Onze zoon kan de laatste tijd steeds minder goed doorslapen als zijn speentje uit zijn mond is. In eerste instantie gebruikten wij de speen ter kalmering wanneer hij naar bed ging. Echter de laatste tijd kan hij steeds minder goed doorslapen als hij na 1 uur wakker wordt, en dan begint hij te huilen. Een speentje geven laat hem dan weer inslapen, maar als hij het dan weer verliest begint hij te huilen. Nu kan ik wel 5 keer achter elkaar naar hem toe gaan om de speen in zijn mondje te stoppen. Hij is op dit moment bijna 10 weken, en ik vraag me af of ik hem de speen moet blijven geven wegens zuigebehoefte of dat het beter is om te stoppen met de speen geven, en hem te laten wennen om zonder speen weer in slaap te komen. En als dit laatste beter is, hoe pak je dit aan? Groetjes Caroline
Bij ons ging dat eigenlijk vanzelf. Dax krijgt de speen wegens zuigbehoefte, bijv. direct na de fles. Maar hij heeft hem helemaal niet nodig als hij naar bed gaat. Ik zou zo even niet weten hoe je het moet aanpakken om hem zonder te laten slapen maar dat lijkt me wel beter.
Ik kan je wel vertellen hoe we het bij Eva doen, ik weet niet of je er iets aan hebt. Wij laten haar jengelen totdat ze echt gaat huilen en geven dan haar speentje. Dan slaapt ze ook meteen en de speen valt er een paar miinuten later uit, het is net dat laatste zetje dat ze nodig heeft. Dit is trouwens alleen overdag, 's nachts heeft ze geen speen nodig. Op zich denk ik niet dat je hem de speen moet afleren, maar het is wat je zelf wil. Het is inderdaad niet handig als je telkens zijn speen terug moet stoppen.
Wij geven eigenlijk gewoon de speen als ze gaat slapen en dan slaapt ze vrijwel direct in en dan blijft ze slapen. Als ze tussendoor wakker wordt ga ik niet meteen naar boven om de speen te geven. Ik wacht even tot ik aan haar huiltje hoor dat ze niet in slaap gaat vallen zonder de speen en dan loop ik naar boven voor de speen. En dan is het hetzelfde als bij snoopy. Ze heeft dan net dat zetje nodig om in slaap te vallen. Als je niet steeds naar boven wilt lopen voor de speen, dan zou ik eens een keer afwachten wat je kindje doet wanneer je niet meteen met de speen komt aanzetten. Dan kan je altijd nog de speen geven als hij echt niet in slaap kan vallen. Misschien heb je er wat aan?
wij geven overdag wel een speen omdat Rosalie dan onrustiger is met inslapen. Terwijl 's avonds heeft ze juist geen speen nodig en valt ze zonder moeite in slaap. Ik kijk naar de behoefte van Rosalie, vind het zielig om haar onnodig over stuur te laten gaan.
Wij hebben ruim 2 weken de speen gegeven elk uur in de nacht. Dat werd natuurlijk te gek. We hebben hem toen een nacht laten liggen. Hij heeft een kwartiertje liggen huilen in het begin en aan het eind van de nacht. Daarna heeft hij hem alleen nog maar bij het inslapen gekregen en dat gaat tot nu toe goed. Jesper was alleen wel iets ouder toen we dat deden.
Hier precies hetzelfde al zag ik hem gisteren na het jengelen met een duim in de mond hmm weet niet of ik daar blij mee moet zijn Ik zou de speen nog niet helemaal weglaten als ze nog zoveel zuigbehoeftes hebben
Eva doet nu ook haar duim in haar mond, een paar dagen geleden probeerde ze nog 2 handen in haar mond te doen, gister nog 1 hele hand en sinds gisteravond/vanochtend probeert ze nu haar duim en wijsvinger in haar mond te doen. Gaat best goed, alleen kokhalst ze af en toe wat . Ik heb ook liever geen duim, aan de andere kant, ze valt nu wel in slaap zonder speen, lekker makkelijk voor ons . Maar ja, je haalt die duim straks ook niet zomaar weg... en mijn vriend en ik hebben allebei tot onze 7e ofzo geduimd. We zullen wel zien, we kunnen er toch niets aan veranderen .
Nee dat is het.. voor ons makkelijk zoals vanmorgen hoorde ik hem eventjes om 6 uur en kort daarna hoorde ik een gesmak... duimpje gevonden en tot half 8 geslapen.. maar ja zie ze er maar eens van af te krijgen.. nou ja kan er toch weinig aan doen. Eigenwijsje doet toch wat ie wil haha
Berna, Ik vraag me eigenlijk af of de behoefte aan de speen eigenlijk altijd wel een zuigbehoefte is. Bij inslapen merk ik dat wel duidelijk, maar het lijkt wel of de speen ook een soort 'houvast' is geworden tijdens de slaap. Dat hij zich pas rustig voelt met speen, omdat hij dat nu eenmaal geasscoieerd heeft met slapen. Ik heb hem ene aantal keren laten huilen en toen de speen gegeven. Toen was hij ook zo weg. Een aantal keren laten huilen en toen was hij binnen een paar minuten zo overstuur dat hij niet meer in slaap kom. Heb daarbij het gevoel dat zijn onrustige slapen van de laatste week ook misschien te maken heeft met wennen aan de creche (gaat maandag er officieel heen), en met alle sprongetjes die hij maakt. Heeft een paar dagen terug zijn handje ontdekt, en kan nu langzaam steeds gerichter grijpen naar een speeltje. Tot ongeveer twee weken terug spuugde hij de speen er namelijk altijd weer uit en kon dan gewoon doorslapen.
Tja dat zou ik ook niet weten dan.. maar juist als dat nu zijn houvast is in deze "onrustige/nieuwe"periode voor hem zou ik hem dat speentje nog wel geven. Als hij er troost bij vindt is het natuurlijk wel sneu om ook dat weg te halen bij hem.. Als alles wat rustiger is kan je misschien het proberen te minderen?
Precies, dacht ik ook gisteravond. Alles rustig aan. Eerst maar wennen aan de creche, en alle ontwikkelingen. Misschien dat het volgende week al weer beter is.
Daarom heeft die kleine van mij nog geen speen en zeker niet 's nachts. Ik zou er echt gek van worden. Ze slaapt nu gewoon door en dat doet ze eigenlijk al vanaf het begin. Alleen als ze haar huiluurtje heeft krijgt ze even een speentje, maar dat is overdag en dan geef ik haar daarna de fles en dan is het goed. Als ze naar bed gaat huilt ze wel eens even, maar dat duurt nooit lang. Baby's moeten ook af en toe kunnen huilen om te verwerken wat er allemaal op ze af komt. Nu heb ik wel een hele makkelijke baby, dus ik heb makkelijk praten. Wij houden vanaf het begin hetzelfde ritme aan en dat lijkt te werken. succes ermee!
Wij wilden in eerste instantie ook niet aan de speen. Maar onze zoon was een forse baby bij geboorte met een ongelooflijke zuigbehoefte. We hebben eerst geaarzeld om een speen te geven, maar op verzoek van de verloskundige toch gedaan. Zij vertelde dat grote baby's een grotere zuigbehoefte hebben dan kleinere en dat een speen voor hem veel rust zou geven. Ging eigenlijk lang goed tot een tijdje terug.
Hier geeft een speentje ook veel rust. Eva slaapt de laatste dagen overdag helemaal niet, behalve bij ons, maar dan nog erg onrustig. Zou zonder speen helemaal drama zijn, ze is gewoon erg onustig en een speen geeft haar (een beetje ) rust. Ze is dus ook een grote baby en is aan de borst in 5 minuten klaar, dan blijft er nog wel wat zuigbehoefte over.
hier alleen een speen als het inslaaphuiltje overgaat in een hardere huil. vaak is de speen het laatste zetje en hij floept er dan na een poosje uit. Een aai over de bol doet ook wonderen.