Hallo Mamma's, Ik zit zwaar te dobben en kom er eigenlijk niet goed uit. Het volgende speelt (ik probeer het kort te houden): Mijn dochter word in september 1 jaar en ik moet vanaf september weer 4 dagen gaan werken i.p.v. 3. We waren eerst van plan dat mijn man 1 dag ouderschapsverlof zou opnemen (zou pas vanaf 1 januari kunnen) maar we hebben net geheel onverwacht een huis gekocht, dus finanacieel is dat niet handig nu. Nu hebben we mijn schoonmoeder gevraagd 1 dag in de week op te passen. De band tussen mij en mijn schoonmoeder is altijd al wat spanningsvol geweest, de ene keer gaat het goed de andere keer minder. Er is al heel wat voor gevallen tussen ons. Maar goed, ze doet het leuk met de kleine. Maar gister vroeg ze heel geirriteerd hoe het nou zat met het oppassen en dat ze het maar voor jaar wilde en dat ze nu wel eens wilde weten waar ze aan toe was. Terwijl we het hier 2 weken terug over gehad hadden, dus ik dacht dat we alles al besproken hadden. Nu begin ik heel erg te twijfelen of we hier wel goed aan gaan doen en of dit niet tot een onwijse breuk gaat leiden tussen mijn schoonmoeder en ons. Ik ben gewoon bang dat de bom een keer gaat barsten! Dillema is dus kiezen voor 4 dagen kdv of 3 dagen kdv en 1 dag oma? Wat is wijsheid en heeft er iemand een kindje 4 dagen op het kdv?? Hoe bevalt dat? (ik werk in het onderwijs en kan haar vaak wel vroeg halen, meestal voor 4 uur). Groet Snoozie
Ik vind 4 dagen KDV wel erg veel voor een kindje hoor. Ik zou zelf dus kiezen voor 3 dagen en 1 dag oma. Ik kan van haar wel begrijpen dat ze wil weten waar ze aan toe is, vervelend dat jij dacht dat het al goed doorgesproken was en het blijkbaar niet goed doorgekomen was.
Waarom kijk je het niet een tijdje aan en proberen jullie eerst 3 dgn. kdv en 1 dag bij je schoonmoeder. Mocht het uiteindelijk helemaal niet goed gaan, kan je altijd nog overwegen om de kleine 4 dgn. naar het kdv te brengen toch? Ik zou dit trouwens op het kdv wel bespreken en vragen van te voren ofdat het evt een probleem kan zijn wanneer je achteraf nog een extra dag erbij wil. Misschien maakt het juist de band met je schoonmoeder beter. En je zal straks vast tegen dingen aanlopen die je zelf anders zou doen..dit kan je natuurlijk op een voorzichtige manier brengen. En die ene dag bij je schoonmoeder bespaard je wel wat geld.
Is het een horizontale of verticale groep? Een horizontale groep is wat rustiger (alleen baby's), maar 4 dagen op een verticale groep lijkt me wel wat druk... Mijn zoontje trekt 3 dagen heel goed, ik denk dat 4 dagen echt een absolute max was geweest, maar dat ie het wel net had getrokken (maar dan zou ik denk ik na 4 dagen wel een heel moe kind hebben... al is dit speculatief, ik weet het niet zeker).
Mijn dochter zit nu op een babygroep, maar moet hier rond 1,5 jaar doorstromer naar een peutergroep. Zelf heb ik 4 dagen op een kdv ook altijd veel gevonden hoor...maar ik weet op het moment gewoon niet waar ik goed aan doe. Gister waren ze hier, en het was zo'n gespannen bezoek...elke keer weer, dat is zo lastig!
ik zou voor 4 dagen KDV gaan, die spanning tussen je SM en jou voelt je kindje ook en als ik het zo hoor wil ze liever niet ergens aan vast zitten, dus over een jaar zou je sowieso 4 dagen KDV moeten doen omdat ze het maar voor een jaar wil doen. om gezeur te voorkomen zou ik voor die 4 dagen KDV gaan, is je SM wel een beetje tegemoetkomend met hoe jullie het willen? of gaat ze die dag dat ze oppast ook haar eigen zin doordrijven?
Persoonlijk zou ik ook voor 4 dagen kdv gaan is mss wel wat veel oke, maar de spanning tussen sm en jou voelt de kleine ook en als het altijd al zo'n gespannen sfeertje is geweest kan ja naar mijn idee wachten tot het ontploft en dan moet je op stap en sprong andere opvang zien te regelen ! + dat ik denk dat je zelf er ook rusiger van word.
Het is zo dubbel, want aan de ene kant dacht ik dat ik haar er ook een beetje een plezier mee zou doen, maar nu twijfel ik weer of ze het nou zelf wel ziet zitten. Ik moet dit eigenlijk nog gewoon een keer goed vragen, want dat is ook voor mijn dochter natuurlijk wel belangrijk. Natuurlijk zou ze ons ook erg uit de brand helpen dus tis ook heel fijn dat ze het wil doen, dat besef ik me ook heel goed. Oh, wat vind ik het toch jammer dat mijn moeder zo ver weg woont Ik weet niet precies hoe het zou gaan wanneer ze 1 dag in de week oppast. Nu past ze wel eens sporadisch een dag op, en dan houd ze heel netjes een lijstje bij van voeding en slapen en alles wat ze doet (op eigen initiatief, heb ik haar niet gevraagd hoor ;D) Maar af en toe heb ik het idee dat ze me erg ongermijnt als opvoeder. Ik zei dat mijn dochter alleen met een slaapzakje hoeft te slapen, zonder lakentje, want ze kruipt haar hele bedje door. Het hoeft niet omdat het warm genoeg is en omdat ze wellicht onder het lakkentje kan kruipen. Kreeg ik als antwoord 'ik zie wel'. Dus ik kom haar ophalen en verteld ze dat ze het lakentje had gebruikt, dus ik nogmaals dat dit niet hoeft (het lakentje zat dubbel) en dat het veel te warm is. Die middag kwam ze terug van sporten en zegt ze 'ik heb het er met een paar mensen over gehad en die zeggen inderdaad dat een lakentje niet nodig is'. Zo, toen sprong ik uit mijn vel! Ik voelde me ze genegeerd. Ik heb toen ook gezegd dat als ik dat als moeder zeg, dat ze dat van mij moet aannemen en niet pas moet geloven als andere dit ook zeggen. ik barste in tranen uit van een soort onmacht, nou, daar kan ze al helemaal niet mee, pffff. Om maar even 1 van de voorbeelden te noemen .... Dus dat soort dingen maken de keuze lastig...