Ik ben nu 23 weken zwanger van de 2e. Ik ga gelijk na de geboorte flesvoeding geven. Dit heeft oa te maken met BV dat totaal niet liep bij de 1e, de postnatale depressie van toen en evt medicijngebruik nu na de geboorte. Zijn er meer moeders die uberhaupt niet zijn gestart met BV en hoe was de stuwing? Wat hebben jullie daartegen gedaan en hoeveel last gaf t? Alvast bedankt!
hallo!!! ik ben kraamverzorgster en je moet meestal een strakke bh dag en nacht dragen en als je er erg last van krijgt ga je koelen met compressen en de eerste dagen niet zoveel prik drinken(schijnt ook te stimuleren)en als je gaat douchen raden we bij sommige vrouwen aan om de bh aan te houden en zo min mogelijk warmte over de borsten te laten lopen want warmte stimuleert ik hoopdat je zo genoeg weet? succes!!!
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet dat er ook medicatie is om stuwing tegen te gaan. Als je nu al weet dat je voor flesvoeding gaat, zou ik de opties om stuwing tegen te gaan eens met je verloskundige / gynaecoloog bespreken. Die kan je er vast wat meer over vertellen. Dit vond ik op 't internet: Lactatieremming Als je geen borstvoeding geeft, komt je borstvoeding meestal wel (deels) op gang. Hierdoor kun je de 3e-5e dag na de bevalling last krijgen van gestuwde borsten. Dit wil zeggen dat je borsten heel erg gespannen en vol zijn. Het kan soms ook pijn doen. Stuwing duurt normaal gesproken 1 á 2 dagen. Er zijn medicijnen die stuwing kunnen voorkomen. Dit zijn Dostinex® en Parlodel®. Als je in de zwangerschap hoge bloeddruk hebt worden deze medicijnen afgeraden. Parlodel werkt kort en moet je dagelijks innemen, tevens kent het meer bijwerkingen dan Dostinex, dit middel wordt dan ook nog maar weinig gebruikt. Dostinex werkt lang (14-21 dagen) en hoef je alleen direct na de bevalling in te nemen. De belangrijkste mogelijke bijwerkingen zijn duizeligheid, misselijkheid en hoofdpijn. Het is mogelijk dat je na 2-3 weken alsnog wat stuwing krijgt, maar dit is altijd minder dan als je het medicijn niet zou slikken. Deze medicijnen kun je voorgeschreven krijgen bij de huisarts, maar je kunt ook de stuwing afwachten zonder medicijnen. Draag dan vanaf het moment dat je bevallen bent continue een strakke BH, ook tijdens het douchen. Over het algemeen is de stuwing goed te verdragen.
Ik had mijn kraamcontrole in het ziekenhuis en daar kreeg ik gewoon een paar dagen lang 2x daags een fikse dosis paracetamol en geen speciale medicijnen. Ik heb een aantal dagen m'n bh wat strakker aan moeten trekken en hem ook 's nachts gedragen. Het was met ca. 2 dagen al over en deed bij mij niet echt pijn. Mijn borsten voelden warm, gezwollen en wat gevoelig, meer niet. Hopelijk valt het voor jou ook mee.
tegenwoordig krijg je er geen pilletje meer voor en krijg je dat wel ?dan ben je een uitzondering....
heb nooit borstvoeding gegeven en heb er misschien een week beetje 'last van gehad'. niet pijnlijk maar gewoon alsof ze op knappen staan zeg maar. had wel borsten als pamela anderson zeg niet normaal! maar na paar dagen al over en moet zeggen dat ik het alles mee vond vallen.
Ik heb phytolacca decandra D6 gebruikt, een homeopathisch middel tegen stuwing, in combinatie met bovengenoemde tips.
Bij mij deed de kraamzorg een hydrofiel luier heel strak om bij borsten heen dat hielp echt super. En ik ging 3 keer per dag op bed liggen met ijscompressen in hydrofielwashandjes dat was heerlijk voor de pijn. Zou er nu niet aan moeten denken maar toen was het super. Maar ik heb me idd laten vertellen dat ze tegenwoordig med. hiervoor hebben dit kan je aan je verloskundige vragen.
ik gaf ook gelijk kv maar heb maar 2 dagen last gehad van stuwing was een naar gevoel niet echt super pijnlijk nam voor het slapen gaan paracetamol in en bh aanlaten... zo en ik had borsten oeeh niet normaal meer
ik ga ook gelijk over op FV en bij de VK deed ze net alsof ik niet goed bij m'n hoofd was toen ik vroeg om iets tegen stuwing!! whahahaha, maar dat is zowiezo een BV extremist maar ik heb inderdaad ook als tips voor mezelf die bovenstaande van VSM opgeschreven, en geknakte witte koolbladeren horen enorm te helpen?? We shall see!
Ja inderdaad, mijn vriendin kreeg die wel omdat ze bevallen was van een overleden kindje (met 24 weken) en tja, dan kun je die melk uit je borst echt niet verdragen.... Maar tegen haar is verteld dat ze de medicijnen dus in uitzonderlijke gevallen geven.
Mijn oudste heeft ook flesvoeding gehad vrijwel direct na geboorte. Wel stuwing gehad, maar niet echt pijnlijk ofzo. Heb wel de hele tijd een strakke beha aangehouden toen ik de knoop had doorgehakt om fv te geven. Je weet trouwens dat het geven van bv juist heel goed kan zijn bij een postnatale depressie en dat er ook medicijnen zijn die je in combinatie met bv mag gebruiken? Ik wil je nergens in pushen hoor, vraag me alleen af of je daarvan op de hoogte bent.
Ja Suus dat weet ik. Maar bij Iris liep de BV heel slecht, zorgde voor veel stress en dat heeft ws de PND verergerd. Ook heeft de PND ws erg hard toegeslagen omdat ik toen moest stoppen met de bv. Ik heb er goed over nagedacht dus...
@femke: dan heb ik niks gezegd hoor! Ik hoop dat je dit keer geen last krijgt en dat je een beetje kunt gaan genieten.