Kindjes die als baby exceem gehad hebben

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Loki09, Apr 15, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Hallo mama's

Ik ben benieuwd wie van jullie kindjes als baby/dreumes exceem gehad heeft wat behandeld is door bijvoorbeeld een hormoonzalf en hoe het er nu voor staat.

Zijn ze er overheen gegroeid, komen er nog geregeld plekjes terug of is het erger geworden?

Bij mijn dochtertje is exceem geconstateerd en de dokter gaf aan dat veel kindjes er overheen groeien. Nu ben ik benieuwd naar persoonlijke ervaringen ipv medische.

Bedankt!

2. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    1,514
    0
    0
    mijn jongste heeft wel exczeem maar niet heel extreem.
    af en toe hormoonzalf als het wel erg is.
    Mijn vriend daarentegen (de papa dus van mijn dames)
    heeft als baby/klein kind enorm onder gezeten.
    waarbij zijn hele lichaam met donkere bruine zalf moest worden ingezalfd.
    Hij heeft er geen last meer van en is er dus volledig overheen gegroeid.alleen als hij echt ziek is krijgt hij bij zijn wenkbrouwen plekjes.
    heel vreemd... maar voor mij heel makkelijk. zo weet ik namelijk precies of hij zich aanstelt of niet.
    (hahaha alleen weet hij dat niet)

3. brit76

brit76 Actief lid

Apr 29, 2009
    379
    7
    18
    mijn dochter heeft ernstige exceem gehad als baby. Het is nu een stuk minder maar weg is het niet. Ze heeft een heel gevoelige en droge huid.

De behandeling (via de dermatoloog) was:
    drie dagen 2x pd teerzalf
    vier dagen 1 pd hormoonzalf
    elke dag meerdere keren vaseline/lanette creme

toen ze ongeveer een jaar was zijn we gestopt met de teerzalf, later ook met de hormoonzalf. Nu smeer ik op heel droge/rode plekjes nog hormoonzalf. Haar hele lijf smeer ik in met bodylotion van Mustela (echt super fijn spul). Ze gaat max 3x per week onder de douche en bijna nooit in bad. Haar huid ziet er nu mooi uit maar je kunt voelen dat hij droog is.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,332
    36,188
    113
    Mijn zoontje heeft ook eczeem gehad als baby. Nu heeft hij nog af en toe plekjes bij zijn knieholtes of okseltjes, maar lang niet meer zo erg. Hij gaat niet te vaak in bad, maar verder smeer ik het liefste zo weinig mogelijk.

5. nina3

nina3 Bekend lid

Aug 27, 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje kreeg al vrij snel exceem , op zijn gezicht, knie- en elleboogholtes, maar vooral zijn haarhoofd huid was behoorlijk ernstig. Hij hadextreem veel last van berg waar gele vochtdruppels uitliepen. Hij kreeg idd een hormonen zalf voor de exceem,en dat hielp goed. Verder ben ik gaan wassen met zarqa shampoo, omdat hij erg kriebelig werd vann zwitsal. Hij is nu bijna 4 en heeft een prachtig glad huidje ik denk dat hij toen hij anderhalf was er helemaal vanaf was. Hij kreeg bv , en ik denk dat hij niet goed tegen kip en kippeei eiwit kon . Heel soms reageert hij nog weleens op iets waardoor hij wat plekjes krijgt, bijv. Randjes kleding of ook een keer een bepaald soort gras waar hij in zat, en hij heeft ook een keer urticaria gehad , hij bblijft dus wel ietsiepietsie gevoelig soms.

6. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    1,094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is er nu aardig overheen gegroeid. De eerste paar jaar regelmatig plekken op gezicht en benen en daar hormoomzalf voor gehad. Afgelopen najaar nog een vervelende plek in de knieholte gehad die niet zo maar weg ging, maar de laatste anderhalf jaar is hij er eigenlijk helemaal van af (afkloppen)

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn zoon heeft als baby hele ernstige exceem gehad, zijn hele lichaam (muv zijn gezicht) zat onder de dikke rode korsten. Sommige kwamen ook vocht uit.

Uiteindelijk bij een dermatoloog terecht gekomen en een hormoonzalf met antibiotica gekregen omdat ze ook ontstoken waren. Ook speciale kleding gekregen. Binnen no time was alles weg. Ging superrap.

Nu komt er zo af en toe nog een plekje en dat smeer ik dan in.

8. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

Apr 28, 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Mijn zoonetje had als baby een lichte vorm van exceem. Hij had altijd plekjes op zn wangen en in zn knieholtes en soms iets op zn armen. Als het altijd behoorlijk erg was dan gebruikten we hormoonzalf en tussendoor bleven we smeren met een vette zalf. Bij Thijmen hielp de zalf van Louis widmer zonder parfum erg goed.
    Nu hij 2,5 is heeft hij alleen nog last van plekjes in zn knieholtes. Hiervoor gebruiken we nu meestal gewoon bepanthen.

9. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

Jul 1, 2007
    4,257
    0
    0
    ik heb zelf mijn hele jeugd eczeem gehad, vooral achter mijn oren, nu nooit meer last van.
    zoon heeft het ook gehad als baby, nu gelukkig nooit meer

10. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Bedankt allemaal voor jullie bevindingen. Hebben jullie ook allemaal uit laten zoeken waar dat de allergie/exceem vandaan kwam? Of is dat niet gebruikelijk?

11. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Mijn zoontje zat als baby van top tot teen onder. Zo rond 11 maanden was het goed onder controle.
    Nu heeft hij droge eczeem op zijn handjes, geregeld bij zijn oortjes, gezicht en hals.
    Met weersverandering / seizoensverandering wordt het eczeem erger en dan heeft hij ook wat op zijn armen en romp. Dit is wel weer snel weg.
    Ik heb dat zelf ook, dan heb ik ook ineens alles plekjes op mijn armen.

Ikzelf zat als baby ook helemaal onder. Als kind had ik vaker wat plekjes in holtes.
    Nu heb ik alleen vaker aan mijn handen. Dat gaat steeds op en neer en tijdens najaar en voorjaar. Dan krijg ik plekjes op mijn armen.

12. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Eczeem is vrijwel altijd aangeboren. Het wordt echter wel getriggerd door oa voeding, verzorgingsproducten, maar ook bloemen etc.
    Met de tijd ontdek je wel wat triggers zijn, echter soms is het lastig te achterhalen.
    Mijn zoontje heeft meerdere allergieën en dit zijn dan ook triggers. Hij Maar ook weersverandering en een bepaald wasmiddel veroorzaken eczeem. Er zijn ook momenten dat hij ineens onder zit en we weten niet wat het getriggerd heeft.
    Hij heeft wel een allergietest gehad, maar het eczeem was daar niet de reden van. Dit was omdat hij meerdere allergieën heeft waar onder ook noten / pinda's. Ka wilde de ernst van de allergie weten ivm noodmedicatie.

Dochter heeft ook eczeem. Gelukkig niet zo hevig als de oudste. Ze hebben het beiden van mij.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,266
    6,794
    113
    Ik ben zelf een baby geweest met eczeem

Eerlijk, alleen tijdens mijn pubertijd is het weggeweest en verder heb ik het altijd gehad.

O nee en tijdens mijn zwangerschappen ook nergens last van.

Ik heb vroeger altijd hormoonzalf gehad. Ik was ook gewoon bij een dermatoloog.

Nu krijg ik een ander soort zalf zonder hormoon en dat werkt ook heel goed. Maar op dit moment heb ik het even niet. Wel jeuk maar geen plekken.

Ik heb het idee dat mijn eczeem vooral met verandering van het weer samenhangt. Maar ik kan ook niet goed tegen de zon en tegen parfum.
    Ik heb een tante die het ook flink heeft, een nichtje en mijn zoon ook. Mijn zoon heeft het trouwens niet heel erg gelukkig

14. Romy1979

Ja, nadat mijn zoon een paar keer heel heftig heeft gereageerd nadat ie 2 aardbeien (gekocht bij de boer) had opgegeten (hij zag er uit als een aardbei, heel erg) wou ik meer weten.
    Ook omdat hij altijd last heeft van veel slijmvorming/rochelig en ook veel luchtweginfecties heeft gehad.

Maar uit de allergie test is niets gekomen.

15. Wilma06

Wilma06 Actief lid

Apr 3, 2007
    264
    0
    0
    Brabant
    Mijn oudste ( bijna 4 )heeft als baby atopisch eczeem gehad en heel zijn gezicht zat onder de ontstoken korstjes
    Ook mijn dochter (2) heeft het gehad maar dan in mindere mate

En zij zijn er beide overheen gegroeid
    Wel hebben ze nog steeds een gevoelig huidje maar gelukkig geen eczeem meer

Ze hebben ook beide een koemelkallergie gehad en ook daar zijn ze overheen ( maar nu vinden ze soja melk zo lekker dat ze niet anders meer willen ;))

Dus hier zijn ze er inderdaad over heen gegroeid

Ik heb het door de kinderarts op laten volgen

16. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Joris had als baby ook veel last van uitslag. Ook behandeling van hormoonzalf gehad. En nu hij 5 is, heeft hij er echt geen last meer van. Alleen in de zomer heeft hij soms last van een klein beetje uitslag, maar is echt maar een klein beetje wat niet eens behandeld hoeft te worden...

Dus hier ook zo goed als eroverheen gegroeid!

17. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    Hier had Sem als baby ook atopische exceem. Met name op zijn benen en in zijn knieholtes. Ook een paar keer hormoonzalf gehad en dat hielp goed. Alleen toen we op vakantie waren op Aruba en dat hij lekker de zee inging had hij er helemaal geen last van. Nu is hij 5 en heeft hij er al een paar jaartjes geen last meer van.

18. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

Aug 22, 2008
    1,898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Mijn oudste heeft ook exceem gehad in de holtes toen ze baby was maar nu nergens last meer van. Toendertijd geen hormoonzalf gebruikt, alleen vette zalf.
    Nu heeft ze wel een droge huid en vaak jeuk na het douchen. Ik ga voor haar een andere douchegel zoeken.
    Ik hoop dat je kindje eroverheen groeit want exceem is verschrikkelijk voor een kind.

19. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Bedankt allemaal. Ik hoop ook heeeel erg dat ze eroverheen groeit. Heb een goede vriendin gehad met exceem en alle ellende die zij daar mee had, gun ik niemand... :(

Hier is het niet bekend in de families (ook geen hooikoorst en astma, wat vaak samen komt volgens de arts). Ik heb me al suf zitten piekeren waar het van kan zijn maar kom nog niet op een logische verklaring helaas.

De exceem is begonnen op haar rug tijdens een ziekte en koorts. Volgens de arts waren het 'plekjes die bij de 6e ziekte hoorden'. Helaas kwam het later terug terwijl ze helemaal niet ziek was (weer op de rug). Langzaam breide het uit tot de bovenarmen en sinds enkele dagen ook haar nekje en achter haar oren en een enkel puntje richting haar buik.

We hebben nu 3 dagen 2x daags gesmeerd en hoewel de bestaande plekken niet erger zijn geworden (ook niet gek veel minder) is het wel op andere plekken wel nieuw op komen zetten. De arts (andere als die van de 6e ziekte vlekken) gaf aan dat het wel 2 weken kon duren voor dat het weg was. Wat is jullie ervaring hiermee?
    Als het eind deze week niet duidelijk vermindert ga ik toch weer terug..

20. Romy1979

Hier was het ergste binnen twee weken weg en wij hebben gesmeerd obv een afbouwschema. Na drie dagen was het echt nog wel duidelijk zichtbaar hoor.

Ik zou gelijk de plekjes die nu op komen zetten ook insmeren (als je dat al niet doet).

De exceem begon hier trouwens toen Sven zo'n 6 maanden was en overging op andere melk. Ook zijn wij bij vier maanden al begonnen me bijvoeden (hij kreeg geen borstvoeding) en ik dacht dat dat prima kon.

Toch heb ik ergens wel het idee dat het misschien daardoor komt. Bij een eventuele volgende ga ik pas vanaf 6 mnd bijvoeden.

Share This Page