(verborgen) reflux? Huiluurtje? Krampjes? Sprongetje? Help!!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by MamavanJurre, Dec 3, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Hallo allemaal,

Ik weet het echt even niet meer, hoop hier wat tips te kunnen vinden. Allereerst, morgen ga ik de huisarts bellen maar voordat ik daar terecht kan zijn we wel weer even verder, vandaar dat ik ook hier even mijn zorgen uit wil spreken.

Ik heb al een paar onderwerpen geplaatst over dat mijn zoontje zo onrustig is, dat we hem inbakeren en hoe we om moeten gaan met rust ritme. Maar het gaat nu van kwaad tot erger en ik weet het onderhand niet meer :(

Mijn zoontje krijgt vanaf het begin fv. Dit ging de 1e paar dagen goed, maar na een dag of 4 begon hij te spugen na iedere fles. Niet veel, het waren alles bij elkaar steeds maar 1 of 2 mondjes, maar het was wel lastig omdat hij het tot 2 uur na de voeding nog deed. Ook had hij zijn flessen altijd binnen 5 minuten leeg. Hij sliep weinig overdag en huilde veel, was erg onrustig. Na veel geklooi met andere flessen, andere spenen, veel laten boeren etc. zijn we naar het CB gegaan. Zij raadden ons aan om Nutriton door zijn voeding te doen, zodat hij langer over de flessen zou gaan doen en dit het spugen zou beperken. Zo gezegd, zo gedaan en dit hielp eigenlijk wel goed. Hij deed ineens 20 minuten over de fles, gaf bijna niet meer over en sliep weer wat meer.

Dit ging goed voor enkele dagen, daarna begon het eigenlijk opnieuw. Het spugen bleef nu uit, maar hij huilde weer veel, wilde overdag niet in zijn bed slapen (alleen op schoot), overstrekte heel erg veel en begon ook ineens bellen te blazen. Toen we voor de 1e keer naar het CB moesten hebben we dit aangekaart. Zij raadde ons aan om hem in te gaan bakeren. Dus, zo gezegd, weer gedaan. Het inbakeren hielp heel erg goed, hij vindt er veel meer rust door en is sinds die tijd wel beter gaan slapen. Dit doen we nu 3 weken.

Maar, nu is het de laatste paar dagen WEER mis. 's ochtends slaapt hij goed, maar na de 3e fles is het mis tot aan de een na laatste of soms zelfs laatste fles. Hij huilt erg veel, wil niet in bed slapen maar nu ook niet op schoot. Niets is goed, wandelen niet, wiegen niet, in de box niet... Om moedeloos van te worden.

Hij gilt het af en toe echt uit, ik heb zelf het idee dat hij last heeft van een verborgen reflux. Hij steekt heel veel zijn tong uit na de voeding, je hoort hem vaak iets wegslikken, hij spuugt heel veel belletjes, na de voeding overstrekt hij zich bij het boeren.etc. etc. etc. Voorheen kreeg hij altijd zijn flessen zonder moeite leeg en ook dit is nu aanklooien, nadat hij zijn fles voor de helft leeg heeft wordt hij onrustig, begint met zijn hoofd te draaien en met zijn armen en benen te bewegen, spuugt de speen uit maar wil toch drinken...

Zou het inderdaad kunnen zijn dat hij hier last van heeft? Ik kan heel veel symptomen van een verborgen reflux bij hem terugvinden, maar wat ik wel raar vind is dat het 's ochtends wel goed gaat en 's avonds na de een na laatste fles ook, dan hoor je hem niet, huilt hij ook tussendoor niet... Als je last hebt van verborgen reflux zou hij toch eigenlijk de hele dag er last van moeten hebben?

Of zou het toch iets anders kunnen zijn? Huiluurtjes (van 13.00 tot 20.00 uur), een sprongetje (alhoewel ze dan vaak bij mama willen zijn, en dat heeft hij dus absoluut niet), iets anders?

Oeh, het is een lang verhaal geworden zie ik, sorry daarvoor! Ik maak me gewoon best wel zorgen en wil sterk in mijn schoenen staan als ik straks bij de huisarts kom, en ervaringen/ideeen van anderen kunnen me daar zeker bij helpen!!

2. suze30

suze30 Fanatiek lid

Jul 7, 2009
    2,188
    1
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

mijn dochter was ook vanaf het begin al heel onrustig, veel huilen(lees krijsen) veel overstreken en ook tijdens de flessen erg onrustig en huilerig. ik dacht in eerste instantie dat ze heel veel last van krampjes had, dus daar vanalles voor geprobeerd maar niets dat hielp, ook ingebakerd, ging 2 dagen goed toen weer krijsen. ook zij sliep s'nachts en s'morgens tot een uurtje of 12 goed en hoorde je haar bijna niet, het was altijd van 13 uur tot 23 uur, toen ze 7 weken oud was zat ze in dr wipstoeltje en verslikte ze zich, ze liep blauw aan en kreeg even geen adem, we zijn toen meteen na de hap gereden, die ha zei koemelkallergie:( dus meteen over op de pepti, daarna ging het iets beter, maar het vele krijsen bleef, tot ze op een morgen bloed spuugde, toen heb ik de ha gebeld en gezegd dat het echt niet langer kon zo, ben bij de ka terecht gekomen en bleek ze dus verborgen reflux te hebben, toen viel bij mij het kwartje ook pas......en herkende ik de symptonen:
    het bellen blazen
    veel krijsen van de pijn
    niet op de rug willen liggen in de box of in bed
    en het vele slikken.

ze zit nu 7 weken aan de zantac en ik dik haar voeding in met nutriton, ze doet het nu heel goed, ze heeft nog wel eens een huildag, maar dat hebben alle kindjes en dit huilen klinkt heel anders dan het krijsen wat ze voorheen deedt,we hebben er echt een ander kindje voor terug gekregen:D

ik zou zeggen ga echt op je strepen staan! ze zijn best laconiek vind ik als het om verborgen reflux gaat, wij hebben ook weken lopen zeulen met dr, toen ik dr zelf helemaal doorheen zat kregen we pas echt hulp en keken ze naar haar. ik ben ook van mening dat een kindje niet zomaar de hele dag alles bij elkaar krijst, huilen dat deedt mijn zoontje ook heel veel, maar dit ging door merg en been!

nou succes ermee, ik hoop dat er snel een oplossing komt voor jullie!

groetjes susanne

3. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Bedankt voor je verhaal, ik ga me zeker niet af laten schepen bij de huisarts met dooddoeners als baby's huilen nou eenmaal etc. We zijn nu al zo lang aan het klooien met alles dat ik het tijd vind dat er nu echt eens goed naar hem gekeken wordt.

Ik ben er nog eens dieper over aan het nadenken en we zijn zo'n 1,5 week geleden begonnen met het ophogen van zijn flessen. Tot die tijd kreeg hij 7 flessen van 90 + 3 en sinds 1,5 week 6 flessen van 120 + 4. Nu ik zo terug kijk is het voor mijn gevoel sinds die tijd weer erger geworden, sowieso spuugt hij nu af en toe weer (dat deed hij met die flessen van 90 niet nadat we Nutriton toevoegden) en sinds die tijd drinkt hij de flessen ook onrustiger.

Zou het een idee zijn om meer Nutriton door zijn voeding te doen? Misschien is de oplossing wel zo simpel... Iemand daar ervaring mee?

4. suze30

suze30 Fanatiek lid

Jul 7, 2009
    2,188
    1
    0
    NULL
    NULL
    ja als je de flessen opvoert moet je ook meer nutriton gaan geven, als wij de fles verhoogde met 30cc dan kreeg ze een half schepje nutriton extra erbij, ik mag niet meer als een schepje nutriton geven per 50cc van mijn ka(danique is er ook erg van aan de diarree) dus ze krijgt nu 200cc met 4 schepjes nutriton,

groetjes susanne

5. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

Sep 20, 2008
    3,539
    0
    36
    het klinkt hetzelfde als wat ons zoontje ook heeft. verborgen reflux. voor we hier achter waren was zijn slokdarmpje helaas al helemaal geriteerd door het maagzuur. ook ineens wakker schrikken in zijn slaap omdat er zuur omhoog komt en dan keihard gaan huilen van de pijn, na het drinken zijn hoofdje omhoog strekken, veel slikgeluiden, niet op de rug willen liggen, smakgeluiden, en erg onrustig slapen. met nutriton hebben we t aardig onder controle, huisarts heeft gaviscon voorgeschreven, nu heb ik van meerdere mensen gehoord dat dit totaal ongeschikt is voor zuigelingen door de hoge dosering natrium die hierin zit.
    ga nu andere medicijnen aanvragen, een maagzuurremmer.
    Omdat Lucas de verborgen reflux variant heeft was t lastig om erachter te komen dat dit het was, maar het klinkt precies tzelfde als wat jij verteld. succes en sterkte!!! en niet laten afschepen door je huisarts, GEWOON BEHANDELING EISEN WANT HET IS ZO PIJNLIJK VOOR DIE KLEINTJES.

6. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

Sep 20, 2008
    3,539
    0
    36
    wij geven trouwens 120 cc plus 4 schepjes nutrilon, en dan 2 afgestreken schepjes nutriton erdoorheen, dat is voor lucas gelukkig voldoende, en schuin slapen helpt ook erg goed.

Ohja en overdag laten we hem op zijn buikje in de box slapen, we blijven er wel bij om hem in de gaten te houden, maar hij slaapt dan uuuuren aan een stuk door, het belast zijn maagje veel minder en komt dan evengoed aan zijn rust.

7. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ik herken heel veel van je verhaal van mijn zoontje. Die spuugde ook alleen maar mondjes maar had ook vaak de hik en je merkte gewoon dat ie ergens last van had.

Ik zou aan de huisarts vragen of hij er hetzelfde over denkt en hem zantac laten voorschrijven. Het is een vrij heftig medicijn maar met 9 maanden was Justin er vanaf en vanaf de eerste keer dat ie het spul kreeg merkte we een wereld van verschil. Wel heb ik tot 6 maanden zn voeding dikker gemaakt met nutriton en had de Omneo ovoeding van Nutrilon.

Justin heeft nog wel altijd gespuugd hoor, soms nog 5 minuten voor de volgende voeding, maar we hebben hem ook nooit de maximale dossis zantac gegeven, maar alleen zodat hij er geen last meer van had.

Succes, je mag me er altijd over pb-en als je dat wil.

8. martine

martine Bekend lid

Nov 23, 2006
    673
    0
    0
    heb dit ook meegemaakt, dacht ook aan verborgen reflux, KA heeft losec voorgeschreven maar hier nnog niet mee begonnen omdat ik med voor zon kleintje als laatste redmiddel zie

Ben 3x naar een osteopaat geweest en nu 2x naar een chiropraktor, welke ontdekte dat zijn bekken iets scheef stond en er een wervel in zijn nek iets scheef zat. Nu al na 2 (pijnloze) behandelingen van de chiropr heeft hij vanacht 7 uur achter elkaar geslapen!! Ook heb ik zijn bedje iest schuin gezet mbh van boeken eronder.

De afgelopen maanden huilde hij zon beetje elk uur snachts dus dit is een super verbetering!

mocht je een chiropraktor willen zoeken of osteopaat let er dan op of deze zijn aangesloten bij een beroepsvereniging dan weet je of je een erkende te pakken hebt namelijk

succes ermee

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi, niet alle reacties gelezen, maar zou het ook koemelkallergie kunnen zijn? Dat zou je kunnen laten testen bij een bioresonantietherapeut, (die testen kloppen over het algemeen erg goed, reguliere testen zijn -zeker bij mildere klachten- op deze leeftijd helaas nog niet betrouwbaar).
    Als je laat testen, kun je dat iig vaststellen of uitsluiten...

10. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

ik zou zoiezo ook overstappen op een andere fles want 5 min is natuurlijk veelste snel. ik gebruikte heel lang de difrax fles met de s speen erop.

11. alice

alice Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    4,014
    0
    36
    Overijssel
    Heel herkenbaar allemaal! Denk verborgen reflux. Nutriton was niet genoeg hier en hij kreeg daar meer krampjes van etc.....moest overstappen op Nutriton AR....gaat nu perfect!

12. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Allemaal bedankt voor de reacties. Inmiddels ben ik al bij de huisarts geweest, ik belde vanochtend en kon meteen terecht. Heb uiteindelijk Zantac meegekregen dus daar gaan we binnenkort mee beginnen. Ben nu eerst begonnen met het ophogen van de Nutriton, maar ook dat is weer een heel gedoe omdat hij het nu amper uit de fles krijgt, zelfs met een 3 standen speen. Dus straks maar even een speen maatje groter kopen. Mocht blijken dat dit voldoende is dan blijft de Zantac in de kast!!

Ik weet even niet meer wie het zei, maar sinds we Nutriton door zijn fv doen doet hij rustig 20 minuten over de fles, en geen 5 gelukkig :) Wij hebben ook de S-flessen van Difrax, nu nog met een kersenspeen S erop maar dit zal wel een maatje groter worden.

Oh en we zijn ook al bij een osteopaat geweest maar hij was na 2 behandelingen klaar daar... Zagen wel verbetering toen maar meer kon hij op dat moment niet voor ons doen.

Met KMA moeten ze toch ook uitslag hebben enzo? Daar heeft hij geen last van...

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

@mamavanjurre: nee, ze hebben niet altijd eczeem dan, dat wisselt nogal, vandaar m'n tip om wel ff te testen. Bij de bioresonantie testen ze door middel van trillingen, dus je kindje merkt daar verder niets van, en dan weet je het tenminste.
    Thirza spuugde hier namelijk ook enorm, en dat is achteraf echt van de KMA geweest...

14. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Ik zal eens gaan kijken waar dat kan hier in de buurt, kan natuurlijk nooit kwaad! Bedankt voor je tip in ieder geval!

15. appeltje

appeltje Niet meer actief

Herkenbaar!

Hier vanaf een week of 3 veel huilen/krijsen na het voeden, overstrekken, slikken, keelschraapgeluiden, hikken e.d. Ik ben vrij snel doorverwezen naar de kinderarts. Consultatiebureauverpleegkundige heeft hem meegemaakt na een voeding (we gingen langs voor info inbakeren) en toen haalde zij de arts erbij en die gaven aan dat dit niet zomaar huilen of krampjes waren. Hij krijgt nu 2 x per dag Zantac. Verder bakeren we in, leggen we hem te slapen in een prikkelarme/donkere kamer en hanteren we de Ria Blom-methode, dus bij de eerste moeheidssignalen naar bed. Dat betekende dan een kwartier na de voeding alweer slapen.... na 2 weken was hij 'uitgeslapen' en is hij ook langere periodes wakker en kan ook nu in de wipper slapen of in je armen.

Ik geef bv, dus Nutriton is geen optie voor ons. Heb weleens afgekolfde melk ingedikt met dat spul, maar hij was niet anders na een voeding dan zonder. Wel kwam ik er achter dat ik teveel melk heb en mijn zoon kreeg daarom veel voormelk en lucht binnenkrijgt (geeft krampjes), hij slikte veel lucht mee doordat hij veel losliet (sterke toeschietreflex en ook sprw in de mond). Nu mijn productie gestabiliseerd is, gaat het beter. Maar ik ben ook al bij de osteopaat geweest en dus al ruim 2 weken aan de Zantac. Wat nu precies hetgeen is geweest wat heeft geholpen weet ik niet, maar het gaat hier sinds een week beduidend beter. Nu moeten we nog 2 weken Zantac, kijken hoe het gaat, even stoppen en kijken of de klachten verergeren of terugkomen. Als dat zo is, dan tot 6 maanden doorgebruiken.

Ik lees hier ook over Gaviscom... is dat zoveel anders dan Zantac? Wat zijn jullie doseringen? Mijn zoon is ruim 5,5 kilo, 7 weken en krijgt 2 x 1,5 ml.

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Klinkt als verborgen reflux, dat heeft mijn zoontje ook gehad.

Maar.... dat kan je pas met zekerheid zeggen na onderzoek, observatie en ph-metrie door de kinderarts. De huisarts heeft gewoon niet de middelen dit vast te stellen. Verborgen reflux lijkt nl. ook erg op andere klachten, zoals een koemelkallergie.

Om die reden wou de huisarts geen Zantac voorschrijven, want dat is een zwaar medicijn! Vraag anders een doorverwijzing naar de kinderarts!

Sterkte!

17. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Wel typisch dat ik dan gewoon zomaar een recept voor Zantac meekrijg, ik voel me er ook niet echt gelukkig bij en huiver een beetje om hem dit te gaan geven. Moet donderdag toch naar het CB, zal het daar ook nog eens even aankaarten. Tot die tijd proberen we ons nog maar even te redden zonder Zantac...

18. tearke

tearke Fanatiek lid

Apr 7, 2007
    3,448
    0
    0
    hulpverpleegkundige
    eeklo
    bjarne heeft een reactie gedaan op de nutriton,die begon nog maar te krijsen dan...
    jurre had daar nooit last van...

ben je vandaag nd arts gewest?

19. tearke

tearke Fanatiek lid

Apr 7, 2007
    3,448
    0
    0
    hulpverpleegkundige
    eeklo
    ow haha zag niet dat er twee paginas waren,domdom

de zantac was voor jurre wel een oplossing maar voor bjarne niet.die kan zich helpen met gaviscone(en aangepaste voeding)

20. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Vandaag heb ik consequent 4 schepjes Nutriton door zijn voeding gedaan (hij krijgt trouwens Nutrilon standaard) en het lijkt iets beter te gaan... Ik durf het nog niet echt hardop te zeggen maar al wel te denken :D Hij heeft wel een keertje gespuugd toen hij in bed lag en is daar wel wakker van geworden, maar hij huilde er verder niet echt bij, het bleef bij een beetje mopperen.

Ik ben best huiverig om die Zantac te gaan gebruiken, wat nou als hij helemaal geen reflux heeft maar iets anders? Of dat er helemaal niets aan de hand is? Dan zit ik hem vol te proppen met medicijnen die totaal geen nut hebben...

Weet iemand of het CB je ook kan doorverwijzen naar een kinderarts? Of gaat dit echt via de huisarts?

Share This Page