Tja ik was zelf 14 toen ik nog (stiekem) duimde. Bij het slapen vind ik het geen rpibleem. Zie wel gevolgen bij kindjes uit de omgeving die hem dag en nacht in willen en ook gesprekken voeren met de speen in hun mond. Maar dat is ook een kwestie van opvoeden en niet zozeer van speengebruik.
Heb je al eens geprobeerd om iedere dag, als het weer een na htje goed is gegaan, een klein cadeautje te geven? Ook als ze met moeite is gaan slapen. Belonen wil nog weleens helpen! Overigens is het geen aanleren bij een baby hoor! Sommigen hebben het nodig, mijn zoon sliep vanaf dag 1 niet zonder speen. Afleren hoeft nog niet, maar ben er ak wel over na aan het denken.
Haha bedankt voor de woorden in mn mond leggen je hoeft mijn kindje niet zielig te vinden hoor!ik bepaal voor haar niet waar zij zich veilig voelt in bed..wij willen immers ook niet dat iemand ons verteld hoe we moeten slapen Uit je stukje merk ik op dat je lichtelijk gepikeerd bent.is niet nodig hoor!iedereen zijn eigen opvoeding,manier en definitie van liefde. Ik ben alleen bevallen van mn 2e die niet 100 procent gezond geboren is. Die een huilbaby was maandenlang en ik nog een kleine meid had die haar papa zo miste..heb toen idd gekozen om die veiligheid te geven aan haar op oa deze manier..dus begin niet over dat ik te beroerd ben om even door te zetten helemaal nergens op gebaseerd.
Dat is je goed recht om zelf te bepalen hoe je je kinderen op dat moment een stukje veiligheid en geborgenheid en troost kunt bieden. Maar.... Ik vind ook dat het op een gegeven moment tijd is om van een speen af te komen. Welke reden dan ook is.. Het lijkt me niet oke dat kinderen te lang met een speen lopen. (medisch gezien) En vind dat topicstartster heel goed bezig is door op een gegeven moment gewoon de knoop door te hakken en in samenspraak met kindje te besluiten dat de speen nu weggaat en dat ie niet meer terug gaat komen... Heel veel succes en doorzetten he!!! het komt echt goed!.
Ik ben het met je eens, kinderen van drie die in een winkelcentrum lopen met de speen in de mond dat vind ik niet zo leuk staan en volgens mij ook overbodig. Maar voor het slapen gaan??? Ik heb tot mijn 14e op mijn duim gezogen (ok, dat was wel errug lang) maar als het jou dochtertje rust geeft voor het slapen gaan? Ik zou haar aanleren dat de speen in bed blijft en dat ze hem daar mag gebruiken en verder niet. Dan ben je volgens mij al een heel eind op de goede weg. Maar aan de andere kant, vier dagen bezig, even doorzetten en je bent er af! Maar goed, bovenstaande heeft dan toch wel mijn voorkeur maar dan voordat je begonnen bent met de speen afnemen, niet midden in een proces
Ik vind dat je nogal pittige uitspraken doet. Is het enige wat belangrijk is voor je kind rechte tandjes?? En wat heeft gezond gehecht met duimzuigen/speen te maken?? En hoe weet jij dat hij gezond gehecht is? Hechtingsproblematiek uit zich pas als een kind veel ouder is.... Ik heb tot mijn 14e op mijn duim gezogen en ook een goed gebit dus de speen of de duim zegt niet altijd dat je daardoor scheve tanden krijgt. En iedereen heeft zijn eigen reden om iets wel of niet te doen en dat heeft iemand anders maar te respecteren!
Mijn dochter duimt nog steeds en wordt in oktober drie. Ze duimt alleen in bed en 's avonds op de bank vlak voor het naar bed gaan. Wat wil je er aan doen dan?? Ik weet uit ervaring dat pleisters, zoethout en al die andere dingen niet helpen. Heb zelf tot mijn 14e op mijn duim gezogen en echt....je stopt er mee als je er zelf aan toe bent.
@ jewel: iedereen heeft inderdaad zijn eigen manier van opvoeden, maar jij begint met het uiten van een waardeoordeel. Tegenover iemand die notabene al is begonnen met het ontwennen van de speen. Dat is toch niet constructief?
even wat verder terug lezen is misschien handig... En over dat respect heb je helemaal gelijk.. zeg dat ook even tegen Jewel.
Bedankt voor de bruikbare tips. Vanmorgen heeft ze een nieuw knuffelpopje gekocht en we hebben een stickerkaart gemaakt. 5 x goed slapen is een kadootje. Overdag slaapt ze niet, maar het gaat steeds beter. Ze slaapt nu ongeveer van 19.15 tot 7.45. Best netjes dus. En nog 1x een reactie op het waarom. Het gaat me niet alleen om scheve tanden, maar vooral om de spraakproblemen die ze al begint te krijgen en het niet gewoon bijv een appel kunnen afbijten etc.
Graag gedaan, hier werkt een stickervel uitstekend ( vooral het vooruitzicht op een cadeautje werkt perfect)
Joepie onze knappe meid is gelijk gaan slapen. Ben zo trots op haar. Dat wordt morgen gelijk een sticker plakken
Oke, voordat er een vervelende en onnodige verdere discussie ontstaat.. Het heeft niks te maken met respect.. Onze meningen verschillen duidelijk. Hoef je echt niet zo gefrustreerd van te rakenNiet iedereen kan t met jou eens zijn..So let it go.. En tser.. Fijn voor je dat het gelukt is en je dochtertje weer rustig is!
Jeuj... Goed dat het gelukt is hoor.. Ik zie er nog een beetje tegenop.. Maar dit bericht geeft de burger (mama) moed... En dames.. Zullen we het niet over hechtingsstoornissen hebben. Erg overbodig in een topic over het afleren van een speen..