steeds de 'leegste' borst aan te bieden, de melk die daaruit komt wordt min of meer á la minute gemaakt en is lekker vet en dat is goed voor de darmen.

8. Marise

Marise Fanatiek lid

10 apr 2009
    1.588
    1
    0
    Voor ons was dat echt een onzin theorie. Hier een speen al sinds de eerste week en de borstvoeding liep als een trein. Voeding genoeg en meneer had enorm veel zuigbehoefte. Ik ben geen type dat 'steeds' met een kind aan de borst wilde lopen. Dus wat ons betreft echt een uitkomst.
    Heb wel gekozen voor de dentalversie speen.

Ieder zijn eigen keuze daarin. Ik vind niet dat het per definitie verkeerd is om een speentje te introduceren in de eerste weken.

9. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    hier met 3 weken, krampjes werden heel heftig, maar bleek ook verborgen relfux te hebben, en zo kon hij zn pijn erop afzuigen, overigens heeft ie maar tot 8 mnd ene speen gehad, en vanaf 5 wkn kreeg hij medicijnen tegen de relfux, en gebruikte de speen alleen paar min om in te slapen, meeste savonds, overdag had hij hem nooit "zomaar" in....maargoed zijn zuigbehoefte was ook niet echt groot, dan gaf ik gewoon de borst

10. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier ook een speentje na een dag of 8..

11. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    hoi, wij hebben een speentje gekocht na een week of 6. ze zat steeds op pink te zuigen. soms zo lang dat je pink helemaal gerimpeld was. we hadden toen een combi speen gekocht van difrax. geen tepel/speen verwarring gehad. met een week of 6 ook geklofde melk uit flesje gehad (avent) en dat ging ook prima.
    heb ruim 6 maanden bv gegeven en geen nadelen ondervonden van de speen. terwijl ik er eerst niet aan wilde tenzij ze t echt nodig had. nu heeft ze geen speen meer. ze zat er alleen nog maar mee te spelen ipv te zuigen.

12. Nummer 10

Nummer 10 Actief lid

2 feb 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier met een week of 3 a 4 een speentje gegeven ivm grote zuigbehoefte.
    Borstvoeding liep toen prima en ze heeft geen problemen gehad.

Speentje heeft ze tot een maand of 8 a 9 gebruikt, toen wilde ze niet meer. Ze heeft tot anderhalf jaar borstvoeding gehad (en viel vaak aan de borst in slaap, dus om in te slapen had ze geen speen nodig...)

Dus ik denk dat je de situatie moet inschatten. Is je borstvoeding goed op gang? Hapt je kindje probleemloos aan? Geef je genoeg voedingen op een dag? Wil je kindje daarnaast nog veel zuigen? Dan kun je denk ik best een speentje proberen. Zeker als je anders steeds met een pink in het mondje zit.

13. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Hier pas toen ik weer ging werken, ze zal een maand of 4 zijn geweest. Had tegen m'n man gezegd dat hij maar moest proberen of ze er troost bij vond................ze leurt nog met het stomme ding ;)
    Ze heeft een jaar lang BV gehad maar d'r 'doppie' kan ze nog steeds niet missen. Tot onze grote verbazing want wij zijn beide echt die-hard duimzuigers geweest, en we dachten dat zij dat ook wel zou gaan doen, nee: speenverslaafd (maar alleen thuis, toen ze klein was namen we hem nog wel mee maar dat hebben we vrij snel afgeschaft)

14. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    inderdaad, kijk het gewoon aan. Niet elk kind heeft er ook behoefte aan. (mijn nichtje bijvoobeeld) Ik zou ze zeker ook nog niet gaan kopen. Laat eerst de borstvoeding op gang komen, heb je echt het idee dat de baby er behoefte aan heeft, is eht vroeg genoeg om wat te kopen. En houd het geleerde in je achterhoofd, dan ben je alerteer op problemen, en kun je meteen ingrijpen. succes!

15. anja89

anja89 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Hier na een week zo'n beetje, Milan had zo'n grote zuigbehoefte dat alleen de voedingen aan de borst niet voldeden qua behoefte.
    Was ook een beetje bang voor de tepel/speenverwarring maar hier geen problemen gehad.

16. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    Beau kreeg een speentje de 2e nacht al...in het ziekenhuis
    geen problemen gehad

17. djennes

djennes Bekend lid

24 apr 2012
    823
    29
    28
    Vrouw
    Thuis mama
    Rsn
    Fleur kreeg op de 2e dag al de speen, omdat ze heel onrustig was en een enorme zuigbehoefde had. En de bv liep als een trein.

Deel Deze Pagina