Hallo. Mijn dochter van 9 maanden sliep al vrij snel door. Zo nu en dan hoor ik haar nog wel eens kort snikken 's nachts, maar ze heeft haar oogjes dan nog dicht en als ik haar de speen geef, slaapt ze de rest van de nacht gewoon zonder moeite door. Maar sinds begin april wordt ze zo 1 à 2 keer per week op dezelfde snikkende manier wakker, alleen weigert dan haar speen. Het snikken wordt dan langzaamaan huilen en uiteindelijk is ze echt overstuur. Als ik de speen maar in de buurt van haar mondje houd, wordt ze boos, draait haar hoofdje weg en gaat nog harder huilen. We hebben al meerdere dingen geprobeerd. Laten huilen (geen succes), in slaap wiegen (lukt soms wel, soms niet, ene keer slaapt ze dan door, andere keer wordt ze in bedje weer wakker), dentinox smeren voor eventuele pijn aan doorkomende tandjes (ene keer pakt ze dan ineens wel de speen en kan verder slapen, andere keer niet en blijft ze huilen). Het enige wat wel echt altijd helpt, is een flesje. Daar wordt ze kalm van en ze slaapt daarna gewoon verder. Maar vaak drinkt ze dan maar minimaal. Dus echte honger lijkt ze niet te hebben. Ze heeft deze voeding ook helemaal niet meer nodig aangezien ze alle andere nachten gewoon doorslaapt. Herkent iemand dit? Waarom weigert ze haar speen en kan ze wel drinken. Dan zou ze toch geen pijn aan haar tandjes moeten hebben, toch??? Herkenbaar?????
Héél herkenbaar helaas en hier duurt het al maanden... wil je niet bang maken maar ja, het is nou eenmaal zo. Hier precies zoals jij het beschrijft. Laten huilen hebben we hier 2 nachten gedaan maar dat werkt niet, hier niet tenminste. Het is nu zo dat we haar steeds troosten, dentinox smeren en dan terug in bed. Soms gaat ze braaf slapen, soms begint ze te krijsen. Is dat het geval, dan leg ik haar tussen ons in zodat we tenminste alledrie nog slapen. Was eerst ook bang voor verwennen maar als er niks aan de hand is, laat ze zich goed troosten en terug in bed leggen dus wij blijven het zo doen. Maar de nachten dat ze doorslaapt zijn helaas minimaal (en ze sliep vanaf 7 weken door dus het is echt een tegenvaller hier). Dat met die speen kan inderdaad door tanden/kiezen komen, hier hetzelfde geval dat ze boos wordt en hem echt aan ons geeft zo van: neeeee die hoef ik niet dat doet pijn! Heel vermoeiend maar ja, het is niet anders. Nachtflesjes heb ik trouwens nooit gegeven, wel een enkele keer wat water uit een bekertje laten drinken na het huilen of zo.