Goedemorgen, Onze zoon is geen ster in slapen, al vanaf het begin niet. Hij heeft een periode van een week of 6 doorgeslapen, maar na ongeveer 5 maanden was dat over en kwam hij weer voor een voeding. Nu is vanaf die periode mijn man door de weeks niet thuis ivm baan in het buitenland en zijn we gestopt met inbakeren. Daarna heeft hij ernstige astmatische bronchitis gekregen, tandjes, weer ziek en nu verlatingsangst en eenkennigheid. Bovendien heeft hij de afgelopen weken leren kruipen en staan. Uiteindelijk komt hij nu zo'n 6x per nacht en krijst dan ook echt. Aangezien ik zelf niet aan mijn rust toe kwam en dat me minder geduldig maakte, hebben we hem weer bij ons op de kamer gelegd. Bij ons in bed is hij het meest rustig. Dat vind ik op zich geen probleem, maar ik wil wel voorkomen dat hij straks ieder half uur komt. We hebben hiertoe ook besloten omdat we 2 verhuizingen in 1 maand tijd voor de boeg hebben en we hem niet nog meer stress willen meegeven. Als hij wakker wordt, dan huilt hij dus niet gewoon. Ik kan hem dus ook niet even laten huilen, want hij is helemaal overstuur. Hij neemt dan een aantal slokken, soms meer en valt weer in slaap. Als hij een keer wel gewoon huilt/narrelt, dan laten we hem wel gewoon liggen. Hij krijgt nog steeds op verzoek, maar op werkdagen krijgt hij na het aankleden, dan kolf ik leeg voor tussen de middag (+/- 50 cc), krijgt hij 's middags een bakje griekse yoghurt dat hij soms wel en soms niet opeet, dan uit mijn werk vóór het avondeten en dan voor het slapen gaan (+/-19 uur). En dan gaat hij rustig in zijn eigen bedje slapen tot een uur of 9 en dan begint de ellende van om de 2/2,5 uur. Op vrije dagen (4 in totaal en achter elkaar) krijgt hij vaker BV, zo'n 2/3 keer extra overdag. Hij is nu 71 cm en 8530 gram, allebei net iets onder gemiddeld, maar mooi in verhouding. Verder zijn al regelmatig zijn oortjes gecheckt, soms wat geïrriteerd, maar paracetamol brengt geen verandering in zijn slaapritme. Het maakt ook niet uit of hij veel/weinig bijvoeding heeft gekregen en of hij veel/weinig heeft geslapen overdag. Ook eerder/later naar bed maakt niet uit. Wat mij wel opvalt, is dat hij meerdere kaakbewegingen maakt, voordat hij doorslikt en dat het eigenlijk zelden is dat hij iedere kaakbeweging slikt, maar of dat wel of niet normaal is, weet ik niet. Belangrijk is wel om te weten dat hij altijd vrolijk is overdag, lacht de hele dag en huilt eigenlijk nooit, behalve in krijsmodus als hij moet slapen. Lang verhaal, maar wat ik eigenlijk wil weten, is of Hugo nog voldoende heeft aan mijn BV of dat hij toch KV bij moet krijgen. Dat wilde ik eigenlijk niet, maar als dat verbetering brengt c.q. een stabiele situatie, dan sta ik daar voor open. Alvast bedankt.
hoi nee hoor, niet over het hoofd gezien, maar er stonden zoveel vragen open, en op een gegeven moment was ik zelf moe ! Dank voor je uitgebreide verhaal. Dat is handig om de situatie in te schatten. Jullie hebben heel wat meegemaakt met elkaar zeg! Dat is een heftige tijd geweest, en dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Baby's kunnen heel wat verstouwen, maar zijn ook gewoon gevoelig en moeten de prikkels die ze krijgen verwerken. Dat doen ze meestal s nachts, dan zijn ze onrustig, huilend of krijsend. Het beste medicijn is dan: mama's borst. Ik vind het heel logisch dat Hugo door alle dingen die hij al heeft meegemaakt s nacht s onrustig is. Veel baby's van deze leeftijd slapen s nachts niet door, en willen graag getroost worden met slokjes uit de borst. Dit is het beste wat je kunt doen dan. Niet alleen voor Hugo, zijn zelfvertouwen, jullie hechting maar ook voor je eigen nachtrust. Prima om hem bij je in bed te nemen, dat geeft het meeste rust voor iedereen. Hij groeit goed begrijp ik, volgt zijn eigen lijntje, dat is prima. er is geen reden om over te stappen kunstvoeding. Integendeel, hij heeft nu juist de troost en de nabijheid van jou en je borst nodig. s Nachts eruit om flessen te gaan maken zal op dit moment alleen maar stress opleveren voor iedereen. Door hem nu te koesteren, bij je te houden en te laten slapen en te voeden s nachts, creeër je een veilige basis. Daar zul jij en je man en Hugo allemaal profijt van hebben. Probeer bij te tanken op momenten dat het kan en zoek ook voor jezelf ontspanning ( keertje sporten, de stad in, koffie met een vriendin). En bijvoeding is in dit stadium precies wat de naam zegt: BIJ voeding, de meeste calorieën zal Hugo nog uit jouw melk halen. Blijf wel aanbieden, het zal vanzelf wel toenemen. Succes en bij meer vragen hoor ik het graag weer. Mirjam
Hoi Mirjam, Bedankt voor je reactie. Geeft niets, maar dacht dat jullie hem per ongeluk over het hoofd hadden gezien, want jullie worden flink geraadpleegt! Fijn dat het me sterkt in het gevoel dat er niets mis is met mijn melkvoorziening. Had zelf ook wel het gevoel dat het meer emotioneel is, omdat hij niet altijd wil drinken 's nachts, maar wel bij me wil zijn. Ik grapte nog dat ik vaker een topic hierover moest aanmaken, want hij slaapt nu overdag ook weer redelijk, hetzij met mij naast zijn bedje als hij in slaap valt. Prima, geen probleem. De nacht blijft moeilijk voor hem. Vannacht kwam hij om bijna 23 uur en wilde daarna niet meer terug, dus lekker op zijn zij tegen me aan genomen en zo werden we om 3 uur wakker. Domme mama, die hem probeerde op zijn aankleedkussen tussen ons in te leggen...dikke keten dus, grappen en grollen. Na een uurtje gelukkig weer slaap en toen heeft hij nog even lekker geslapen tot 7 uur. Merk wel dat eraan overgeven veel beter is, voor hem, maar vooral ook voor mij. Hopelijk blijft het steeds beter gaan.
hoi goed dat je probeert om je eraan over te geven, dat geeft veel meer rust voor jou, en dat merkt hij ook weer. Mirjam