Ik weet niet zeker welke fles ik als eerst moet vervangen. Ik geef de fles van 7.00 uur sinds vanochtend met pap (bambix) dus geen fles meer maar een bord pap. (of kan ik nog beter de fles aanhouden?) 9.30 fruit 11.00 fles 15.00 fles 17.30 groente 19.00 fles ik wil graag brood introduceren maar hij slaapt elke keer tussen 11 en 15.00 uur? hoe doen jullie dit? of moet ik hem na de pap van 7 uur wakker houden en dat hij dan slaapt van 9 tot 12? ik legde hem na de fles van 7 uur altijd terug en dan was hij om 9 uur half 10 wakker. als hij dat slaapt van 9 tot 12 zit dit in de tijd van het fruithapje. is dit dan een goed schema; 7.00 pap 180+6 + bambix 9.00 fruit 12.00 brood + fles 180+6 en dan afbouwen en brood opbouwen 15.00 fles 17.30 groente 19.00 fles 180+6 + rijstebloem ik wordt er gewoon zo onzeker van, want ik zie dat veel mensen de fles van 3 uur vervangen door sap/water +koekje, maar hij eet bij ons nog niet echt harde dingen en water/sap vindt hij ook nog niet zo lekker, wat zouden jullie doen? En als je thee geeft is die dan lauw of koud?
Zoƫ krijgt dit: 07.00 / 07.30 fles 180 + 6 met bambix 10.30 fruithapje ongeveer 100 gram met wat water in tuitbeker 12.30 fles 200 cc met evt een broodkorst als ze nog wil 15.00 / 15.30 heel klein beetje fruit met een halve liga met wat water in tuitbeker 18.00 groente + aardappelen/rijst ongeveer 100 gram 19.00 /19.30 fles 180+6 met bambix Volgens mij zit je wel goed met je schema. Je kan eventueel de middagfles tzt afbouwen als je zoontje dat wil. Thee geef ik nog niet, maar kan volgens mij wel lauw gegeven worden. Succes!
Oh ja, ik verkruimel driekwart van de liga met het kleine beetje fruit en de rest van de liga houdt ik vast terwijl ze het in haar mond doet en erop sabbelt. Dit vindt ze leuk en lekker.
Het schema van mijn dochtertje (bijna elf maanden) is nu ongeveer het volgende: 7.30 - Pap (bordje of fles) 8.45/9.00 fruithapje met een beetje drinken (water of lauwe thee) 9.30-11.30 slapen 12.15 brood met een fles melk na (zit wel vaak een half uur tussen) 13.30-15.00 slapen 15.30 Tussendoortje (rijstwafel, fruit of broodkorst) met drinken 17.30 avondeten 18.30 fles voor het slapen gaan Ze zit al een hele tijd op ongeveer dit schema, hoewel ze in het begin om 15.30 nog een fles kreeg. Voor mij is het trouwens wel moeilijker om te spelen met de tijden omdat mijn zoon gewoon naar school moet en zij dus ook in dat ritme mee moet gaan. Mijn dochter vind het lekker om voor het slapen gaan nog een flesje te krijgen, ook de fles na haar brood voor haar middagdutje. De fles om vier uur vond ik heel makkelijk te vervangen, zelf ben je dan ook vaak bezig met eten koken of wat dan ook, de kleine is lekker actief en heeft niet zoveel behoefte aan het rustgevende effect van het flesdrinken. Wat je ook kan doen om de fles van 15.00 te vervangen is een fruithapje te geven. Verder werkt bij mijn dochter een rijstwafel of een broodkorst heel goed. Een kinderkoekje (hard) e.d. vind ze helemaal niets (heeeeel soms een lange vinger). Water (gewoon laten wennen), lauwe thee of een sapje (diksap of roosvicee) erbij. succes
@ TS: Het is juist heel goed om de pap van een bordje te geven. Is goed voor de mondmotoriek en zo leert hij gelijk van een lepeltje te eten. Prima dus! Ik zou zeker niet overgaan naar pap in fles. Verder zou ik toch al eerste proberen de fles van 15.00 uur af te bouwen. Dat hij daarvoor in de plaats nog niet zo heel veel drinkt is niet zo erg en ook niet vreemd. Hij kent tenslotte alleen melk en moet wennen aan ander drinken. Je kunt ook standaard wat water bij het fruit aanbieden en vergeet ook niet dat er in fruit ook vocht zit, dus dat krijgt hij natuurlijk ook binnen. Verder zou je hem als middagtussendoortje eens een klein rijstewafeltje aan kunnen bieden. Die worden makkelijk zacht als hij erop sabbelt en zou hij dan met niet al teveel moeite weg moeten kunnen krijgen. Oh, en ik zou in de laatste fles voor het slapen gaan 's avonds geen rijstebloem toevoegen. Is niet echt nodig en sommige kindjes gaan er minder goed van slapen als ze met zo'n volle buik naar bed moeten. Gewoon alleen een flesje melk voor het slapen gaan is ook prima. Voor wat betreft het slapen: ik begrijp dat hij nog maar 1x per dag slaapt? En dan van 11.00 - 15.00? Geef hem dan gewoon om te beginnen een broodkorst na de fles van 11.00 uur, dan introduceer je voor nu op dat tijdstip brood. Als hij dan straks echt een broodje kan gaan eten kan je het misschien een half uurtje/3 kwartier rekken, zodat je om 11.30 uur een broodje eet. Je zou natuurlijk ook kunnen proberen of hij over wil naar 2 slaapjes, de eerste bijv. om 10.00 uur de eerste, maar ik denk dat de kans groot is dat als hij dan niet moe genoeg is hij niet gaat slapen.
Ik wilde vooral voorkomen dat er veel eetmomenten bij kwam dus ik heb de fles van 12 uur langzaam vervangen door groenten en af en toe een stukje brood. Met 7 maanden ga ik om 12 uur een boterham met 100 ml melk en ging de fles van 16:00 er langzaamuit omdat er om 18:00 alweer groenten op het menu stonden. vanaf 6 maanden: 8:00 papfles (als je geen tijd hebt voor een bordje dan is vooral een papfles reuze handig. Die mondmotoriek kunnen ze ook prima op andere manieren leren) 12:00 1/2 fles, groenten daarna rest fles (indien nodig) 16:00 fles 180/6 19:30 fles 180/6 7 maanden 8:00 papfles 12:00 boterham + 100 ml melk 16:00 150 ml melk 18:00 warme maaltijd 19:30 150 ml melk 8 maanden 8:00 papfles 10:30 gewoon drinken + fruit 12:00 boterham + 100 ml melk 16:00 gewoon drinken + tussendoortje 18:00 warme maaltijd 19:30 120/4
Deze schema hadden wij ook met 7 maanden. Hoe bedoel je dat ie geen harde dingen eet> Hij krijgt toch fruit en groente? En dadelijk ook brood, deie is ook 'hard'? Ik zou hem rond 15uur een broodkorstje geven om op te sabbelen, of misschien een bakje yoghurt?
yoghurt vind hij ook al best lekker, heeftie ook al eens gehad, fruit is gewoon gepureerd dus ook vloeibaar. Net brood geprobeerd en sommige stukjes gaan wel goed en de meeste spuugtie weer uit na erop gesabbeld te hebben, hoop maar datie het snel doorkrijgt hij heeft liever alles vloeibaar geloof ik haha
Dat is gewoon kwestie van wennen. De bedoeling van bijvoeding is om je kind te laten wennen aan vaste voeding (dus niet aan vloeibare) zodat hij kan eten op het moment dat ie deze voeding echt nodig heeft. Echt nodig is ergens tussen 9 en 12 maanden. Ik zou persoonlijk dus vrij snel beginnem met de overstap van vloeibaar naar groffer, dus groffer prakken enz. CB adviseert ook om met uiterlijk 8 maanden de baby te laten oefenen met kauwen, om de mondmotoriek te treinen. Maar dat doe je al met brood. Op deze leeftijd maakt het echt niet uit HOEVEEL hij binnenkrijgt van bijvoeding, maar meer HOE en WAT hij eet. Het is beter om nu nadruk te leggen op wennen aan structuur en smaken enz. en de hoeveelheid even los te laten.
Dit was ons schema toen we naast groente ook fruit zijn gaan geven: 7:30 fles 10:30 fruit 11:30 fles 15:00 hap 15:30 fles 19:00/19:30 fles Maar helemaal vanzelf ging het over naar 3, al vond ik 4 ook nog wel fijn voor een tijdje. Nu is dit ons schema geworden: 7:30 fles 10:30 fruit 11:30/ 12:00 fles 15:00/15:30 rijstewafel en water 16:30/17:00 warme hap 19:00 fles Gaat heel goed!