Hoii! Hier een moeder van een meisje van 4.5 met speen En waarom??Omdat dat van HAAR is.. Als zij zich daar veilig bij voelt en daardoor lekker slaapt, helemaal prima!! Ja scheve tandjes, dat is ook niet fijn! Maar wel iets van mijn dochter. En even een vraagje voor alle moeders die het afleren.. Waarom heb je het aangeleerd??Was ook niet nodig toch?? Of was dat omdat jullie als moeders lekker wilden slapen en daarom een speen aanleerden en het kindje stil was! En nu voelt het kindje zich daar veilig bij en dan zeggen mama's, ja nu ben je te groot hier komen met die speen! Kind huilt nachtenlang, veiligheid en het enige wat ECHT van het kindje is wordt afgenomen.. Rare situatie in mijn ogen..Als ik hier lees dat je kindje oververmoeid is omdat ze niet kan slapen, vind ik dat echt bizar! Sorry voor mijn ongezouten mening
probeer je eens te verplaatsen. hoe zou jij het vinden als je veiligheid je zo bruut afgenomen werd en ze je verder maar gewoon laten gillen en krijsen. ik kan me voorstellen dat ze hevig ontdaan is en oververmoeid raakt omdat ze niet meer slapen kán. ten eerste, omdat haar vertrouwde veilige speen is weggenomen en alles wat vertrouwd was nu schudt op zijn grondvesten. ten tweede, omdat ze nu gewoon te moe is om uberhoubt nog fatsoenlijk te kunnen slapen.ik denk niet dat het helpt om haar nu nog meer alleen te laten en te laten krijsen. ze heeft veiligheid en TLC nodig nu. heb je duidelijk uitgelegd wat je ging doen en samen met haar een goede bestemming voor het speentje gegeven. en heeft ze in ruil iets anders gekregen om troost uit te halen? ik zou het nu je toch bezig bent maar gewoon doorzetten anders wordt het nog veel verwarrender. maar ik deel eigenlijk de mening van jewel vooral (waarom uberhoubt geven) en die van bosi en sorrie weet de naam ff niet meer.
Oh jee, oh jee wat een heftige discussie word het zo! Deze mama heeft een goede reden om het speentje nu af te leren. Laten we haar beslissing respecteren. Ik denk dat zij en haar kindje het beste gebaat zijn met wat steun en tips! Nogmaals sterkte!
Naja heftige discussie..Ze geeft zelf aan dat haar kindje over dr toeren is.. Dat is toch reden genoeg voor een discussie??Leert ze het af omdat ze dat echt wil (kan zeker!) of leert ze het af omdat dat volgens de boekjes het beste is?! Feit is dat haar kindje veel minder slaapt, verdrietig en overstuur is.. Lijkt mij dat er dan geen ontzettend goede reden is om het af te leren..
Wij hebben ons zoontje ook op die manier de speen "afgeleerd". Hij is ook 3 dagen erg vermoeid geweest. Wat bij ons hielp is nogmaals uitleggen waar de speen was gebleven (naar de baby olifant.. Hij is erg gek op olifanten :-D ), samen lekker in bad en ik ben, als hij naar bed ging, bij hem gebleven en heb een aantal liedjes voor hem gezongen. Hij vond dat heerlijk! Hij is vrijwel gelijk gaan slapen, en doet dat nu elke avond heerlijk.. Hij vraagt nog wel eens om de speen, maar zegt daarna ook dat hij hem niet meer nodig heeft, want hij is voor de baby olifant. Ik denk dat de kleine op dit moment gewoon "troost" nodig heeft wat ze normaal bij de speen hadden. Enne: wie kunnen dat nou het beste geven als papa en mama . Het komt echt wel goed hoor! Maar het is en blijft wel erg lastig. Succes in ieder geval! @Jewel22: ik wil best antwoorden hoor . Onze zoon is te vroeg geboren (7 weken), in het ziekenhuis heeft hij in de couv. een speen gekregen (van de kinderarts, maar wel in overleg) omdat hij zo rustig bleef om genoeg aan te sterken . Daar hadden wij helemaal geen problemen mee.
Jeetje wat een reacties, door sommige krijg ik nu een nog groter schuldgevoel.... Persoonlijk mocht ze de speen nog van mij houden, maar haar tanden hebben een heftige vorm van scheefstand en ze gaat steeds onduidelijker praten, slissen en kan niks afbijten met haar tanden omdat er zo'n gat tussen de boven en onderkant zit. Redenen genoeg dus waarom het echt belangrijk is om de speen nu toch echt weg te doen. We hebben het uitgebreid met haar besproken en hadden afgesproken dat ze de 2 spenen kado mocht gaan geven aan 2 baby's op mijn werk (werk op een kdv). Daar was ze het helemaal mee eens. We hebben ze samen ook ingepakt. We hebben de dagen ook afgeteld en maandagochtend is ze samen met mij naar mijn werk gegaan om ze te geven aan de baby's. Dit alles was geen probleem. De eerste 2 dagen sliep ze redelijk snel in. Overdag wil ze niet meer slapen en nu de laatste 2 dagen heeft ze dus veel moeite met inslapen. We hebben een vast ritueel met boekje lezen etc en daarna even knuffelen en vertellen dat we zo trots op haar zijn dat ze zonder speentjes slaapt. Het gekke is dat ze zelf ook niet om haar spenen vraagt, maar gewoon erg moeite heeft met het in slaap vallen en ze slaapt een stuk lichter. Vandaag hebben we een uurtje samen op bed liggen rusten, slapen wilde ze niet. Vanavond was weer even moeilijk, ze zegt dan ik ben niet moe ik ben groot en wil nog niet slapen. Ik weet nu door alle reacties alleen niet meer waar ik goed aan doe. Of ik zet door en ze leert hopelijk zelf weer in slaap vallen (alleen overdag niet meer) of we geven weer een speen waardoor ze nog meer last krijgt van haar spraak/taalontwikkeling en moeite met eten etc.....
De reden waarom we ooit trouwens aan een speen zijn begonnen is omdat ze erg last had van reflux en het maagzuur wat steeds omhoog kwam. Ze huilde hierdoor heel veel en wilde continu drinken, met het speentje konden we haar troosten en zonder was ze de hele dag verdrietig en kon ze niet slapen.....
als je bezig bent moet je gewoon doorzetten. misschien nog eens uitleggen hoe en waarom. (wel hetzelfde verhaal aanhouden als waar je eerder mee gekomen bent) heb je ondertussen iets vervangends voor haar, misschien kun je anders samen iets gaan kopen morgen ( en dan desnoods nog een keer de uitleg erbij). en verder luisteren naar haar onmacht en hulpeloosheid en frustratie en het verdriet serieus nemen. (dus niet maar zelf laten gillen en tobben)
bedankt blup..... Ik laat haar natuurlijk niet gillen en krijsen. Ik ga steeds naar haar toe en dan vertel ik dat alle kindjes slapen etc etc. Maar ze huilt niet om d'r speen, daar zegt ze nl niks meer over. Ze zegt steeds dat ze niet moe is en niet wil slapen. (terwijl ze dan luid aan het geeuwen is en in d'r ogen wrijft). Ze heeft 2 knuffels en het spenenlapje altijd in d'r bed. Vandaar dat ik geen nieuwe knuffel had gekocht. Ze heeft ook een hele mand vol met knuffels op d'r kamer. Anders morgen toch maar iets kopen.....
mamakaatje, laat ze maar lullen. Bij mij probeerden ze me toen ook een schuldgevoel aan te praten. Mijn zoontje accepteerde het ook niet zo makkelijk, het wegnemen van de speen. Niet zo erg als bij jouw dochtertje, maar hij is er wel 2 weken onrustig door geweest. De eerste week veel huilen bij het naar bed gaan. Hij vroeg niet om de speen, maar ik merkte wel dat het daardoor kwam. Het is vanzelf over gegaan en nu gaat hij weer rustig slapen. Ja het is misschien sneu, maar persoonlijk vond ik het echt tijd worden om het zonder te leren. Het is nou eenmaal beter voor ze, beter voor het gebit. Mijn zoontje heeft ook geen enorm rechte tanden dus ik wil het ook niet nog verder forceren. Bovendien schatte ik in dat als ik het zelf niet zou besluiten, hij met 6 jaar nog steeds een speen in bed zou hebben. En dat vind ik echt van de zotte. Dus mijn advies: je bent er nu aan begonnen, dus zet het door. Dat werd mij toen ook geadviseerd toen ik begon te twijfelen, en uiteindelijk is het sneller beter gegaan dan ik had verwacht.
En uhm, een speen geef je in eerste instantie vanwege de zuigbehoefte. En die zuigbehoefte hebben ze echt niet meer met 2, 3 of 4 jaar. Het vervelende is alleen dat die overgang van wel naar geen zuigbehoefte niet zo duidelijk is. En je kind dus voordat je het door hebt "verslaafd" is aan de speen terwijl de zuigbehoefte er niet meer is. En dan dien je dus een keuze te maken: bij mij was de overweging dat ik graag in staat zou zijn hem te kunnen vertellen waarom de speen weg is. Daarom heb ik dus gewacht totdat hij ruim 2 jaar was en ik het idee had dat dat het juiste moment was.
"Aanleren" omdat een kind een natuurlijke zuigbehoefte heeft... "Afleren" omdat het helaas een erg vervelende verslaving is die net zoals de meeste verslavingen negatieve consequenties heeft. En als een mama te beroerd is om haar kind van een verslaving af te helpen en daarmee die negatieve consequenties VOOR haar kind aanvaardt dan moet zij dat zelf weten (en uitleggen). Mijn zoontje was in 1 dag van zijn speen af... zo kan het ook.. die had dat ding niet nodig om zich veilig te voelen... Hij was gelukkig dus niet zo verslaafd. (en dus meer geluk dan wijsheid..) Misschien kan ze iets uitkiezen van papa of mama (kledingstuk bijvoorbeeld) wat helpt om bij zich te houden?
Persoonlijk zou ik hem niet terug geven aan jouw kindje. Zeker niet omdat het al "problemen "heeft met tanden en praten. Ik weet uit ervaring ( niet van mezelf) dat dat in de toekomst idd een groot probleem kan worden. Mss iets heel doms: maar kan je je kindje niet eerder naar bed doen 's avonds. Ook omdat ze overdag niet meer slaapt en al in haar oogjes wrijft 's avonds. En als het hele ritueel van mama ik ben niet moe voorbij is , ligt ze mss toch op haar eigen tijd in bed. En helpt een beloningssysyteem niet? Als ze stil is en geen heisa maakt een sticker en bij een vol vel mooi cadeautje uitzoeken samen?
Hoe moeilijk ook...probeer vol te houden! Hier een week drama gehad en daarna nooit meer om gevraagd bij alletwee trouwens. Nu heb ik ze het wel wat jonger afgeleerd dus dat is misschien ook wel wat makkelijker..... Ik ben van mening dat een speen een gewoonte is. En alle gewoontes kunnen doorbroken worden. Ik heb al wel vaker in dit soort forum's gereageerd maar ik zie dagelijks wat de gevolgen zijn van duimen en de speen....en als je ondanks dat je geduimt of gespeend hebt nog nooit een beugel nodig gehad hebt dan behoor je echt tot de uitzonderingen..... Ik heb laatst nog een beugel geplakt bij een vrouw van 29 in mn stoel die nog steeds duimde... Maar goed iedereen moet doen wat hij/zij wilt hoor... Als al die kinderen stoppen met de speen en duimen hebben wij over een tijdje geen klanten meer
zou inderdaad samen iets speciaals uitzoeken en dan nog eens benoemen waarom enzo. het zal wel beter worden met de tijd ze moet er gewoon een weg in vinden.
Ja idd verslavingen zijn eigenlijk altijd negatief! Maar daar heb je dan bewust voor gekozen! Net zo goed als ik!! Had je ook niet hoeven doen!! Elke baby heeft een zuigbehoefte maar niet elke baby krijgt een speen.. Het is toch een bewuste keuze.. Hoe zouden jullie het dan doen als jullie kindje duimde???
Ja, je kunt er toch ook bewust voor kiezen om je kind er van af te helpen? In jouw ogen is dat schijnbaar kindermishandeling.. mijn zoon is daarin tegen gezond gehecht en heef keurig rechte tandjes. Ik vind jouw kind veel zieliger dan het kind van TS.. die heeft een tijdelijk probleem.. die van jou mogelijk zeer lang en dat alles vanwege een mama die er "bewust" voor gekozen heeft haar kind een speen te geven en daarna te beroerd is om even door te zetten. Ook duimen valt prima af te leren. Is ook heeeeeeeeeeeeel zielig.
Een duim lijkt mij moeilijker, die kan je niet weg halen Dus wat ze 's avonds/ 's nachts in bed doen zie je niet.
Nog een reden om in eerste instantie voor een speen te kiezen: zodat duimen hopelijk voorkomen wordt. En het afleren van de speen deed ik toch echt puur en alleen voor mijn zoontje. Wat heb ik er zelf aan? @ cygnet: impliceer je nou dat mijn zoontje niet gezond gehecht is omdat hij moeite had met het ontwennen van de speen?