Speen en duimen vragen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by piccolina, Jul 27, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik wil graag weten van dames die babys al wat groter zijn en die ook duimte en speen hadden hoe het nu gaat en waren er problemen en op welke gebied dan? Was het lastig af te leren of ging kind het zelf afbouwen? Was bij iemand baby die beide deed?

Hier vanaf geboorte enorme zuigbehofte. Ze had dan vrij snel een speen.
    De speen gebruiken we dus veel als ze huilt in box, wieg, kinderwagen, op schot, gelijk na flesje etc.
    Speen: Bij slapen gaan geven we speen ze halt het vaak zelf uit maar daarba stekt ze het ook zelf in. Soms geef ik speen wil ze niet (lippen op elkaar niet los te krijgen). De speen valt vanzelf eruit na 5-10min

Duimen: Ik denk rond 2mnd ze begon duimen maar ze zuigt er niet op ze legt het in mondje en zo valt in slaap. Ze zuigt aan haar handjes dan als ze wakker is. Soms legt ze andere vinger dan duim in mond of paar maar meestal toch duim. Doet alleen als ze huilerig is en in bed de slaap niet kan pakken.

Duimen en speen: dat doet ze ook soms gelijk geen iedee hoe maar bij slapen geef ik speen ze steekt duim ernaast en zo blijft liggen.

k weet dat ik speen moet afbouwen vanaf 3mnd zeggen tandartsten, andere zeggen 6mnd. Waneer is het en hoe? En moet ik het doen gezien dat ze ook duimt?
    Hoe zorg ik dat ze duimt niet maar ook speen minder gebruikt of belangrijkste is niet duimen en speen komt vanzelf??

2. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Speen afbouwen met 3 of 6 maanden? Nooit van gehoord. Lijkt me ook vrij lastig als ze nog een enorme zuig behoefte heeft. Als je nu de speen weg haald dan zal ze hoogstwaarschijnlijk helemaal over gaan op duim. En dat is nog lastiger te stoppen.
    Hier is kleine al snel gaan duimen. Zodra speen eruit viel.
    1 voordeel, hoefde er nooit meer uit om speen terug te doen.
    Nu is ze 2 en ze duimt nog steeds. Veeeeel.
    Als, ze moe is, verdrietig, als er iets spannends is, tijdens slaap, tijdens tv kijken.
    Aleen afleiden helpt iets. Maar je kan hem er niet elke minuut uittrekken. Dan word je gek en ze doet hem toch weer terug. Pleister erop gedaan maar die trekt ze er af. Echt een verslaving. Duim is af en toe gewoon kapot. Er is wel een vies spul te koop wat je erop kan smeren maar dan moeten ze iets groter zijn.
    Ik laat het even zo.
    Ken genoeg duimers die geen tand en spraakproblemen hebben.

3. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Over 3mnd zei tandarts van ons, over 6mnd zei cb en logopedist ze tot 2.5 jaar. Maar dat ging en over duimen en over speen. Ze zien daar geen verschil zeg maar.

Hier dus niet zo dat ze heftig duimt of heftig speen nodig heeft. We zien speen als makkelijke manier haar even stil te krijgen.. Als ze duimt dan zuigt ze niet erop ze wil gewoon zo te zien iets in mond hebben. Als ze slaapt dan geeft ze niks nodig duim valt zelf uit en speen ook.. Daarom dacht ik dat misschien kan ik nu beginnen met afbouwen tot het ergen wordt. Of tenminste duimen afbouwen dan?
    Lastigste is dat ze de meeste tevreden als haar duim samen met speen in mond ligt gelijke tijd..

4. Koon

Koon Niet meer actief

Mijn zoontje ging duimen rond 3 maanden en met 8 maanden was dat ineens weer klaar. Speen was toch fijner denk ik.
    Afbouwen met 3 of 6 maanden? Succes! ;)
    Hier wordt voorlopig nog niets afgebouwd. Jawel trouwens, het tutten overdag doen we nauwelijks meer. Alleen nog de speen in bed. Mijn zoontje snapt ook dat hij na het slapen in bed moet blijven, gooit hem er zelf in haha.

5. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Tja ik dacht niet dat het ook lukt afbouwen maar ik wilde ervaringen horen inderdaad hoe het bij andere gaat en of duimen was gestopt en hoe heftig het was en of ik nog hoop heb dat ze toch niet gaat duimen later heftig.. Vind het vies en geen gezicht. Deed niemand trouwens van ons in de familie en geen duim en geen speen..

Ze doet het ook ze houd koordje van speen vast en kan zelf get terug insteken als ze wil. Ik moet zeggen dat stel ik breng haar naar bed, ze is tevreden en niet huilerig gaat ze zo liggen met speen en na 5 min is die uit en nooit meer in dan. Als ze huilerig is dan begint ze in bed met een hand duimen met andere speen vasthouden. Dan duurt het wat langer maar duim is zeg maar haar red middel bij heftige onmogelijk in slaap te vallen met duimt ze us sneller stil dan speen.
    Ik moet toegeven dat we het geven zelfs als ze stil is om te voorkomen dat ze begint huilen

Duimen is zoiezo slechter zo te lezen overaal dan speen toch?
    Dan denken jullie dat ik haar duim moet steeds vervangen door de speen bijvoorbeeld?? Dat deed ik paar kerenen dat gaat goed op zich alleen ben he dan extra lang bezig zeg maar

6. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

Nov 13, 2011
    1,338
    0
    0
    NULL
    NULL
    mn zoontje heeft tot ongeveer een maand of 11 de speen ook beneden in de box e.d gekregen.
    Vanaf een maand of 11 alleen in zn bedje met slapen.
    Zo doen we dat nog steeds, ik ben ook voorlopig niet van plan om dit af te bouwen. Als we dat zouden doen dan zal het 1 groot drama worden.
    Hij is nu bijna 2 en we gaan de speen pas met het slapen weg halen als ik hem er een soort mee kan omkopen. maar dat zal hij nog niet snappen.
    Met omkopen bedoel ik bv iets uitzoeken bij speelgoed winkel en 'betalen' met speen. Heb om me heen gehoord dat dat heel goed kan werken dus dat willen wij tegen die tijd ook gaan proberen.
    Nu zal die methode nog niets worden.

en wat tandproblemen betreft met speen en duimen....
    Ik heb zeer maar dan ook zeer lang geduimd tot mn 11e jaar.
    Heb nooit een beugel nodig gehad.
    Mijn ene broer heeft ook geduimd en had wel een beugel nodig
    Mijn andere broer heeft niet geduimd en ook een beugel nodig.
    Dus tja zeg het maar...

Vls mij is dan duimen/speen niet per definitie slecht voor het gebit hoor.

Kan me wel voorstellen als je kindje een speen heeft en nog niet/ tot nauwelijks praat dat de speen daar een bijdrage in heeft.

7. Maia

Maia Niet meer actief

Fleur duimt. Dat is in de loop van de tijd minder geworden en nu doet ze het alleen als ze echt erg moe is of verdrietig. A
    Maar we hebben er niet veel aan gedaan, alleen overdag aangeven dat duimen in gezelschap voor zo'n grote meid niet netjes is. En wat ze in haar bed doet, maakt mij niet zoveel uit.

Tim heeft een speen en niemand die mij heeft gezegd hem nu al af te bouwen. Nu heeft hij hem overdag amper nodig, alleen met slapen en ik zie wel of dat minder wordt of dat we hem tzt ook bewust moeten laten stoppen. Zolang hij het nodig heeft vind ik het best.

8. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Hier vanaf 11 maanden de speen alleen nog in bed gehad en volgens mijn tandarts is duimen of spenen geen probleem tot 4 jaar en dan kan je beter ermee stoppen of afbouwen. Dan worden de tanden gewisseld en komen de grote tanden langzaam door. Dan is het beter om ervan af te zijn.

9. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik denk ook niet dat het standaart slecht is of zo misschien meet kans op. Maar duimen schijnt slechter te zijn dan speen.
    Waroom 3-6mnd adviseren ze afbouwen speen heb ik gelezen omdat in die mnd zuigbehoefte sterk mindert en ze makkelijk af kunnen wennen.. Ik heb ook liever speen dan duim bij haar speen kan ik ook kapot doorsnijden en na dag is het vergeten...
    Duim is lastiger.

10. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Duimen is lastiger af te leren, dat klopt.
    Ik zou nu echt niet afbouwen. Aan je verhalen te lezen heeft ze echt behoefte. Mijn dochter is nu 8 mnd, met 4 maanden hoefde ze m alleen nog 's nachts. Nu is ze er superblij mee als ze m onderweg bij zich heeft. In het ledikantje pakt ze m zelf. In de maxicosi zit ie aan een spenenkoord.

11. kersje

kersje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    1,594
    1
    36
    Noord-Holland
    hier weigerde zoonlief (gelukkig) de speen. hij is vanaf zijn geboorte een fanatieke duimelot geweest.......... tot hij tanden kreeg ;)

12. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,150
    3,026
    113
    Nederland
    Hier in het begin een speen. Ze vond m vies maar pakte hem gelukkig wel. (Moest wel vaak lopen omdat se hem uitspuugde)

Met n maand of 3 zag ik haar duimend in bed liggen. Ik heb geprobeerd steeds de speen te geven als ze haar duim pakte maar na 2 dagen maar mee gestopt.

Ze word heel rustig van duimen en doet het alleen als ze haar slaapknuffel vast heeft. Ik vind het goed zo. Wanneer we ermee stoppen gaan? Wanneer zij er klaar voor is :)

13. moradora

moradora Fanatiek lid

Mar 6, 2013
    1,310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    hier een speen gehad vanaf geboorte tot bijna 3 jaar.
    eerste 1,5 jaar mocht ze hem wanneer ze wou daarna afgebouwd tot in bed en wanneer ze heel moe was en in de auto.
    dat ging goed tot net na 2e verjaardag. toen zat ze in zo'n sprong dat ze er veel behoefte aan had overdag ook. dus gegeven. met sinterklaas hebben we de speentje aan de babypieten gegeven toen was ze 2jr 10mnd.

ik zou het echt niet veel eerder afwennen. zolang het maar alleen snachts is en bij moe zijn. ik was anders bang dat ze zou gaan duimen (doet ze nu soms) ik duimde ook en kon dit pas echt afwennen toen ik een beugel kreeg op mijn 11e. en we hadden alles geprobeerd om me eraf te krijgen.

14. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

oooo die is echt steengoed! Die ga ik onthouden voor tzt :D:D

15. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

May 21, 2011
    2,278
    1
    0
    Hier bij dochter ook een speen gebruikt vanwege de zuigbehoefte (kreeg flesvoeding). Alleen als ze erom "vroeg" dus als ze aan het jengelen, mopperen of huilen was. Als ze in slaap viel meteen de speen eruit en 's avonds voor de nacht zonder speen in bed, ging heel goed.
    Vanaf een maand of 5 verminderde haar zuigbehoefte heel sterk en had ze die speen een stuk minder nodig. Met 6 maanden was ze er eigenlijk wel klaar mee. Rond die tijd hebben we ook haar knuffel geïntroduceerd, maar die heeft ze eigenlijk alleen maar in bed.
    De enige plek waar ze nog een speen kreeg was pp het kdv, maar dat was om te voorkomen dat ze van alles in haar mond stopte, vooral buiten.

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nog nooit van gehoord, dat je al bij 3 of 6 maanden zou moeten afbouwen. Duim of speen maakt verder voor de tandjes zelf niets uit: beiden even slecht voor de stand van de tandjes. Aanleg speelt daarin wel mee: sommige kids kunnen duimen of spenen wat ze willen en houden altijd keurige tanden, andere kids hebben bij weinig duimen al scheefgroei.

Ik zou er nu iig echt nog niet aan denken. Duimen leer je nu toch echt nog niet af, (hoe zou je dat uberhaupt willen doen bij een baby ;) ?).

17. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Debbie 81 mss een leuk idee om van de speen af te komen

Meegeven aan zwarte piet in de winter, voor de babypietjes?
    Of mss vrienden in de omgeving, speen voor de nieuwe baby?

18. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Maar er zijn dus wel babys die duimde maar toch na 1jaar niet meer dus ik heb nog hoop dan dat het vanzelf afwent..,
    Speen ga ik da niet afwennen was zoiezo niet van plan maar dacht te minderen maar dan gaat ze meer duimen lijkt mij.

Vraagje: ze is nu 2 weken erg druk bezig met vingers in mond: steekt 1 of 4 vingers soms van 1 hand sons bijdr. Geen duim dsn maar vingers. Ze blijft dan daar een poosje porren.
    Ze heeft geen tijdjes.

Hoort het bij "duimen" of meer bij ontwikkeling?

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Lijkt mij meer dat er dan tandjes aan zitten te komen. Is hier bij beide meiden altijd typerend geweest voor doorkomende tandjes.
    En dat kan heeeeeel lang duren, al het voorwerk voordat ze dan ook echt doorkomen :(

20. Mellbee

Mellbee Actief lid

Aug 28, 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een fanatieke duimerd, al vanaf dat ie een paar dagen oud is. Ik laat hem lekker, het is een erg tevreden mannetje. Ik zie er het nut niet van in om nu al te proberen zoiets af te bouwen. Zelf heb ik tot de middelbare school geduimd (manlief ook). En last van een spraakgebrek? Nou, nee hoor. Een beugel? Ook niet. Natuurlijk is dat voor iedereen verschillend, maar ik maak me daar echt nog niet druk om!

Share This Page